Extra protein

SandraM

Trådstartare
Min häst har under sommaren gått ner väldigt många kilon, vilket också var ett måste efter 6 månaders vila! Hon har gått på magert bete hela sommaren och tränats allt från 3-5 dagar vecka, det har då vart motion och pass i padock. Men nu har nog gräset börjat avtaga och jag tycker hon börjar bli lite "tom" över ryggen och lite bukig. Så jag skulle vilja fylla på med protein.

Vad hade ni gett för att få upp givan? Hon får lite betfibermix efter hon blivit riden för att få i henne lite olja och magnesium. Jag är själv nojig med tex soja, då jag tycker det är svårt att fodra med och det lätt blir för mycket. Mina travare jag haft innan har reagerat starkt på det. Jag gav Hippo Grow Alfa till min sista travare när han skulle bygga upp muskler och komma i form. Någon som ger det?

Kom med förslag! Jag vill inte alls mata bara för att. Men hon tränas så pass mycket nu och musklerna kommer inte riktigt på plats! :)

Men mycket av de sorter som finns av lusern innehåller ju melass, är det så bra??
Melass i sig är inte särskilt farligt om inte hästen har problem med ir eller liknande. Däremot mår hästar inte bra av att leva på proteinunderskott såpass länge att de faller ur. Jag hade skitit i melasstillskottet om det vore mina ponnyer pga jag tycker det är viktigare att få upp dem i hull, i synnerhet om de fortfarande rids och tränas.

Eller hitta en lucernsort utan melass, men det är ofta inga jättemängder i lucern enligt min uppfattning och du har ju ingen kontroll alls över hur mkt socker det finns i gräset hästen betar.

Tillför Krafft protein, innehåller potatisprotein bl a, och ge inte så mycket mer just nu när du ändå inte vet. Men det är ren protein din häst behöver, jag ger fn själv 5 dl vilket motsvara ca 0,3 hg foder ett litet tillskott på runt 100 gr smrp.

Tillför Krafft protein, innehåller potatisprotein bl a, och ge inte så mycket mer just nu när du ändå inte vet. Men det är ren protein din häst behöver, jag ger fn själv 5 dl vilket motsvara ca 0,3 hg foder ett litet tillskott på runt 100 gr smrp.
fast detta stämmer ju inte. Krafft müsli protein innehåller 135g smbrp/kg foder och krafft pluss protein innehåller 220g smbrp/kg foder

muskel däremot innehåller 370g smbrp/kg foder, men sådana mängder protein är ju jättedumt att ge om man inte vet hur mycket som saknas, då ÄR lucern ett bättre alternativ iom att sådant proteinöverskott åtminstonde inte blir så skadligt för hästen.

Men om man nu bara vill åt det rena proteinet, kan man inte då ge soja eller rent potatisprotein? Tänker att det då borde bli en liten dosering för att komma upp i protein, eller tänker jag helt åt skogen tokigt? :confused:

Men om man nu bara vill åt det rena proteinet, kan man inte då ge soja eller rent potatisprotein? Tänker att det då borde bli en liten dosering för att komma upp i protein, eller tänker jag helt åt skogen tokigt? :confused:
du vet ju inte hur stort underskottet är. bara att det sannolikt är ett underskott. Hästar mår inte bra, varken av underutfodring eller överutfodring av protein, men de är inte lika känsliga för ev överutfodring om proteinet kommer från grovfoder, för sådant är de gjorda för att ta hand om. Proteinöverskott från soja eller potatisprotein är hästen inte gjord för att ta hand om ett överskott av. Därav: Vet man inte vad hästen får i sig är det bättre att fodra med lucern än andra proteintillskott.

fast detta stämmer ju inte. Krafft müsli protein innehåller 135g smbrp/kg foder och krafft pluss protein innehåller 220g smbrp/kg foder

muskel däremot innehåller 370g smbrp/kg foder, men sådana mängder protein är ju jättedumt att ge om man inte vet hur mycket som saknas, då ÄR lucern ett bättre alternativ iom att sådant proteinöverskott åtminstonde inte blir så skadligt för hästen.

Självklart är det muskel som det gäller, det är inget annat fodermedel som man får över 100 smrp på 3 hg. ;)
3 hg potatisprotein är inte så mycket, och kan ju delas på två givor om man är orolig.

Och jag skulle inte ge lucern med melass till en islänning på bete, orsaken är att våra hästar kan utvinna energi ur en barkbit om det skulle krävas och lucern tillför rätt stora mängder energi om man ska ge det för att öka proteinintaget.

Och jag skulle inte ge lucern med melass till en islänning på bete, orsaken är att våra hästar kan utvinna energi ur en barkbit om det skulle krävas och lucern tillför rätt stora mängder energi om man ska ge det för att öka proteinintaget.
vad är detta för mirakelhästar och varför skriver inte slu något om denna mirakelenergiutvinning i sitt häfte? :)

Jag antar det är den typen som luktar på på gräs och går upp i vikt ;)

Både ock, men Islandshästen har en grovtarm som är en m längre än för övriga raser vilket gör dom sällsynt duktiga på att ta upp just energi ur olika fodersorter. Det är något man även bör ta hänsyn till när man räknar foderstaten, det som står på pappret kommer att bli ett lite högre intag pga just denna lilla omständighet. ;)

Min häst har under sommaren gått ner väldigt många kilon, vilket också var ett måste efter 6 månaders vila! Hon har gått på magert bete hela sommaren och tränats allt från 3-5 dagar vecka, det har då vart motion och pass i padock. Men nu har nog gräset börjat avtaga och jag tycker hon börjar bli lite "tom" över ryggen och lite bukig. Så jag skulle vilja fylla på med protein.

Vad hade ni gett för att få upp givan? Hon får lite betfibermix efter hon blivit riden för att få i henne lite olja och magnesium. Jag är själv nojig med tex soja, då jag tycker det är svårt att fodra med och det lätt blir för mycket. Mina travare jag haft innan har reagerat starkt på det. Jag gav Hippo Grow Alfa till min sista travare när han skulle bygga upp muskler och komma i form. Någon som ger det?

Kom med förslag! Jag vill inte alls mata bara för att. Men hon tränas så pass mycket nu och musklerna kommer inte riktigt på plats! :)

ill du bygga muskler på hästen krävs mer än ara protein även om de är de viktigaste, dock behöver hästen även energi så den orkar bygga och kan omvandla energin till muskler.

Jag skull nog ge havre(energi) och typ Luzern/kraft muskel/protein

Rs Mustang Lusern har även dom ett melassfi alternativ, men siffrorna skiljes sig lite om man kollar på Krafft Muskel och Mustang. Men siffrorna säger mig inte jätte mycket, någon som vill titta och jämföra? :)

Rs Mustang Lusern har även dom ett melassfi alternativ, men siffrorna skiljes sig lite om man kollar på Krafft Muskel och Mustang. Men siffrorna säger mig inte jätte mycket, någon som vill titta och jämföra? :)

Lucern innehåller 8,5 mj samt 105 gr smrp per kg foder, muskel innehåller 12 mj och 370 smrp per kg foder. Ger du 1 kg lucern, så behöver du ge 3,5 hg muskel för att uppnå samma ande protein men istället får du en lägre andel mj ca 4 per giva.

Jag har alltid gett Kvarnbyfoder lucernpellets, innehåller bara lucern och inget annat. Blöter med lite betfor och så linfröolja samt mineral.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat