Exteriörbedömma 3-åring?

tina_sj

Trådstartare
Jag funderar ev att exteriörbedömma mitt 3-årssto, men jag har lite funderingar;
Hur pass vanligt är det att bedömma 3-årsston?
Känns mer som att de visas på en unghästvisning, jag tänkte mer på en av avelsvisningarna i sommar.
Hur tränar man dem på bästa sätt? Longering? Lära sig ställa upp, springa vid sidan? Jag har ingen möjlighet att ha henne som handhäst då jag har lämnat iväg mitt sto som jag rider på visningsträning nu.
Ska man ha henne uppstallad så hon inte blir tjock (de går oftast på fri tillgång) ?
Vinterpälsen, hur blir man av med den smidigast? Uppstallning, täcka, borsta massor?
Alla tips och erfarenheter är välkomna! :D

Så här såg hon ut som 2-åring, vad tycker Ni om hennes exteriör?
liten-0658.jpg

Sv: Exteriörbedömma 3-åring?

Jag hade nog väntat ett år till.. eftersom hon inte är färdig växt alls. Jag har bara mina egna hästar som erfarenhet, då de hände mycket 3-4 år, och blev mycket finare till de fyllde 4!

Då behöver du inte tänka på att träna henne på ett tag heller, utan låta henne vara häst tills inridningen :)
Det är vad jag hade gjort iaf.

För att bli av med päls fort; Ta en "vatten skrapa", och dra bort hårstrån med den. Drar man med den ca 10-15min om dagen så går det mycket fortare att bli av med vinterpälsen!

Jag kan ge ett annat bra tips också om du vill bedömma: Jag har gett min häst ett fodertillskott som heter Kiselgur. Det ska vara bra för man, svans, hovar.. osv. Jag har märkt stor skillnad på honom!
- Han har mycket blankare päls, och vinterpälsen är tjockare än förra året
- Manen, pannluggen och svansen har blivit mycket tjockare .. och även lättare att borsta ur
- Största skillnaden är hovarna. Min häst hade tidigare väldigt svaga och "smuliga" hovar. Nu är de hårda som sten. Är en tjej i stallet som utbildar sig till hovslagare och har "följt" min häst under ca ett år, -hjälpt mig med verkning och tappsko. Senast idag fick hon inte ens i sömmen när hon skulle slå på tappsko (-för att han fått så bra hovkvalité).

När jag gör iordning en häst för visning så brukar jag också dela manen på hästen. ca 1 månad innan .. så hästen har man på båda sidor när den ska visas.

Vi brukar också banta hästarna tills visningen. Vi börjar redan på våren och gör ett ordentligt, noga uträknat foderstat. När det börjar bli sommar och mycket gräs så flyttas hästarna till en hage med nästan inget gräs i alls.

Tränings mässigt, om du bara ska visa exteriör, så träna på;
Gå vid sidan, och lyssna på små hjälper
Uppställning
Stå stilla, -exakt på samma "fläck"

Alla mina 3-åringar har varit kortbenta och feta:p

De växer som sagt mycket tills de fyller 4 och domarna kan ju bara ge poäng för det som de ser just den dagen.

Alla mina 3-åringar har varit kortbenta och feta:p

De växer som sagt mycket tills de fyller 4 och domarna kan ju bara ge poäng för det som de ser just den dagen.

Min 3 åring, blir iof 4 i år, har också korta ben med enorma hovar! Han ser lite kul ut hehe. Hoppas det blir lite ben på honom under året :p

Jo, vissa hästar visas som 3åringar. Men jag själv tycker att det är slöseri med båda tid och pengar.. då hästen kommer växa till sig och bli mycket finare inom bara 1-2 år.. så ska man ha en rättvis bedömning så kommer man behöva visa om hästen ändå.

Det finns treåringar som är bra byggda och i fint hull.
Beror både på anlag, uppfödning, skötsel och förberedelser.

Vi har t ex en uppfödning som visades på Strömsholm som 3-åring av sin nya ägare.
Hästen fick 7.98 i exteriörbedömning.
Den här hästen var vacker även som ettåring och tvååring.

Knapplån

Den här hästen var tre när den här bilden togs, ganska snygg tycker jag...(erkänner att jag kan vara partisk) jag är rädd att donnan har lagt på sig lite för många kilon och inte ser lika spänstig ut längre (bilden togs i sommras)
DSC_0507.jpg
[/IMG]

Jag tycker det är bra om det visas lite mer 3 åringar. Det ger lite inblick på hästarna utvecklas vad man bör tänka med framtida träning. Den bedömningen påverka ju desutom inte blupen.

I DK måst alla unghingstar som ska betäcka visas exteriör som 3 och 4 åringar.
Och vi har ju även i sverige krav på de som har mellan 110 och 114 i blup att de ska har över 8 om de vill lösa licens.

Man kan träna upp mycket för en 3 årsvisning, handhäst, longering, skrittband. Man visa mycket mer unghästar i andra länder och jag tycker man bör göra det mer i Sverige med.

Knapplån

Den här hästen var tre när den här bilden togs, ganska snygg tycker jag...(erkänner att jag kan vara partisk) jag är rädd att donnan har lagt på sig lite för många kilon och inte ser lika spänstig ut längre (bilden togs i sommras)
DSC_0507.jpg
[/IMG]

Snygg framdel. Ser utt att kanske vara lite djup i bålen (korta framben). Korset ser fint utt med. Spontant skulle jag säga hals, manke, bog kommer blir riktig bra.

Med lite träning (ej ridning) kan hästar ändra sig mycket. Här dufa för och efter markarbets träning.
pic_show_id32055978.html

pic_show_id32055979.html

Senast ändrad:

Ja, jag tänkte det kunde vara bra att se lite vad hon skulle kunna få.
Så att man vet lite vad man har inför framtiden.

Slöseri med pengar vet jag inte, det kostar 1.000 kr att visa ett sto exteriört, visst transport och boxplats tillkommer.
Men jag har även tänkt visa mitt äldre sto (fullbedömning) så det känns inte som att de gör så mkt skillnad om man tar med en till när man ändå kör :)

Intressant tråd.

här var min hingst 3år
img_4712_102879031_105805538.jpg

vad kan man se?(förutom att han ju växte där så han är lite överbyggd)

hur ska man ställa upp dem? är det smart att försöka visa exteriört själv eller får man bättre resultat med en tränare?
visar man enbart i skritt eller trav med?

Är också lite inne på om man ska visa eller ej...
Vad krävs av hästen för att bli visad?

Här är mitt 3-års sto. Hon blir de i Maj.

Sommaren 2010 2 år

Vintern 2010/2011 2,5 år

Intressant tråd.

här var min hingst 3år
img_4712_102879031_105805538.jpg

vad kan man se?(förutom att han ju växte där så han är lite överbyggd)

hur ska man ställa upp dem? är det smart att försöka visa exteriört själv eller får man bättre resultat med en tränare?
visar man enbart i skritt eller trav med?

Jag tro han få bra för hals/bogar. Ser ut att kunna vara lite djup i bålen och kanske lite lång. Men svar att säga om man inte har måten helt.
Han stå bra förutom frambenen som ska fram en bit till. Han stå lite under sig.

Mina erfarenhet från Danmark säger mig att man bör skickai väg dem på en månads träning om man inte känner att man kan själv. Det krävs lite träning att få allt rätt, hästen ska tränas i olika miljörer, lära sig stå still, blir mätt och tagen på överallt, specielt hingstar bör man lära att blir tagen på de ädla delarna. Men mycket kan man göra hemma handhäst är super bra eller Cykla så de bygger muskler och sko dem i tid.

Är också lite inne på om man ska visa eller ej...
Vad krävs av hästen för att bli visad?

Här är mitt 3-års sto. Hon blir de i Maj.

Sommaren 2010 2 år

Vintern 2010/2011 2,5 år

Ser ut att har bra proportioner, långa ben. Halsen går inte att se mer än att den är lång- det är bra. Ska du visa henne då ni jobba bort magen. Men henne hade jag provat att visa.

Ser ut att har bra proportioner, långa ben. Halsen går inte att se mer än att den är lång- det är bra. Ska du visa henne då ni jobba bort magen. Men henne hade jag provat att visa.

Ok, tack för ditt svar. Jag ska försöka hitta något som ev vill visa henne för jag kommer själv inte att göra henne någon rättvis och någon som inte är svindyr :angel:
Vet du när de visningarna är? Bor i närheten av Margaretehof för då skulle man kanske kunnat visa henne där sedan.
Så här såg hon ut när hon var 1 år, kanske man kan se lite på hals/bog där även om de ändrar sig när hon växt...
28705491.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill...
Svar
13
· Visningar
1 554
Senast: cello
·
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 794
Senast: Lyckan i Halland
·
H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 547
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka