Exportfråga

J

jessicaaa

Jag har en häst som skall säljas till Finland, men har ännu inte fått ut hennes pass. Det är på gång, avelsföreningen har allt de behöver, men det verkar ändå ta ett tag. Så nu undrar jag om det överhuvudtaget är möjligt att få henne över gränsen utan pass? De nya ägarna tänker nämligen hämta henne redan i veckan, och tror inte jag hinner få hit passet innan dess. Och sen ett friskhetsintyg, är det också ett måste? Har försökt kika på sjv.se, men allt verkar så luddigt, så jag får inget konkret svar där. Mycket tacksam för svar!

Sv: Exportfråga

Skriver man 'Export' på kuvertet så brukar det gå riktigt snabbt. Ring och hör med stamboksföraren - det går ju fort att fixa det och skicka hem till dig innan hon åker.

Sv: Exportfråga

Att få henne över gränsen utan pass är inget problem, åtminstone inte om hon åker över Torne älv. Jag vet bara om ett enda tillfälle då nån blivit stoppad i min närmsta gränsövergång och då ville tullarna mest kolla så det verkligen var en häst i släpet och inte polttoöljy. Och här åker det säkert i snitt en häst om dan över.

Men det vore ju att föredra att ha pass.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama