H
hovis
Sv: Experter på hov/traktvinklar HJÄLP
Backar med detta inlägg. *Puff bort*
Backar med detta inlägg. *Puff bort*
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Härligt att veta att hästen är så glad och positiv!
Jag har också haft mina funderingar till deras diagnos reumatism... Jag tror att de helt enkelt inte kom på vad som felades hästen. Han kanske inte var nog talangfull för travet, eller inte höll för det. Jag vet inte men något var fysiskt fel på honom i alla fall.
Så länge han är glad, pigg och positiv till arbete tror jag inte att ni behöver oroa er så mycket. En häst som har ont brukar vara duktig på att "tala" om det.
Han var inte bockbent som unghäst. Mamman var det inte och pappan inte heller vad jag vet. Pappan var för övrigt en oerhört slitstark häst som tävlade på hög nivå under många säsonger.
Jag hade även en syster som visserligen var skev fram men inte bockbent.
Ibland kan man se att hästar som gått länge med ömheter i framknäna får en tendens till att "hänga" i dem vilket kan förknippas med bockbenthet. Detta beror förmodligen på den avlastning de försöker göra för att minska smärtan i knäna och leder på sikt troligen till en förkortning av inblandade muskler.
försök få tag på en ny utbildad hovsagare med erfarenher.
Antaligen blir det dyrare men det vinner du på i längden.
Hör runt bland andra hästägare, vilken hovslagre dom använder och sen kan du ju alltid ringa dom och höra hur dom skulle gå tillväga och gör dig en uppfattning efter vad hovslagaren säger.
Det låter som om den hovslagarn du har behöver ha en spark i baken
Förstår dig!
Men kan även nämna följande att tänka på:
Min valack har liknande hovar, skiljer någon cm i höjd i trakten inkl ballförskjutning.
Min nya hovis gick igenom hela hästen innan han skodde första gången. Han tittade på framhovarna och sa genast att: "den här har ont i högerknät" VA!!! Så förklarade vad han såg och kände. Vänster hov var nersliten så att strålen och ballarna tar i marken, och har hovsprickor, medans höger hov har ca 1-2 cm upp till strålen, vilket enl hovis beror på att hästen har ont i höger knä och avlastar den hoven. På bilderna har han fått sulor eftersom att han hade 2 st utläkta hovbölder (utan hälta) i vänstra hoven, enl hovis troligen beroende på stenigt underlag i kombination med hårt belastad hov.
Jag kan säga att denna häst har aldrig varit halt, men nu efteråt kan man lägga ihop 1+1. Bla svårigheterna i höger varv mm mm
Höger hov (avlastad)
Vänster hov (belastad)
Förstår dig!
Men kan även nämna följande att tänka på:
Min valack har liknande hovar, skiljer någon cm i höjd i trakten inkl ballförskjutning.
Min nya hovis gick igenom hela hästen innan han skodde första gången. Han tittade på framhovarna och sa genast att: "den här har ont i högerknät" VA!!! Så förklarade vad han såg och kände. Vänster hov var nersliten så att strålen och ballarna tar i marken, och har hovsprickor, medans höger hov har ca 1-2 cm upp till strålen, vilket enl hovis beror på att hästen har ont i höger knä och avlastar den hoven. På bilderna har han fått sulor eftersom att han hade 2 st utläkta hovbölder (utan hälta) i vänstra hoven, enl hovis troligen beroende på stenigt underlag i kombination med hårt belastad hov.
Jag kan säga att denna häst har aldrig varit halt, men nu efteråt kan man lägga ihop 1+1. Bla svårigheterna i höger varv mm mm
Höger hov (avlastad)
Vänster hov (belastad)