Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Sv: Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Backar med detta inlägg. *Puff bort*

Senast ändrad av en moderator:

Härligt att veta att hästen är så glad och positiv!

Jag har också haft mina funderingar till deras diagnos reumatism... Jag tror att de helt enkelt inte kom på vad som felades hästen. Han kanske inte var nog talangfull för travet, eller inte höll för det. Jag vet inte men något var fysiskt fel på honom i alla fall.
Så länge han är glad, pigg och positiv till arbete tror jag inte att ni behöver oroa er så mycket. En häst som har ont brukar vara duktig på att "tala" om det.

Ja eller hur? jag intalar mig det jag oxå, när han är så här pigg, fräch, alltid kontaktsökande, öronen frammåt jämt, nyfiken, busig, GOD APTIT. så inbillar jag mig att de mår bra.:confused:

Men du vet inte vad som ingick i utredningarna de gjorde då på honom? Var han halt, eller allmänt ofräch? röntgade de honom i alla fyra tror du ?

Jag funderar över mest av nyfikenhet, vad är det som är konstigt i benen när de är bockbenta? jag menar är det skelettet som är avvikande eller är det muskler. senor m.m. som påverkar benvinkeln?

är det ärfligt? vet om om mamman eller pappan var bockbent? såg hans bror på bilder här och tyckte mig ana en tendens till bockbent även på honom.:confused:

Han var inte bockbent som unghäst. Mamman var det inte och pappan inte heller vad jag vet. Pappan var för övrigt en oerhört slitstark häst som tävlade på hög nivå under många säsonger.
Jag hade även en syster som visserligen var skev fram men inte bockbent.
Ibland kan man se att hästar som gått länge med ömheter i framknäna får en tendens till att "hänga" i dem vilket kan förknippas med bockbenthet. Detta beror förmodligen på den avlastning de försöker göra för att minska smärtan i knäna och leder på sikt troligen till en förkortning av inblandade muskler.

försök få tag på en ny utbildad hovsagare med erfarenher.
Antaligen blir det dyrare men det vinner du på i längden.
Hör runt bland andra hästägare, vilken hovslagre dom använder och sen kan du ju alltid ringa dom och höra hur dom skulle gå tillväga och gör dig en uppfattning efter vad hovslagaren säger.
Det låter som om den hovslagarn du har behöver ha en spark i baken:devil:

Han var inte bockbent som unghäst. Mamman var det inte och pappan inte heller vad jag vet. Pappan var för övrigt en oerhört slitstark häst som tävlade på hög nivå under många säsonger.
Jag hade även en syster som visserligen var skev fram men inte bockbent.
Ibland kan man se att hästar som gått länge med ömheter i framknäna får en tendens till att "hänga" i dem vilket kan förknippas med bockbenthet. Detta beror förmodligen på den avlastning de försöker göra för att minska smärtan i knäna och leder på sikt troligen till en förkortning av inblandade muskler.

Ok, sa med andra ord kan man då säga att han förmodligen har ont i knäna? för är hästar bockbenta så syns det redan som unghäst?

Snälla du, vad råder du mig till? skall jag in på en klinik så de får röntga honom? eller skall jag vända mig till en som kan massera honom? vart börjar jag i denna härja? SUCK:cry:

Trodde att jag skulle rikta in mig på hovarna enbart när jag påbörjade detta, nu vet jag inte i vilken ände jag skall börja?

försök få tag på en ny utbildad hovsagare med erfarenher.
Antaligen blir det dyrare men det vinner du på i längden.
Hör runt bland andra hästägare, vilken hovslagre dom använder och sen kan du ju alltid ringa dom och höra hur dom skulle gå tillväga och gör dig en uppfattning efter vad hovslagaren säger.
Det låter som om den hovslagarn du har behöver ha en spark i baken:devil:

Ja, jag har undersökt möjligheterna här ikring mig, och hittat två stycken.
båda ligger med under svenska hovslagareföreningen, samt en av dem har även utbilning inom AANCP metoden.:confused: vad nu det innebär? Hon har svarat på mitt mail idag:bump:

Och vill ha mera information, så vi får se vad hon tycker och tänker... spännande.

Förstår dig!
Men kan även nämna följande att tänka på:
Min valack har liknande hovar, skiljer någon cm i höjd i trakten inkl ballförskjutning.
Min nya hovis gick igenom hela hästen innan han skodde första gången. Han tittade på framhovarna och sa genast att: "den här har ont i högerknät" VA!!!:o Så förklarade vad han såg och kände. Vänster hov var nersliten så att strålen och ballarna tar i marken, och har hovsprickor, medans höger hov har ca 1-2 cm upp till strålen, vilket enl hovis beror på att hästen har ont i höger knä och avlastar den hoven. På bilderna har han fått sulor eftersom att han hade 2 st utläkta hovbölder (utan hälta) i vänstra hoven, enl hovis troligen beroende på stenigt underlag i kombination med hårt belastad hov.
Jag kan säga att denna häst har aldrig varit halt, men nu efteråt kan man lägga ihop 1+1. Bla svårigheterna i höger varv mm mm

Höger hov (avlastad)
Bild166.jpg

Vänster hov (belastad)
Bild161.jpg

Förstår dig!
Min valack har liknande hovar, skiljer någon cm i höjd i trakten inkl ballförskjutning.
Min nya hovis gick igenom hela hästen innan han skodde första gången. Han tittade på framhovarna och sa genast att: "den här har ont i högerknät" VA!!!:o Så förklarade vad han såg och kände. Vänster hov var nersliten så att strålen och ballarna tar i marken, och har hovsprickor, medans höger hov har ca 1-2 cm upp till strålen, vilket enl hovis beror på att hästen har ont i höger knä och avlastar den hoven. På bilderna har han fått sulor eftersom att han hade 2 st utläkta hovbölder (utan hälta) i vänstra hoven, enl hovis troligen beroende på stenigt underlag i kombination med hårt belastad hov.
Jag kan säga att denna häst har aldrig varit halt, men nu efteråt kan man lägga ihop 1+1. Bla svårigheterna i höger varv mm mm

Höger hov (avlastad)
Bild166.jpg

Vänster hov (belastad)
Bild161.jpg

OK, ja jag ser skillnaden!!! men du hur är det med hovslagare så som din? Får de lära sig sådant på hovslagar utbildningen. eller är det sådant de själv lär sig, jag menar att söka efter orsaker i ben, kropp m.m. när hästar har avvikande hovformer?

Nu var det så att jag fick inte tag på min rätta så en travakille som jag känner fixade fram denna hovis till mig när jag var i akut behov i augusti (min gamla hovis har inte sagt något om varken hovar, ben edyl någonsin) Så jag är idag tacksam att min gamla hovis var upptagen i 3 v. Denna hovis har ej officiell utbildning (tror jag) utan han har gått som lärling hos traktens bästa hovslagare (inom 10 mils radie),. Han har själv travhästar oc hans sambo har en ridhäst. Han skor bara ´som bisyssla om någon frågar honom. Han var hos oss i lördags (inte alla som kommer på helger :bow: :bow: ) och skodde om de två hovarna på bilden och tog 150 kr. Jag kommer nog att fortsätta att använda han så länge som möjligt. Han kände även igenom olika punkter och sa även att han hade lite ont i bäckenet (vilket jag kan förstå eftersom att vi travat FORT med otränade herrn dagen innan)
Jag har inte märkt av någon hälta edyl men man kan se klart att ena hoven är "över"belastad. Vi funderar nu på vad vi ska göra för att de ska bli lika, men har inte kommit fram till något bra. Hovis säger barfota, men tycker att han är för ömfotad på den OBELASTADE hoven:crazy: så vi vet inte än vad vi ska hitta på.

Han behöver ju inte ha ont i knäna nu men han kan ju ha haft tidigare. verkar han frisk och fräsch tror jag inte du behöver kolla upp honom.
Hur kunnig är du på muskler? Muskelspänningar runt om ikroppen brukar sätta sig ganska snart när man har något problem. Det kan vara ide att kolla den biten. Var hästarna har muskelspäningar brukar ge en god indikation på var problem har hunnit sätta sig.
Hovarna bör du få åtgärdade hur som helst. Man får ta lite succesivt varje gång han skos och håll relativt korta intervall mellan skoningarna.
Mitt råd i övrigt är att lyssna på hästen och var lyhörd för hans signaler. Ändrar han sitt beteende så se det som ett tecken på att han försöker säga något till dig.

Förstår dig!

Höger hov (avlastad)
Bild166.jpg

Vänster hov (belastad)
Bild161.jpg

Har du/ni aldrig lagt märke till din hästs djupa strålfåror? detta uppkommer vanligast vid för trångskodd häst. Min dam har samma problem, har fått något "medel" av vetrinären som jag ska få ned i strålfåran. detta kan göra väldigt ont för hästen, prova och tryck hårt efter strålgåran och se om hästen reagerar och prata med hovis. För det tar lång tid att få buckt på och kan göra hästen rejält halt.
Vill bara hjälpa till! ;)

Trådskaparen borde kolla upp samma sak som jag nämnde i inlägget ovan. Strålfåran. Jag vet hur ont min häst har och hennes hag kompis fick samma problem i sommar och blev blockhalt under träning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·
Foder & Strö Jag må verka okunnig vad gäller min hästs foderstat, men jag har alltid försökt att utfodra för att undvika varje slag av brist på...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: bigganl
·
Hästvård Ja det är precis vad min häst är i vänster fram. Det skilljer nu några mm i höjd på framhovarna, något jag stör mej väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
2 272
Senast: Katinkas 2
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 562
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar