export till Norge

P

Pitbull

Är det någon här som kan dom exakta reglerna?
Har en häst med pass som skall exporteras till norge och undrar nu vad som gäller.
Vet någon nån transportfirma som kör mellan sverige-norge?

Sv: export till Norge

när några från norge ville köpa min förra häst så var problemet tullavgifterna, dom kunde bli rejält höga.

De måste se till att ha ett friskintyg som distriktsvetrinären gjort som inte får vara äldre än 24 timmar när de går över gränsen , sen hade jag ju ordnat export papper till min även om han hade pass, sen kostade det för de Norska ägarna 5000 att föra in hästen i Norge detta var en shetland och jag tror nog att det är snarare runt 10.000 kanske för en stor häst.

Är det tullavgifter på häst över en landsgräns? :confused: Eller gäller det då endast till norge? Själv är jag intresserad av ev köp av häst från sverige. (finns så mycket fina kallblod) Har någon erfarenhet av exportering av hästar till Finland?

*Tacksam för svar* :bow:

Eftersom Norge inte är med i EU får man betala tull och moms vid import.
Om man exporterar en häst till Norge är det naturligtvis köparen som får betala momsen och tullavgifterna eftersom han/hon importerar hästen.

Du gör klokast i att kolla med finska myndigheter om vilka papper och intyg du behöver, samt vad det kommer att kosta dig i avgifter.

Immer

Senast ändrad:

gonkan skrev:
De måste se till att ha ett friskintyg som distriktsvetrinären gjort som inte får vara äldre än 24 timmar när de går över gränsen , sen hade jag ju ordnat export papper till min även om han hade pass, sen kostade det för de Norska ägarna 5000 att föra in hästen i Norge detta var en shetland och jag tror nog att det är snarare runt 10.000 kanske för en stor häst.

Avgiften har inte med hästens storlek att göra, utan det är värdet. En dyr shetlandsponny kan kosta betydligt mer i tullavgifter än en billig halvblodshäst på 175 i mkh. :D

Immer

En fördel med handel med Norge är att omsäljaren är momsregistrerad så kan köparen köpa hästen på exportfaktura och slipper då betala momsen i avsändningslandet. Nackdelen är att om säljaren inte är momsreggad så får man betala moms två gånger. Först vid inköpet och sedan när hästen förtullas. Tullvärdet = det värde som avgifterna ska räknas fram på är inköpspris + transport + ev försökring. Så om momsen är med i inköpspriset så kan det göra en hel del på tullvärdet. När man sedan räknat ut vad tullen blir så lägger man till den kostnaden till tullvärdet och tar momsen på den summan. Där av att det kan bli olika avgifter för olika hästar. Dessutom är det inom EU olika procentsats för olika typer av hästar. (Avels- slakt- ridhäst m m).

En viktig sak att tänka på juridiskt är att i köpekontrakt som affärer med andra länder är det viktigt att skriva in vilket lands lagstiftning som ska gälla vid ev problem. Kan bli stora konsekvenser om man inte gör det. T ex säljer en häst till USA som det händer något med.
Har man då inte skrivit in att svensk lagstiftning gäller så kan man enligt amerikansk praxis bli stämd på miljonbelopp i dollar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På måndag förmiddag ska jag ta mig från Torsby till Grövelsjön. Finns det någon egentlig nackdel att ta sig dit via Norge? Vägen är ett... 2
Svar
22
· Visningar
976
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad gäller när man skall åka över gränsen till Finland/Norge och skall bara stanna några timmar sen åka tillbaka till Sverige? Pass...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Jeps
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många... 2
Svar
32
· Visningar
1 642
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka