Exteriör, någon som har kunskap

saltopeppar

Trådstartare
Hoppas tråden hamnar rätt nu, annars ber jag moderator att flytta den:)

Jag undrar om det finns någon som har lite större koll på hästens exteriör och hållbarhet?

Har precis kollar igenom en drös filmer på några hästar jag är intresserade av, man jag är ganska skeptisk när jag kollar på försäljningsvideos och skrev ner en hel del punker som jag känner att jag behöver kolla upp ang exteriören(och annat)innan man skulle överväga ett köp.

på två av hästarna reagerade jag över längden på skanken, alltså delen på benet mellan bakknä och has. Jag upplevde den väldigt lång på dessa hästar.
Häst nr 1, mycket rörelse i framdelen och nästan lite "överdemisonerad" i nacke och bogparti, medans rumpa och lår kändes mycket mindre samt att det kändes som den hade mindre rörlighet i hasen.
Häst 2, ganska jämn i rörelsen, men upplevde att den travade en del bakom sig med bakbenen.

Så min fråga är, vad har den långa skanken för betydelse för hållbarhet? Min känsla på dessa hästar var att dem i långa loppet kommer få problem med bakknän, och att de har svårt att få in bakbenen under sig. Är jag helt ute och seglar? Tanken är ändå att jag ska hitta min framtida dressyrstjärna som ska hålla i många år med träning och tävling till iallafall MSV A, gärna mer.

Notera gärna att hästarna är i 4-5 år års ålder, väl ridna för åldern, men ligger på en LC-LB i utbildning (dressyr)

Hoppas tråden hamnar rätt nu, annars ber jag moderator att flytta den:)

Jag undrar om det finns någon som har lite större koll på hästens exteriör och hållbarhet?

Har precis kollar igenom en drös filmer på några hästar jag är intresserade av, man jag är ganska skeptisk när jag kollar på försäljningsvideos och skrev ner en hel del punker som jag känner att jag behöver kolla upp ang exteriören(och annat)innan man skulle överväga ett köp.

på två av hästarna reagerade jag över längden på skanken, alltså delen på benet mellan bakknä och has. Jag upplevde den väldigt lång på dessa hästar.
Häst nr 1, mycket rörelse i framdelen och nästan lite "överdemisonerad" i nacke och bogparti, medans rumpa och lår kändes mycket mindre samt att det kändes som den hade mindre rörlighet i hasen.
Häst 2, ganska jämn i rörelsen, men upplevde att den travade en del bakom sig med bakbenen.

Så min fråga är, vad har den långa skanken för betydelse för hållbarhet? Min känsla på dessa hästar var att dem i långa loppet kommer få problem med bakknän, och att de har svårt att få in bakbenen under sig. Är jag helt ute och seglar? Tanken är ändå att jag ska hitta min framtida dressyrstjärna som ska hålla i många år med träning och tävling till iallafall MSV A, gärna mer.

Notera gärna att hästarna är i 4-5 år års ålder, väl ridna för åldern, men ligger på en LC-LB i utbildning (dressyr)

Jag gissar att det innebär att den är krokhasig? Alltså mer belastning på haserna. Kanske inte så bra om du tänker dig en dressyrhäst och mkt samling..?
Obs ej expert

Svor att säga utan att se på hästarna.
For i tiden sa dom "4 square and a hand wide, sound in wind and limb", alså hästen är rak ställd på alla fyra och du kan for handen mellan benen, ögen och mellan sista revben o knäet. For en bra ridhäst ska den stå lika lång som hög, val sätt häls som ska balans ut kroppen, kräftig i bog och över kors.
Hästen ska vara Val Hanterbar!

Jag gissar att det innebär att den är krokhasig? Alltså mer belastning på haserna. Kanske inte så bra om du tänker dig en dressyrhäst och mkt samling..?
Obs ej expert
Nej, snarare på andra hållet, mer rakhasig fast med ett långt skankben.....
Jag upplever åtminstone den ena hästen som stötig i gången (obs, video) och väldigt liten rörelse i hasen, en krokhasig häst har ju snarare mycket rörelse och "onaturligt" fjädrande steg om jag inte fått det om bakfoten

Svor att säga utan att se på hästarna.
For i tiden sa dom "4 square and a hand wide, sound in wind and limb", alså hästen är rak ställd på alla fyra och du kan for handen mellan benen, ögen och mellan sista revben o knäet. For en bra ridhäst ska den stå lika lång som hög, val sätt häls som ska balans ut kroppen, kräftig i bog och över kors.
Hästen ska vara Val Hanterbar!

Jag har lite svårt att förstå ditt svar helt och hållet, men jag tror jag förstår helheten. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av denna typ av "avvikelse" och vad konsekvenserna kan bli... alltså kommer den ens klara högre samling? vad kommer det innebära i ridningen, vilken känsla är det man får och vad är det man måste jobba på?

Obs ej expert

Vill göra ett tillägg på mitt förra svar, häst nummer 2 kan nog vara krokhasig med tanke på hur jag upplever att den travar bakom sig

Jag har lite svårt att förstå ditt svar helt och hållet, men jag tror jag förstår helheten. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av denna typ av "avvikelse" och vad konsekvenserna kan bli... alltså kommer den ens klara högre samling? vad kommer det innebära i ridningen, vilken känsla är det man får och vad är det man måste jobba på?
Om hästen är Rakhasig som du tro är det en fordel i hålbarhet synpunk men som du sa den komma att har ett stötig gång i trav. Jag hade en något rak hasig häst som var så...men i gallop var den väldig finn.
DVM Lar Erik Magnasson "Hästens Exterior och Hålbarhet" är en bok att läsa.

Om jag ser tillbaka på mina hästar genom åren så är de inte så enkelt att de med bra exteriör/benställning är de som gått högst klasser och levt längst. Jag säger inte att det är betydelselöst, men jag anser att tex ridbarheten är viktigare. Om hästen har rätt inställning och attityd så blir det betydligt mindre nötning.

Om ditt mål är MSV A så underlättar det nog att inte köpa en som travar bakom sig med bakbenen... Vägen till samling bli då väl lång. Självbärighet och en modell som hamnar inom ramen redan när man kortar tygeln underlättar framtida arbete.
(Personlig åsikt: håller med de ovan om hellre en rakhasig än tvärt om. )

Om jag ser tillbaka på mina hästar genom åren så är de inte så enkelt att de med bra exteriör/benställning är de som gått högst klasser och levt längst. Jag säger inte att det är betydelselöst, men jag anser att tex ridbarheten är viktigare. Om hästen har rätt inställning och attityd så blir det betydligt mindre nötning.

Om ditt mål är MSV A så underlättar det nog att inte köpa en som travar bakom sig med bakbenen... Vägen till samling bli då väl lång. Självbärighet och en modell som hamnar inom ramen redan när man kortar tygeln underlättar framtida arbete.
(Personlig åsikt: håller med de ovan om hellre en rakhasig än tvärt om. )

Nej det håller jag med om, men nu när jag äntligen ska köpa mig en "fin häst" så vill man ju verkligen vara noga och inte ta några onödiga risker:)

Förstår verkligen resonemanget ang hästen som travar bakom sig, men funderar då över den andra som är rakhasig och har mindre (till att bli för liten) vinkel på hasen, får man någonsin igång de där bakbenen ordentligt? för dagen ser enväldigt tråkig ut i bakbenen och kommer knappt till böjning av hasen och för mig ser det ut som att framdelen tar det tyngsta jobbet med att vara drivade (eller dragde kanske man ska säga i det här fallet)
Känns som att vägen dit är väldigt lång pga att det krävs så himla mycket styrka för att hästen ska orka bära (om ni förstår vad jag menar, har lite svårt att utrycka mig i text vada jag menar)

Önskar jag kunde lägga ut film, men av respekt till säljaren så avstår jag.

Det finn undersökningar, bl a av veterinär Mikael Holmström, som visar att en häst med öppnare hasvinkel än vad som anses vara ideal generellt presterar bättre. Öppen hasvinkel i kombination med sluttande kors ger en häst som lättare kommer under sig.
Generellt så måste du titta på helheten och inte på enstaka exteriöra delar.

Det finn undersökningar, bl a av veterinär Mikael Holmström, som visar att en häst med öppnare hasvinkel än vad som anses vara ideal generellt presterar bättre. Öppen hasvinkel i kombination med sluttande kors ger en häst som lättare kommer under sig.
Generellt så måste du titta på helheten och inte på enstaka exteriöra delar.

Intressant!
Ska kolla om jag hittar undersökningen att läsa... för nästa fråga jag ställer mig då är: Är prestation detsamma som att den kommer klara sig från problem? för för mig så kan en häst som presterar väldigt bra vara den som håller minst

Jag tycker att du ska kolla i boken "Hästens exteriör, prestation och hållbarhet". Den är dyr att köpa men borde gå att få tag i på bibliotek.
En idé kan vara att kontakta en exteriördomare att bolla dina tankar med.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka