Exteriör (samlingstråd)

Re: Extriören på föl

Jag är nybörjare på sånt här så detta är en högst okvalificerad bedömning, mer som en gissning, skäll gärna på mig om jag har fel ni som kan.
Ser ut att bli en lågställd häst med dålig överlinje och mkt underhals, Men söt var den och fin färg (mitt årsföl har samma färg :D )

Söt är allt det lilla livet, men även jag amatör tycker också att halsen är lågt ansatt. Självklart kan jag ha fel, vi hoppas att Tim den erfarna ser och svara på detta.

Men du kan även få se på min lillkille fast något äldre än din tösabit. Kanske kan ha ha varit en 4-6 veckor äldre på detta foto.
Vinterbild

Jepps, vid håller min bedömning, lågställd häst byggd i nerförsbacke. Men det kan ju vara som den växer ojämnt ..eller nått.....
Tim, HJÄLP. :confused:

Det är svårt att bedöma ett 3-månaders föl rättvist på sådana här bilder. Hon går ju och hänger med huvudet och står i nerförsbacke på bilderna, det underlättar ju inte precis. Galoppbilden är enklast att se på. Dessutom kan föl få växa med baken före :) Enklast är att jämföra dem när de är yngre och inte börjat växa, bara rätat upp sig :)

Men jag håller med om att halsen inte är helt optimalt ansatt, den kunde vara lite mer på "ovansidan" liksom. Fast så är ju de allra flesta femgångare byggda och ska du rida pass spelar det ingen roll. (Se på Meitill tex, han är ju en kanonridhäst i sina grenar "trots" denna typ av exteriör)

Hon är fint tecknad, verkar ha en stark femgångsrumpa och bogarna är bättre än halsen.

Lycka till med fölet :)

Tim

Tack så hemskt mkt för "bedömingarna"! Ni tycker ungefär som jag. Hon var inte helt samarbetsvillig att ta bilder på så de är inte de är inte precis de bästa. Pass verkar hon vara byggd för, hon visade pass med lite sväv redan när hon var 5 dagar gammal.
Meitill är föresten hennes pappa.

Hur som haver så är hon iallafall väldans söt!!!
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Snusmumrik :banana:

Här kommer en "tvärtomfölis" med samma färg som exempel.

http://www.silverkedjan.se/salulista/bilder/sirkill.jpg

Jag håller med turbofling att föl är ytterst osamarbetsvilliga att fota. Den här bilden är också orättvisande för fölet står i nedförsbacke, men ser ut som uppför för att bilden är tagen snett bakifrån. Perspektivet gör också rumpan lite större än vad den är vilket är olämpligt just i det här bildexemplet. Och så står fölet med frambenen lite framför sig som en gunghäst, inte heller optimalt.

MEN den visar i alla fall vad vi menar med "hals åt andra hållet" :) Det här är en typiskt fyrgångsbyggd fölunge och han har inte heller visat någon pass. Han har en fin välrest musklad hals men i gengäld lite fyrgångspräglat inte så långt och lutande kors.

Så färgen till trots är fölen varandras motpoler :) Visst kan de båda ha chans på tävlingsbanan, men i olika grenar! Turboflings i femgångsgrenar och pass, den här i fyrgångsgrenar och dressyr.

Vad som är bättre eller sämre finns inget facit på (eller jo, avelsbedömningarna premierar ju femgångarna), smaken är som baken och det är ju tur att det finns båda sorter :love:

Och så är den ju Djurjourens förstås :cool:

Min lilla pålle vill också vara med här,,, och sen så får ni lite mer att träna ögat på ;)
Det är en hingst på 11 månader som inte är så fotogenic,,, så hit med lite kommentarer :)
Rubin

Oh, tyckte väl att den var lik den du visade mig :-)
Ifall du nån gång råkar vara med kameran i beredskap hos den andra med smma färg så får du gärna fota den med, hade varit kul att se hur han ser ut nu.
Jag kan inte så mkt men innan såg den inget vidare ut vad jag kunde se. Har den måne ändrat lite på sig?

Hoho,,, nu blev det tomt i stugan... Se oss (vi som lagt ut bilder) som träningsobjekt för det är alltid kul att veta vad andra tycker om fölisarna... Så kom igen nu så det blir lite fart här på sidan ;) :)

Falk, din unghäst är svår att bedöma. Dels är han i en ful växtperiod där baken har växt före framdelen, vilket är normalt men fult för "ögonblicket" Karpryggen han har tendens till kan försvinna när han växer jämnt igen. Dels ser han ut att ha fått för lite protein - det är stora hål där han borde haft muskler på halsen och rumpan.

Det är omöjligt att säga vad det blir av honom i en sådan här växtfas.

Men han har en söt mjölmule!

Glömde - det är här är inget speciellt för den här hästen. Unghästar har RÄTT att växa i otakt. Men att bedöma deras exteriör då är lika orättvist som att bedöma hudkvalitet på en tonåring mitt i acne-perioden :p

Föl är enklast att bedöma när de är "lika", tex efter en vecka eller en månad. Sedan växer de så olika att de är svåra att jämföra med varandra, och allra svårast är det med åringar.

Vissa blodslinjer växer ofta, om man ger dem MYCKET och bra mat, väldigt jämnt och snyggt med framdelen före mest hela tiden. Andra ser ut som skrutt som 1-2åringar. Men det spelar ju ingen roll för slutresultatet :) däremot är det orättvist att jämföra dem i den åldern.

Tack för svaret :)
Ja, han kanske inte är i sin bästa ålder just nu :p så är det nog lite svårt,, men det är är alltid kul med lite åsikter..

Jag som inte är så inne på det här måste fråga vad karprygg är? Är det att det går upp lite bak vid länden?
Tack för tipset om protein,,, ska ta och kolla upp foderstaten ordentligt när han kommer hem från betet,, dock har han varit sjuk de senaste månaderna (hosta) och det har nog tagit lite hårt på kroppsbyggandet också.. Men jätte tack för svaret :)

Jo förresten! Något som jag skulle tycka vore intressant är om vi försöker följa upp några fölisar eller 1 åringar, just för att se hur de växer och vad som händer under olika växt perioder...För det är alltid kul att bolla lite funderingar och tankar och sen lär man sig nog väldigt mycket på det också... Nån som e med??? :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 486
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka