Extra dos av magnesium!!

Z

zazzabella

Min kompis har sagt till mej att hon har fått ett råd av en person att hon ska ge sin ena "nervösa" häst en extra dos av ren magnesium. Hon frågade mej vad det ska vara bra för, men det vet jag faktiskt inte. Så varför kan hon har fått ett sådant råd? Vad kan det vara bra för att ge en extra dos av ren magnesium? Hästens behov av magnesium enligt uträkning blir ju täckt genom foderstaten. Men hon har ju ändå fått ett råd att ge en extra dos av ren magnesium utöver det som finns i foderstaten. Vi vill gärna veta om det är någon som vet vad det ska vara bra för? Kan det lugna ner hennes häst kanske?

mvh bella :)
 
Sv: Extra dos av magnesium!!

Det har jag aldrig hört talas om? Är behovet redan täckt i foderstaten är det väl onödigt röra till det hela.

Är hästen nervös i sitt temperament, då tycker jag man har en stabil miljö, ger inte energirikt kraftfoder, gott med grovfoder, hanterar hästen konsekvent. Ju tryggare miljö - desto bättre.

Kanske någon annan vet att extra magnesium verkligen hjälper??
 
Sv: Extra dos av magnesium!!

Det har inte kunnat bevisas vid försök att ökad mängd magnesium skulle minska reaktionsförmågan på nervösa hästar, men å andra sidan är en rimlig överdos av magnesium inte farlig utan överskottet försvinner med urinen.

Men om hästen får tillräckligt med magnesium i sin foderstat så gör det förmodligen ingen större skillnad.
 
Sv: Extra dos av magnesium!!

Okej. Så då är det egentligen bara onödigt att ge en extra dos av ren magnesium, eftersom att det antagligen inte gör någon nytta och överskottet försvinner med urinen?

mvh bella :)
 
Sv: Extra dos av magnesium!!

om du frågar mig så skulle jag nog säga att det är bortkastade pengar, men om din kompis vill prova så är det ju iallafall ofarligt för hästen. :)
 
Sv: Extra dos av magnesium!!

Okej, tack för svaret!

mvh bella :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 415
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 108
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp