Exteriör på hingst till sto

Zuzzi

Trådstartare
För mitt egna intresse är jag nyfiken av vad för exteriör på hingst som skulle passa till mitt sto. För att väga upp hennes eventuella brister och vad som skulle kunna förbättras.

Benvinklar har vad jag kan se inte några direkta defekter. Men kan kanske rota fram några bilder från olika vinklar om det ska vara av intresse.

Är jag helt fel ute om jag skulle vilja ha en hingst med längre kors?

22881923.jpg

En annan bild från samma tillfälle, står lite annorlunda och blänger åt annat håll.
22881922.jpg

Sv: Exteriör på hingst till sto

Min första tanke är att välja en hingst som inte är så tung framtill och som har lite mer maskineri bakåt.
Och jag skulle passa mig att lägga något för tungt på henne, utan istället välja någon flott och ädelt med mycket luft under magen.
Men det beror ju på vad man vill ha för avkomma också.

Det beror ju väldigt mycket på vad du är ute efter. Hopphäst ska ju ha en sorts exteriör, dressyrhäst en annan. Westernshäst en tredje osv.

Insåg det när jag loggade in på buke sedan jag gjorde tråden att jag helt glömde säga vad det skulle vara för inriktning :D

En allroundhäst med inriktning dressyrmodell skulle vara målet om man säger så.

Jo jag misstänker skarpt att det är en märr jag har i stallet :p

Har hon så perfekt exteriör? :angel:

Din häst har liten bakdel i förhållande till framdelen samt är öppen i bålpartiet. Benvinklarna och inskeningarna är ok, men inte mer än så (vinklad i hasen). Modellen är ganska grov och en smidigare, följsammare överlinje vore önskvärt. Den ser lite stum ut.

Jag skulle föreslå Don Romantic eller någon annan långlinjerad, smidig hingst som är välproportionerlig och ger hyfsat korrekta ben.

Vad innebär att vara öppen i bålpartiet?

Din häst har liten bakdel i förhållande till framdelen samt är öppen i bålpartiet. Benvinklarna och inskeningarna är ok, men inte mer än så (vinklad i hasen). Modellen är ganska grov och en smidigare, följsammare överlinje vore önskvärt. Den ser lite stum ut.

Jag skulle föreslå Don Romantic eller någon annan långlinjerad, smidig hingst som är välproportionerlig och ger hyfsat korrekta ben.

Tack det var intressant att läsa. Öppen i bålpartiet har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare, någonsin, så nu lärde man sig något nytt :bow:

Men kan man kalla hennes överlinje exteriört? Förstår nog inte riktigt vad du menar där? När bilderna togs har hon varit igång 5 månader men mest skrittat kravlöst pga hennes psyke (lättstressad). Hennes överlinje är inte "korrekt" i mina ögon eftersom hon ännu inte jobbar i en avslappnad form.

En annan fundering jag har är vad som gör hennes bakdel liten till resterande av kroppen? Jag vet att den är det men varför? Små vinklar i bäckenet? Kort kors? Musklerna har väl inte med saken att göra? Ja alltså klart en välmusklad rumpa gör den större... ja du kanske förstår vad jag undrar över? :rofl:

exteriörbild från när jag hade ägt henne 2 månader, minirumpa
7071537.jpg

Ja? Men jag gissade att det inte var en travavkomma hon ville ha?

Exakt, kommer hon bli betäckt någon gång i framtiden kommer det inte bli med en travarhingst eftersom hon inte har något att tillföra travaveln, varken prestation, stam, gångarter

Tack det var intressant att läsa. Öppen i bålpartiet har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare, någonsin, så nu lärde man sig något nytt :bow:

Men kan man kalla hennes överlinje exteriört? Förstår nog inte riktigt vad du menar där? När bilderna togs har hon varit igång 5 månader men mest skrittat kravlöst pga hennes psyke (lättstressad). Hennes överlinje är inte "korrekt" i mina ögon eftersom hon ännu inte jobbar i en avslappnad form.

Mmm, jag menar att ryggen är rak och korset lite toppigt, inte mjuk och harmonisk. den ser stum och orörlig ut. Framdelen, och i synnerhet bogen, är överdimensionerad i förhållande till linjerna i bakdelen (framför allt korslängd). En ganska grov hals och ett tungt huvud förstärker intrycket av stor framdel.

hennes exteriör är nog inte vad man letar efter hos en dressyrhäst, den borgar inte för rörlighet och undersatthet (hon står dessutom bakom sig), vilket förklaras av att hon är travare.

Jag skulle inte betäcka det stoet för att få fram en dressyravkomma, om du inte bombsäkert ska behålla avkomman själv.

Okej då förstår jag vad du menade. Hade funderingar på att visa henne i sommar men blev inget av. Får försöka komma iväg till sommarens visningar, skulle vara roligt att få ett utlåtande.

Stum i sin rygg är hon däremot inte. Stort huvud däremot, xf :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka