exteriör på arabgaloppör?

M

-moa-

Hej,
Utav nyfikenhet så undrar jag vad man letar efter i exteriör för framtida arabgaloppörer?

Vad är den ideala exteriören, om det ens finns nån sån?

Eller vad är de viktigaste sakerna man tittar efter i en exteriör?

Eftersom en del av arabaveln har blivit lite delad på sätt och vis, så kan ju exteriören vara lite annorlunda, men eftersom jag varken är någong som håller på med utställning eller galopp så har jag alltid valt mina egna enligt ridhäst typ, så därför har jag ingen susning om galoppexteriör hos en arab, om det nu finns nån.

Ni får gärna visa bilder på en 'bra' galoppexteriör :)

Sv: exteriör på arabgaloppör?

Här är en bild på Madjani som väl är en av de senaste 10 årens största fantomer:

1.ko%C5%9Fu-madjani222.jpg

Vi leasar själva en hingst från Shadwell som ser ut så här när han står rakt upp och ner. Daffaq heter han, har ca 2,5 miljoner på kontot och 12 Grupp 1 placeringar i tre världsdelar.

Daffaq-conf.jpg

De fleste riktigt bra ser lite ut som "korta" fullblod. Just dessa två har mycket franskt blod och alltså ganska grova huvuden mm. Grunden är att Napoleon tog in araber från Syrien för att förstärka den egna aveln av kavallerihästar. Sedan den tiden har fransmännen avlat araber mycket för angloavel mm.

Världens mest framgångsrika arab genom tiderna är dock Kafkasli från Turkiet. Han har sprungit in mer än 40 miljoner!!!

kafkasltb6.jpg

Några allmänna saker:
Fina ben, rejäla knän, bredd på kroppen (utrymme för lungor mm), rejäl rumpa och en halsansättning som gör att hästen av sig själv vill springa med huvudet neråt, sökandes sig framåt.

Hoppas det varit till lite hjälp

Senast ändrad av en moderator:

Hmm tack Genberg, det var def. av hjälp.

Dock måste jag fråga (med risk att verka som en total idiot..) vad räknas som "rejäla framknän" alltså breda eller hmm...tjocka eller nåt?
Och själva benen, jag gissar att dom itne nödvändigtvis måste vara grova för att vara bra, för jag tycker att galoppörer generellt har långa o lite smalare ben ju?

Min ultimata arab är ju en som har riktigt mycket prestation och bra exteriör, men inte har så pass grovt huvud som många franska har (dock behöver det absolut inte vara nån Magnum Psyche för det, det är lite väl mycket för mig, lagom är bäst ;) )

Avel är ju intressant och om man avlar för prestation så är det ju som tur är en annan exteeriör än utställning ofta.
Genberg, (och andra som avlar för prestation) spelar det någon roll med typ för era araber eller är det bara, i detta fallet, galopp prestation som gäller?

Ursäkta lite flummig inlägg kanske, ska sova nu istället för att titta på fina hästar!

Tja - knäna - stora eller tjocka...
:-)

När det gäller benen så är de ofta grövre, men det ser kanske inte ut så med tanke på att resten av kroppen är mer musklad och att hästen är "deffad".

Typ är ett begrepp som vi inte gillar direkt. Visst är det trevligt med en snygg häst, men det här med huvud e t c har ingen prioritet alls. Typ i vår begreppsvärld handlar om en väl ihopskruvad individ där allt hänger samman.

En intressant reflektion är att det som kallas "typ" i Europa, USA mm är ett begrepp som känns ganska okänt i den gamla Arabvärlden. Lägger upp några bilder på hästar vi såg i Syrien. Av gammalt äkta beduinblod som man är mycket stolta över.

_DSC0249.jpg

_DSC0259.jpg

Jag kan absolut ingenting om avel och intresserar mig uteslutande för araber, som lean, mean racingmachines. I den sammanhang har jag fått för mig, att ju mera de påminnar om engelskt fullblod (samma exteriöra kriterier), desto bättre galopperar de. Min privata tes är, att det, som kallas "typisk" arab mera är framavlat för högresthet än framåtdrift.
Rätta mig gärna, om jag är ute och cyklar.

Tack för information, är ju riktigt intressant, eftersom jag är en arabälskare som ser araber som ridhästar snarare än 'bara' fina.

Båda var riktigt snygga, fast den svarta hade bättre rygg tyckte jag, men jag gillar kortare hästar så lär ju vara därför ;) Men fuxen var snyggare generellt.

Intressant som du säger detta med 'typ', vilket iof inte bara är dish, men jag tycker att Gwarant tex. är snygg, och han har ju löpt ltie och går nu lite distans, och har fått 9 på typ fast han har lite grövre huvud och itne är dishad, men personligen tycker jag att han och Elcatero är riktiga mumsbitar, får väl se hur Gwarants avkommor blir när dom är lite äldre, hoppas dom presterar lite för det vore kul.

Nej nu babblar jag bara, men som sagt tack för svaren alla!
Jag får ta en rundtur av alla stuterier som inriktar sig på prestation snarare än utställning så man får kika på hästarna IRL, är ju intressant att se olika linjer i verkligheten, precis som med all avel.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Pyrran
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 255
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 068
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 666
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka