Extra belysning för att komma tidigare i brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trevita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 427
Sv: Extra belysning för att komma tidigare i brunst?

Återigen refererar jag till den föreläsning där jag hade förmånen att ta del av otrolig stor och bred erfarenhet av stogynekologi ur såväl svensk som internationell synvinkel...

och budskapet var mer än tydligt......inget extraljus om planerna inte är att betäcka i februari.....och mer än gärna överhull...allt för att optimera brunsterna och ge förutsättningar för önskad dräktighet....

Nu har vi under de senaste säsongerna -peppar peppar - inte haft några fertilitetsproblem alls med våra ston- men den erfarenhet som den föreläsande veterinären representerar är sådan att åtminstone inte jag skulle göra annat än följa de råd som ges.....

Jag vet inte riktigt hur forumreglerna ser på det här med namnangivelser men jag PM:ar gärna namnet...

Jag fick av min veterinär höra att mitt sto (som jag köpte i april) hade problem med sina brunster antagligen på grund av långvarig fetma. Hon var inte lite fet utan verkligen smällfet.
Troligen var det orsaken till hormonella störningar.
Nu är hon nere i normal-gott hull vilket jag tror kommer underlätta för nästa års betäckningar.
Jag har dessutom diskuterat detta nogrant med min vet(seminvet) o det är hon som rått mig till det.
Säger inte att hon har rätt.....men det som passar en kanske inte passar alla.

OK...då hamnar saken i ett helt annat läge...Du har säkert fått ett väl genomtänkt råd.
Lycka till med Ditt sto i vår!!!

Tack...jag hoppas det ska gå bättre i vår.
Ska börja med ett bakt prov innan vi börjar försöka. Sen kan man ju hoppas att damen i fråga kan behaga behålla ägget lite längre än till 18-21mm.Svårt att veta när man ska beställa annars.

Tvivlar inte en sekund på den kunskapsbank du tagit del av. Men om jag inte tappat bort mig, handlade väl TS ursprungsfråga snarare OM ljus kan påverka.

I och med att det enligt dig inte rekommenderas, om man inte vill betäcka i jan-feb, drar jag slutsatsen att det fungerar och att man ska använda ljus under vinterhalvåret med försiktighet. Stämmer detta? Gör det skillnad var i landet man befinner sig? Norrland och Skåne har ju ganska olika ljustimmar (dagljus).

Det jag har blivit rekommenderad är att sätta på nattljus vid månadsskiftet jan-feb för att få igång stoet. Detta för att få bra och regelbundna brunster innan betäckning. Helst vill man ju se en-två "riktiga" brunster innan betäckning och då vill man ju "sparka igång" stoet i jan-feb, eller hur?

Nu uppfattade jag inte TS frågeställning på det sättet utan att man efterfrågade erfarenheter, fördelar och nackdelar av "ljusterapi".

Och...jag har uppfattat det som att tillskottsljus helt klart fungerar såsom medel att påverka brunster, absolut. Geografiska skillnader och därmed sammanhängande ljusförhållanden kan jag inte uttala mig om annat än att den rekommendation som uttalades var att i det artificiella ljuset efterlikna naturliga förhållanden i så hög grad som möjligt och jag utgår då ifrån att det skillnad på olika platser då.

Om man som Du menar kan uppnå bättre brunster genom ljustillskott senare under vintern kan jag inte uttala mig om då den frågan inte diskuterades utan diskussionen hade sitt ursprung i att man i många stallar väljer att efterlikna de ljusförhållanden man sedan länge använt sig av inom fullblodsaveln. Men visst verkar det väl rimligt att man skulle kunna påverka även senare under vintern...

Nu bor jag i södra delen av Sverige...och här tycker jag nog att stona brukar komma igång med sina brunster kring februari även utan ljustillskott.....men i ärlighetens namn var det länge sedan ett sto i rätt ålder gått odräktigt här hemma.

Har Du provat att ge tillskottsljus under våren och sett resultat???

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka