Extra mineraler eller dyl. till 1 årig hingst?

FengurLaugar

Trådstartare
Jag har en undran då jag inte är så duktig på detta med foderstater och så.

Min 1 åriga islandshingst får nu i vinter obegränsat med hö, ca 1 liter lucern pellets (mätt efter det svällt klart) och 6 dl av Granngårdens havrefria müsli, per dag, och alltid tillgång till saltsten (i både hage och box).

Min fråga är om det kan behövas nåt mer till en unghäst, mer mineraler eller vitaminer eller så? Han är frisk och mår bra. Blank och fin i pälsen. Väldigt busig och verkar inte slö på nåt vis.

Jag tror säkert att det inte behövs mer till honom. Men frågan dök bara upp och jag tänkte att någon här på buke kunde dela med sig av sina erfarenheter :)

Sv: Extra mineraler eller dyl. till 1 årig hingst?

Jag ger mina ett-åringar (d-ponny) fri tillgång på hö med mycket bra värden. De äter ca 10-15 kg per dygn och häst, beroende på väder. De har mineralbalja i hagen, men äter dåligt på den så de får lite vanliga mineraler (Kraft grön) som tillskott. Utöver det får de inget annat, alltså inget kraftfoder. Den en av dem har tidigare varit svår att få upp i hull, men nu är även han fin. De går på lösdrift.

Senast ändrad:
Sv: Extra mineraler eller dyl. till 1 årig hingst?

Tack för svaret :)
Jag har funderat på att hänga in en sån brunaktig saltsten i boxen (det är väl minareler+salt i den väl??) så får han både salt och mineraler genom den. Kan även vara bra för min andra häst som tränas och tävlas en del.

Känner du att de har behov att få extra mineraler i fodret, eller ger du dom i förebyggande syfte?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag ger mineralerna delvis i pulver format (övriga mineraler är pellets vilka de tycker om men de ratar så fort pulvret kommer i) och...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 260
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Har ett 9-årigt sto. Jag tycker att hon ser ganska fin ut med fick påpekat igår att hon behöver tappa en del vikt till. Och visst...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset