Exteriörbedömning Connemara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilla_Millan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 453
L

Lilla_Millan

När man ställer ut en connemara, en valack vad bedömer dem då? Det är väl gångarter och exteriör va? Ni får gärna berätta lite om hur det går till:)

Vad tror ni att min ponny skulle få för poäng och kommentarer?
7 årig Connemara valack (Kamik Breeze - Finney Master)

Från sidan:

Galopp

Framifrån

Trav

Säg till om ni behöver andra bilder, och jag förstår att det är i princip omöjligt att bedöma gångarter på bild, men nån kanske har en liiten aning?

Han "måste" nämligen få över 35 poäng, för hans mamma vill gärna bli ELIT premierad såsmåningom:D:angel:

Sv: Exteriörbedömning Connemara

GÅngarterna bedöms inte uppsuttet.
Så det är bara skritt och trav som bedöms.

Det är ju "livsfarligt" att ge sig på att bedömma en häst bara efter bilder,och gångarter helt omöjligt.
Försök ta er iväg på några utställningar nu under sommaren istället så ni kan få en riktig bedömning.
På svenska connemarasällskapets hemsida står hur en utställning går till och där finns även en lista på kommande utställningar.

Senast ändrad av en moderator:

Okej:)
Vi ska åka på connemarautställningar med honom, jag undrade bara om ni hade nån liten aning om hurvida han exteriört ser ut som en connemara ska?

Okej:)
Vi ska åka på connemarautställningar med honom, jag undrade bara om ni hade nån liten aning om hurvida han exteriört ser ut som en connemara ska?

Förutom exteriörpoängen måste han även ha placering i lägst LA (om det är en D-ponny) för att modern ska få poäng för honom. Om inte reglementet nyligen är ändrat...

Grejen är ju den att det kan skilja mkt på samma ponny mellan olika domare. En av mina ponnyer fick med ett par veckors mellanrum 37 och 40 poäng förra året. (37:an sa de kunniga var för låg men ändock, det var de poäng hon fick.)
Den ponnyn fick 40 poäng nu i år. Min andra connemara har fått 38 poäng alla tre gånger hon visats men med olika poängfördelning.

Rent generellt måste jag säga, efter att ha varit på ett fåtal utställningar, att så låga poäng som 35 inte är särskilt vanliga.
Det du själv kan göra mest åt på själva visningen är ju gångarterna. Öva hemma på att få igång din ponny i en bra skritt och en bra trav så kan du dra in lite poäng på det :)

Kul förresten att även tävlingsryttare väljer att visa sina ponnyer, anser jag som själv är mer åt tävlingshållet än utställningshållet ;)
Lycka till!

Förutom exteriörpoängen måste han även ha placering i lägst LA (om det är en D-ponny) för att modern ska få poäng för honom. Om inte reglementet nyligen är ändrat...

Stoet får ju 20 poäng om den här ponnyn får 38 poäng eller mer. Ska den få 30 poäng så måste den vara placerad i LA hoppning eller dressyr eller Lätt fälttävlan.
Jag har för mig att den här ponnyn iaf tävlar LA men jag minns tyvärr inte namnet på den så kan inte kolla.

(Enligt Lilla_Millan:s pixbox är den placerad i LA hopp avd. B. Dock tveksamt om det räknas då ponnyer inte får poäng i avdelning B.)

Stoet får ju 20 poäng om den här ponnyn får 38 poäng eller mer. Ska den få 30 poäng så måste den vara placerad i LA hoppning eller dressyr eller Lätt fälttävlan.
Jag har för mig att den här ponnyn iaf tävlar LA men jag minns tyvärr inte namnet på den så kan inte kolla.

(Enligt Lilla_Millan:s pixbox är den placerad i LA hopp avd. B. Dock tveksamt om det räknas då ponnyer inte får poäng i avdelning B.)

Jag utgick från 35-37 poäng. Jag vet att det räcker med 38 poäng för att ge stoet 20 poäng. Så var det förut också, men stoet kunde också få samma poäng om avkomman var bedömd med lägst 35 poäng exteriört och var placerad i LA hopp/dressyr eller Lätt flt. För att ge stoet 30 poäng måste avkomman förut ha placerat sig i MSV (kat D)!

Är du säker på att det numera räcker med LA för att ge stoet 30 poäng? Hur många poäng får då stoet om avkomman har placeringar i MSV?

Är det fortfarande 6 avkommor + 120 poäng som gäller? Varav 2 avkommor med 30p? Om det är så kan man snabbt räkna ut att det räcker med tex 2 avkommor i LA (2 x 30p) + 2 klass I avkommor (2 x 20p) + 2 föl utan meriter (2 x 10p).

Isåntfall har man definitivt urholkat värdet av elit! Det innebär ju att var och varannan märr kan nå upp till det. Åtminstone inte jag tycker att det är elitklass på ett sto som lyckats ge två hästar i LA och två 38-poängare + ett antal obedömda avkommor!

Kan det verkligen vara möjligt???

Jag läste lite tokigt förra gången. För att få 30 avkommepoäng krävs minst 35 poäng exteriört och placering i msv hoppning, dressyr eller fälttävlan.
För 20 poäng krävs 38 poäng eller placering i LA hoppning eller dressyr eller Lätt fälttävlan och minst 35 poäng exteriört.

Sammanfattning blir alltså:
får den här ponnyn, som f.ö. heter Gino, 38 poäng eller mer exteriört ger det 20 poäng. Får den 35-37 poäng krävs placering i LA hopp/dressyr eller Lätt ft. Troligen räknas inte placering i avdelning B, borde iaf inte räknas.
För att ge 30 poäng måste den få minst 35 poäng och ha placering i Msv hopp/dressyr/ft.

Länkar till storeglementet. Sidan 60 och framåt innehåller bestämmelserna för ponny.

Jag läste lite tokigt förra gången. För att få 30 avkommepoäng krävs minst 35 poäng exteriört och placering i msv hoppning, dressyr eller fälttävlan.
För 20 poäng krävs 38 poäng eller placering i LA hoppning eller dressyr eller Lätt fälttävlan och minst 35 poäng exteriört.

Sammanfattning blir alltså:
får den här ponnyn, som f.ö. heter Gino, 38 poäng eller mer exteriört ger det 20 poäng. Får den 35-37 poäng krävs placering i LA hopp/dressyr eller Lätt ft. Troligen räknas inte placering i avdelning B, borde iaf inte räknas.
För att ge 30 poäng måste den få minst 35 poäng och ha placering i Msv hopp/dressyr/ft.

Länkar till storeglementet. Sidan 60 och framåt innehåller bestämmelserna för ponny.

Tack för länken. Det verkar vara samma regler som förut. Annars vore ju elit inte värd ett endaste dugg. Jag tycker det är nog så lättköpt att en 38-poängare ger 20p. Kunde faktiskt räcka med 10p, och 5p var varje avkomma utan meriter. Alternativt att stoet ska komma upp i högre poäng. Som det är nu kan i princip vilket sto som helst med många föl och två avkommor med 38 poäng vid ett enda tillfälle, samt två klass II hästar som lyckats få en placering i MSV B på regional nivå få elit. Även om de andra 11 inte gjort ett dugg ger det stoet 210 poäng, nästan dubbelt så mycket som behövs. Elitutmärkelsen ska vara det som skiljer agnarna från vetet tycker jag...

Du e... Min förra ponny har fått 33 och 40 p samma år :crazy: (sen året efter fick hon 39 p av domaren som gav 33).

TS; för att få en bra bedömning måste du få upp överlinjen på honom! Den är för tunn.

Okej:) Tack för tipset!

Det är föresten uppfödaren som ska ställa ut honom...

Inte expert på något vis ;)

Men connemaror SKA vara rejäla och runda över överlinjen, som utställningsponny så är det också bättre med lite överhull (men inte fet) än lite underhull.

Och så, tvätta, tvätta, tvätta, spraya man och svans, man och svans ska eg vara "ofriserade" på connemara, ev hovskägg ska vara kvar också.

De räknas till naturraserna.

Det var ju verkligen stor skillnad. Bedömnings"sporter" är alltid svårt :crazy:
Dock verkar ju Cinna vara mer åt 40-hållet än 37-hållet. Hoppas på lite högre än så på Riks. Får hon sina maxpoäng får hon 41 poäng iaf och traven ska jag nog kunna slipa lite till på.
Hullet är ju svårt att ha mkt högre än nu ;) Cinna ska ju orka hoppetävla och sådär också :D

(Cinna är förresten visad med klippt hovskägg, ryckt man och klippt svans :) )

Jo, jag skulle nog kunna tänka mig en tuffare bedömning också. Mer åt att det är kvalitén på samtliga avkommor som räknas, inte bara att stoet fått många halvskapliga avkommor.

Patsys 33 var ett klart undantag! Och även den domaren fick ju ändra sig... ;) Samma domare gav Neffi 38p och res BIR. Neffi är eg en "sämre" representant pga färgen.

Fick positiva påpekanden om hur Patsy visades rent friserad, lite extra noga från de engelska domarna när hon blev BIS. Fick dock bassning för tamt pannband och ingen nosgrimma (det fixades mellan BIR och BIS).

Jo, 33 poäng är jag tveksam till om jag sett någon få. Inte vad jag kan minnas sådär på rak arm iaf. Skönt att den domaren "fick krypa till korset" sedan också :D

Både Cinna och Peia har glitter i sina pannband så de är iaf inte tama :p

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 295
Senast: Derring-Do
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: incognito
·
Avel Vad ska man ha för connemara hingst till ett e:kimble sto? Funderar på att betäcka henne när hennes tävlings kariärr är slut, vilken...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Han_naH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka