Extra belysning för att komma tidigare i brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trevita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 427

Trevita

Trådstartare
Min veterinär har tipsat mej att jag ska sätta upp en lampa om minst 400W i boxen och ha den tänd från jul och öka på tiden på varje vecka...
Är det någon annan här som använder sig av tillskottsbelysning för att få stona att komma tidigare i brunst? Fördelar? Nackdelar?

Sv: Extra belysning för att komma tidigare i brunst?

Nej, jag har inte provat detta, ser ingen anledning att betäcka tidigare än brunsterna kommer igång normalt.

Därför undrar jag nyfiket varför du vill ha igång brunsterna tidigare?

Exakt så gör vi. Lagom till jul så sätter vi på "vårlampan".
I vanliga fall går de ute hela dagarna, kommer in vid ca 18, få då sin kraft och sedan har vi bara en "halvskum" lampa på fram till nattning 22.30.
Vid ljusterapi så låter vi hela stallet vara tänt från första morgonfodringen fram till utstläpp, och sedan från intag fram till nattning. Och då är det också väldigt ljust! Vi brukar få igång stona i mars om det är normal temperaut ute, och börjar betäcka från mitten av april och framåt för då har de haft ett par brunster på sig att komma igång plus att de kanske har hunnit beta några strån gräs.

Hittar inga nackdelar med detta, endast fördelar. Speciellt när vi också betäcker naturligt och låter hingstens ljud och doft få inverka på brunsterna och gör dom starkare också.
Även inspelade hingsgnägg på band kan få stona att lystra till och lyfta på svansarna ! Har du möjlighet att åka till ett stall med hingst så be om att få hingsten teasad mot något och spela in hans kurtiserande. Det är mycket effektivt mot vissa ston som försöker spela svåra, dom avslöjas direkt :rofl:

Kom ihåg att det är hypofysen som stimulerar stona till bra brunster, och det finns inga kemikalier i världen som hjälper mot brunstframmankallning så bra som Tid, Ljus, Gräs, Värme, Avfälld päls och Hingstkontakt.

Därför undrar jag nyfiket varför du vill ha igång brunsterna tidigare?

Framförallt inom fullblodsaveln där det kan skilja mycket på dom löpande hästarna i utveckling beroendes på när dom är födda, så är detta ganska vanligt. Jag har inte sett några som helst negativa effekter utav det hela, utan snarare en förenkling utav betäckningssäsongen med ston som får bra brunster fortare. :idea:

Ljus fungerar bra.
Fast vi har våra ston på lösdrift.
Men i vanliga fall så tänds det i lösdriften from skymning o sen släcker vi vid nattfodringen. Men vid nyår så låter vi lampan stå på dygnet runt. Värme är ett annat tips. Stona som ska betäckas(som inte är dräktiga) börjar vi täcka e nyår så de kommer i tidig fällning.
Man kan även öka proteingivan runt februari.
Allt detta brukar leda till att kroppen tror att det är vår...
Värme(fällning),protein(gräs),ljus istället för mörker.
Vill inte betäcka innan maj, men det är skönt om stona har kommit igång i stadiga brunster innan.
Men det är också bra att ta ett bakt prov innan man kommer igång att betäcka också. Så missar man inte någon brunst på det.

Ps. Hellre "lura" igång brunsterna på detta sätt än att behöva spruta igång dem....ds.

Delvis knapplån.

Vi gör också så att vi har lampor tända efter nyår. Vanligen har vi brunstande ston i mars. Tycker också det är possitivt att få hyfsat tidiga brunster även om vi inte brukar betäcka förrän i maj.

I år har vi dock ett mycket konstigt år för damerna. För tillfället har vi tre högbrunstande damer och en halvgalen hingst i stallet. Någon annan som har ston som brunstar nu?

/Lina

Jag hade 2 ston som brunstade för en vecka sen.
Kändes udda.
Men för 10 år sedan, ganska exakt runt den 7-18januari -98 så var det grymt varmt o snöfritt. Ända upp mot +13 grader... Då både brunstade hästar, o katterna löpte. Hästarna började tom fälla.Blommor kom upp osv.
Anledningen till att jag kommer ihåg det är att den 13e jan så överraskades jag av underkylt +4grader(ingen snö o torra vägar) o körde av vägen o är sjukpensionär sen dess:smirk:

Iaf så så slog det om rejält senare o hästarna hade svårare att komma i brunst som vanligt sen.
Vi hade ju något liknande för ett par år sedan i dec när tom krokus o tussilago blommade bla. Eller var det i januari??

Min 6 åring började brunsta i förrgår:eek: då ca 7+ nu 0,
Bara hingsten rör sig i hagen tokbrunstar hon. Hon går INTE med hingsten han pratar inte ens med henne. Dom går i separata hagar

Framförallt inom fullblodsaveln där det kan skilja mycket på dom löpande hästarna i utveckling beroendes på när dom är födda, så är detta ganska vanligt. Jag har inte sett några som helst negativa effekter utav det hela, utan snarare en förenkling utav betäckningssäsongen med ston som får bra brunster fortare. :idea:
Jo, jag vet att man vill ha dessa föl tidigt födda.
Men jag förstår inte varför man i övrigt vill ha så tidigt födda föl....
Försök (i Holland har jag för mig) har visat att man kan påverka ledbroskets tjocklek under fölets första levnadsmånad genom att fölet får så mycket rörelse som möjligt. För att tillgodose detta på bästa sätt bör fölungen gå ute åtminstone hela dagarna under denna tidsperiod. Det är oftast en omöjlighet under januari-mars...

*knapplån*

Mina ston är ute på lösdrift året om, så även fölen. De brunstar regelbundet hela året också, oavsett om det finns en hingst hemma eller inte. Det verkar som mina två äldsta ston drar igång de andra som kommer att brunsta, för samtliga ston som har bott här vintertid har varit precis lika brunstglada som de efter nån månad på detta ställe...

Tycker det verkar vara vanligt på araber men inte lika vanligt bland övriga raser.

...och jag har nyligen lyssnat till en veterinär som är MYCKET kunnig på just stogynekologi som bestämt hävdade att just detta med en massa konstgjort ljus inte alls medförde någonting positivt - om man nu inte hade planer på att betäcka i februari som är vanligt och dessutom önskvärt inom fullblodsaveln.

Följer man fullblodsstuteriernas tankar kring ljust från oktober någon gång innebär detta tydligen att stona har riktigt bra brunster just tidigt d v s februari/mars för att sedan gå in i "vila" precis lagom till den mer vanliga högsäsongen för betäckningar d v s april/maj/juni.

Enligt denna vet kunde man se tydliga störningar i brunstcykler som orsakats av utökad belysningstid och en kunnig vet kunde utan problem till och med peka ut vilket sto som i ett stall stått vid en "nattlampa".

Jag fick till och med en rekommendationen att undvika belysning vid foderplatser etc i lösdriften annat än vid hantering av hästar/foder.

Jag skulle inte kunna tänka mig att använda extra belysning för att påverka brunsten. Det jag gjort är att tidigt ta av mitt sto täcket så att hon ska få så mycket dagsljus som möjligt.

Jag har ett sto som ska föla i januari (import) och jag vill gärna fortsätta med tidiga föl på henne men med kanske en månads förskjutning max, detta för att ha avkommorna väl förberedda för furutityn nere i Europa.

Jag har ljus minimun 16 h/dygn i stallet för att få henne att hålla bra brunster. Ljuset ska vara så att man kan "läsa en finstilt tidning varsomhelst i stallet".

Jag börjar med ljus"terapi" i oktober senast för att ha bra brunst i februari-mars, så det stämmer säkert som Pisan säger, så vill man inte betäcka tidigt är detta säkert inte att rekomendera.

Jag har ett sto som ska föla i januari (import) och jag vill gärna fortsätta med tidiga föl på henne men med kanske en månads förskjutning max, detta för att ha avkommorna väl förberedda för furutityn nere i Europa.

Jag har ljus minimun 16 h/dygn i stallet för att få henne att hålla bra brunster. Ljuset ska vara så att man kan "läsa en finstilt tidning varsomhelst i stallet".

Jag börjar med ljus"terapi" i oktober senast för att ha bra brunst i februari-mars, så det stämmer säkert som Pisan säger, så vill man inte betäcka tidigt är detta säkert inte att rekomendera.

Men fölar hon i januari så kommer hon väl ändå att komma i ordentliga brunster.

Ja det får man ju hoppas, men eftersom hon gått på "ljusterapi" tidigare (tysk import) så törs jag inte låta bli....

Vad jag har hört så gäller en 40W lampa som står på hela natten om man ska påverka brunsten. Alltså inget totalt mörker någon tid på dygnet. Lampan ska sitta vid/i boxen hos det aktuella stoet.

Om det funkar eller är vetenskapligt belagt vet jag ej. Själva har vi tre ston som är ganska olika (2 maiden, 1 "van") Stoet som fölat förut visar brunstliknande beteende sedan vi släppte in valacken i hagen. Dom har gått tillsammans tidigare och även hela sommaren. Men tror inte det är riktig brunst nu.

Brunst hos ston är ju väldigt individuellt. Vissa brunstar året runt, andra har sk tysta brunster och vissa är solklara.

Vad det gäller ljus i stallet så har vi ett ljust stall, vitt och ljusgrå väggar och mycket ljusrör. Vi tänder vid morgonfodringen, dom går ut när det blir ljust, kommer in vid skymning och har ljuset på i stallet fram till kvällsfodring vid 22.30-23.00.

Tycker mina hästar verkar må bra av detta. För några år sedan hade jag dom inhyrda i ett stall där ägarna ville ha det släckt mest hela tiden. Denna tiden på året är jag övertygad att även hästar behöver ljus för att må bra. Och för brunsterna tror jag mej märka skillnad. Stoet som jag hade med mej hit från det tidigare stallet visade mycket tydligare brunster - och dessutom tidigare på året- efter vi fick eget stall.

Det där med att ston som sätts i brunst pga ljus tidigt, senare skulle "ta en paus", "gå i stå" är jag mycket tveksam till. Min erfarehet är att är de igång så är de igång. Bara man inte ändrar för mycket i rutinerna. Byter stall, nya ägare etc. - då har jag märkt att de liksom "kommer av sig".

Anledningen till att jag vill ha igång henne tidigt är att hon under hela våren/sommaren sett ut på äggstockarna som om att det är vinter - alltså inte igång. Hon är bara seminerad på en enda brunst tack vare det, och tyvärr tog det sig inte. Därför vill jag försöka få igång henne bättre till i vår...

Förstår dig. Mitt arabsto släppte sina ägg innan 20mm hela förra säsongen. Urusla brunster o det tog inte.
I år är hon nerbantad till normal hull o det blir både värme, protein o ljus på henne för att få igång bra brunster till -08 avelsäsong.
Kan det hjälpa något så är det ju bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka