Exteriör (samlingstråd)

Re: Extriören på föl

Jag är nybörjare på sånt här så detta är en högst okvalificerad bedömning, mer som en gissning, skäll gärna på mig om jag har fel ni som kan.
Ser ut att bli en lågställd häst med dålig överlinje och mkt underhals, Men söt var den och fin färg (mitt årsföl har samma färg :D )

Söt är allt det lilla livet, men även jag amatör tycker också att halsen är lågt ansatt. Självklart kan jag ha fel, vi hoppas att Tim den erfarna ser och svara på detta.

Men du kan även få se på min lillkille fast något äldre än din tösabit. Kanske kan ha ha varit en 4-6 veckor äldre på detta foto.
Vinterbild

Jepps, vid håller min bedömning, lågställd häst byggd i nerförsbacke. Men det kan ju vara som den växer ojämnt ..eller nått.....
Tim, HJÄLP. :confused:

Det är svårt att bedöma ett 3-månaders föl rättvist på sådana här bilder. Hon går ju och hänger med huvudet och står i nerförsbacke på bilderna, det underlättar ju inte precis. Galoppbilden är enklast att se på. Dessutom kan föl få växa med baken före :) Enklast är att jämföra dem när de är yngre och inte börjat växa, bara rätat upp sig :)

Men jag håller med om att halsen inte är helt optimalt ansatt, den kunde vara lite mer på "ovansidan" liksom. Fast så är ju de allra flesta femgångare byggda och ska du rida pass spelar det ingen roll. (Se på Meitill tex, han är ju en kanonridhäst i sina grenar "trots" denna typ av exteriör)

Hon är fint tecknad, verkar ha en stark femgångsrumpa och bogarna är bättre än halsen.

Lycka till med fölet :)

Tim

Tack så hemskt mkt för "bedömingarna"! Ni tycker ungefär som jag. Hon var inte helt samarbetsvillig att ta bilder på så de är inte de är inte precis de bästa. Pass verkar hon vara byggd för, hon visade pass med lite sväv redan när hon var 5 dagar gammal.
Meitill är föresten hennes pappa.

Hur som haver så är hon iallafall väldans söt!!!
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Snusmumrik :banana: