Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Sv: Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Suveränt av dig att hjälpa till med bilderna! Till TS...försök hitta en annan hovslagare!!! Du har så rätt att det inte är ok...bra gjort att reagera.

Det går att korrigera men det tar lång tid. En välutbildad hovslagare löser detta..och dom finns men man får leta ibland. Kolla på hovslagarföreningens hemsida om du har någon av deras killar/tjejer i närheten av dig...Lycka till!

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Många svar har du fått utifrån hur dåligt det är men inte en enda kommentar om vad som är dåligt och hur det bör åtgärdas för att bli bättre.

Kallar ni som här svarat i denna tråd det för att hjälpa trådskaparen. SKÄRPNING!!!

Jag tycker hon identifierat problemet rätt bra själv och jag uppfattade det som att hon ville ha bekräftelse på det, vilket hon fått. Resten får en utbildad hovslagare dividera om;)

*lånar knapp*

Många svar har du fått utifrån hur dåligt det är men inte en enda kommentar om vad som är dåligt och hur det bör åtgärdas för att bli bättre.

Kallar ni som här svarat i denna tråd det för att hjälpa trådskaparen. SKÄRPNING!!!

Det är väl för väl att vi icke-hovslagare INTE sitter och kommer med mer eller mindre bra amatörråd?

Jag skulle tycka det var värre om vi började sitta och tycka verka så, sula där osv utan att ha en susning om vad vi yrade om, och utan att ha sett ens hur hästen irl står på sina hovar?

Jag har rek att byta hovslagare, och gärna till en bra klinik med bra klinikhovslageri. Om en sula skulle hjälpa den hästen och vilken typ av sula, hur den bör/inte bör skos besitter jag inte kunskap nog att uttala mig om - just för att jag inte är hovslagare. Däremot kan till och med jag se att skoningen på bilderna INTE är bra, och det plus hovslagarens totala oförmåga att professionelt bemöta hästägarens frågor gör att jag anser att det def ska bytas hovslagare, och gärna ta första 'omgången' på klinik eller liknande där de har lång, stor och bred erfarenhet, och sen leta upp en BRA hovslagare på fältet.

Tack för dina kloka ord, jag vill ju att hästen skall må bra, och det jag oroar mig för är att han går runt och har ständig värk. Det känns inte bra:(

Usch, nu sitter jag och skäms för att jag gått åt med så hårda ord till hovisen (även fast jag vet att jag har rätt i det jag säger)

Men att jag inte tål han, det var starka ord.:cry:
Han är faktiskt till person lugn och trevlig, även om han som hovis inte har riktigt rätt inställning.

Den lilla ömma punkt som gör mig förbannad/ledsen här i livet är när djur och barn far illa. Jag klarar inte av det helt enkelt.:cry: Och han har nog den inställningen att ALLA hästar som inte tävlar eller springer in pengar, de hästarna behöver man inte lägga ner bra arbete på, de är liksom inte värda det.!!!!

ALLA djur har samma värde tycker åtminstonde jag.

Vi köpte hästen i slutet av april i år och 6 dagar efter han kom så gjorde han sig riktigt illa, det vart riktigt turbulent ett tag där. Han vart felbehandlad av veterinärer, vi var ny på hästägandet, vi kännde inte hästen, jag fick ge penicillinsprutor i 7 dagar:eek: Försöka att tvätta ett sår på en häst som försvarade sig naturligtvis.... ja, jag tog han direkt till mitt hjärta när vi provred honom och när han gjorde sig illa vart han min "bäbis" jag har än idag svårt att släppa kontrollen och hela tiden tänker jag på saker runt honom så allt skall vara skönt och perfekt. ingenting som står ivägen så han inte gör sig illa m,m.

Min överbeskyddning har nog folk runt mig lite roligt åt, tyvärr lider jag nog mest av det själv idag.
Det första jag tänker på när jag vaknar är hästen, och det sista jag tänker på innan jag somnar är hästen. oroar mig att jag glömt något m.m. suck.

Är det någon som känner igen sig? eller är det jag som borde skaffat mig en trähäst istället?

Skönt i allafall att jag fått med håll ang hovarna, jag är ingen "hönsmamma" och inbillar mig detta åtminstonde.:crazy:

Ojojoj, nu har även jag sett bilderna och förstår att du är bekymrad.
Visst, hästen i fråga har haft en hov annorlunda med högre trakt på ena hoven ända sedan han var liten. Trots verkning (putsning) av detta med 2 veckors intervaller under de första 2 åren hjälpte det inte att få en jämn och likadan belastning. Dock var det långt ifrån så här extremt, man såg mest tendensen att ena hoven växte mer i trakten och den andra mer i tån. Med regelbunden hovvård blev det aldrig så stor skillnad på hovarna.
På vissa hästar måste man nog acceptera att de kan ha olika form på hovarna men dessa bilder var ju verkligen ett skräckexempel på slarv från hovslagarens sida.
Slarv skriver jag (utan att eg vara så kunnig...) då man klart och tydligt ser att det går verka bort ganska mycket från trakten. Putsar man dessutom till strålen lite vilket ser ut att behövas på den höga hoven så går det ta ner ytterligare i trakterna.
Givetvis inte allt på en gång men en ide är ju att verka den hoven en extra gång under den normala skoperioden.
En annan sak som slår mig är den konkava formen på just den höga hoven. Kan det vara någon form av hovbensförändring?
Dessutom så har ju hästen en ballförskjutning som skulle behöva åtgärdas.
Att hästen rullar över kraftigt på yttertån vet jag inte om det går att åtgärda men det är ju iaf ett betydligt mindre bekymmer.

Nej, jag håller med övriga. Byt hovslagare snarast, eller ta då åtminstone ett riktigt allvarligt samtal med den du har (med den risken att det kan innebära att du blir utan hovis...men det är nog bättre än att bli utan häst).

En liten undran bara, hur såg hovarna ut när du köpte hästen? Jag har ju inte sett honom på 5 år.

Åh jag känner igen mig PRECIS i dig. Jag oroar mig ständigt för min häst, som mår hur bra som helst, men oron gör att jag nästan går och "väntar" på att problem ska komma - det är jättejobbigt jag vet! Likaså känner jag att andra stör sig på att jag är så petig med min häst men han är ju min allra bästa vän. Tror att min oro bottnar sig i andra historier i mitt liv där det inte gått lika bra med mina hästar. Men min nuvarande häst är ju FRISK så eg. förtjänar han min lycka mer än oro - hästarna är ju individer och det som inte är sunt i "petighetstänket" är ju att man nästan "skapar" problem själv och inte minst egna magsår!:crazy: Jag vet ju innerst inne att jag inte kan skydda mitt hjärta hela tiden varje dag för då skulle han inte få vara häst - det som han är allra bäst på och förtjänar att få vara! Olyckor kan komma när som helst men likaså utebli...

Precis som du tar jag såååå illa vid mig så fort jag ser eller hör att ett barn eller ett djur far illa men DET är ju helt sunt! De kan inte säga ifrån på samma sätt, de är ju helt i våra händer! Tycker som sagt tidigare att du ska vara stolt över ditt stora djurhjärta och vi får väl puscha varandra du och jag och glädjas åt våra fantastiska djur :love: istället för att föra över vår oro på dem. All heder och lycka till dig min allierade;) !

Till dig "Hovis" vill jag säga att jag håller med Alexandra helt och fullt! Det trådskaparen vill är att få andras reflektioner och stöd gällande hennes hästs fötter - d.v.s. stöd för sin oro. Jag kan utan att vara hovslagare själv, men med många år som hästägare, se DIREKT att denna hästs hovar INTE är rätt verkade/skodda! Jag känner dock ett ansvar där jag p.g.a. av att jag inte har din titel går in och ger råd om HUR man ska rätta till problemet yrkesmässigt - det lämnar jag till dig och andra med den erfarenheten. Tror dock (och hoppas annars blir jag fundersam) att du helt och fullt kan hålla med om att en hovslagare som både arbetar och beter sig som trådskaparens INTE bör behandla denna häst mer! :devil:

Godmorgon på er, jaså det går att ta ytterligare på den högra trakten tror ni? det har jag sagt oxå men det går inte sger han....
jag har frächa bilder på hans hovar som jag skall försöka att lägga ut under dagen!! så får ni se hur det ser ut när det är nyverkat.
jag tycker att det inte kan vara helt omöjligt att sko så man får tillbaka trakten på den vänstra hoven heller det har jag ju t.o.m läst om på internet.
Fick man den att räta upp sig så kanske man tjänade lite höjd på trakterna?

Oki, när vi köpte han (suck) du vet jag kommer ihåg att jag tittade på hans hovar och tyckte att det så konstigt ut. Men jag kunde inte säga vad? fick för mig att en hov såg längra ut än den andra (framifrån) och du vet han fick bara gå i hagen den första veckan bekanta sig med sin nya hästkompis, stallet och oss. MEN sen gjorde han sig illa efter 6 dagar och när han väl blev bättre började vi att gå på promenader för hand i grimskaft, och det var då jag såg trakterna!!!! så han såg likadan ut då.

Det här du pratar om konkava hoven det har jag stridigt över oxå, det tycker jag ändå har blivit bättre i. Och åter igen jag var inne på fånghov, men hovslagaren säger att han INTE har haft fång det ser han när han verkar hoven.

detta är så tröttsamt, jag menar hans hovar växer otroligt snabbt och MÅSTE verkas allra senast efter 5 veckor, så skall jag få hit hovis efter 2.5 vecka dra av skon och verka endast den högra!!!

Jag känner dock ett ansvar där jag p.g.a. av att jag inte har din titel går in och ger råd om HUR man ska rätta till problemet yrkesmässigt - det lämnar jag till dig och andra med den erfarenheten. Tror dock (och hoppas annars blir jag fundersam) att du helt och fullt kan hålla med om att en hovslagare som både arbetar och beter sig som trådskaparens INTE bör behandla denna häst mer! :devil:

Jag menar inte att ni andra skall gå in här och råd om hur man yrkesmässigt ska rätta till problemet, överlåt det till dom som har detta som yrke att svara på. Däremot så tycker jag inte det är mer än rätt att ni delger trådskaparen VAD som är fel utifrån hur ni ser på problemet istället bara för att skriva ATT det är fel.

Jag väljer än så länge att inte svara av två orsaker.

1. Jag kan inte bedömma exakt vilka felaktigheter som föreligger utifrån dom bilderna som finns och därför heller inte ha en aning om hur man bör gå till väga genom att lösa problemet. Tet går faktiskt inte att bara se bilder på fötter, dessutom bara tre varör inte bilder på alla fyra??? Sedan vill jag ha en helhetsbild hela hästen från alla sidor.OK??

2. Det framgår inte om detta är utfört av en hovis (utbildad) eller en skopåspikare.

I din sista mening är jag benägena att hålla med dig vilket du säkert redan förstår.

Halloj ! Hade tänkt svara redan igår men min hemmadator krånglar..:crazy:

Många av er tänker rätt fast fel.:angel:

För det första jag har ingen aning om hur duktig din hovis är,kommunikationsproblem har ni helt klart.
Din hovis förstår nog inte heller att din häst har stora problem med sin kropp.
Om din häst pga en gammal eller ny skada växer iväg olika i trakterna pga smärta,vad hjälper det då att byta hovis om inte grundorsaken till problemet hittas?

Eller tror alla att hovisen verkar hovarna olika i trakthöjd?Kan förekomma men här är tydligt att hästen mår skit i sin kropp och den behöver hjälp med annat än enbart hovarna.
Hovarna är ett symtom på mkt andra problem.

Utred hästen noga på klinik med duktig hästveterinär först,denna häst har problem helt klart.
Och innan du lägger ner pengar på andra behandlingar så börja i rätt ände,har hästen kroniska skador som inte går fixa så är det inte snällt att rida på hästen,den har ont.

Ibland är det hovis som kan verkat knasigt men om hästen har ont nånstans kan hovarna växa iväg fel mkt fort på kort tid.

Ta reda på orsaken till hästens problem!
Du bryr dig om din häst,BRA!
Hitta hästens problem ,åtgärda dem om möjligt eller acceptera ev kroniska skador och inse att ibland kan inte hästen funka som riddjur med de skador de har.
Häst och ryttare ska ha kul ihop,det kan man bara ha om bägge är ok i sin kropp.
Lycka till,för hästens skull se
HELA hästen!

Mitt råd är börja hos duktig veterinär!

Den lilla ömma punkt som gör mig förbannad/ledsen här i livet är när djur och barn far illa. Jag klarar inte av det helt enkelt.:cry: Och han har nog den inställningen att ALLA hästar som inte tävlar eller springer in pengar, de hästarna behöver man inte lägga ner bra arbete på, de är liksom inte värda det.!!!!

ALLA djur har samma värde tycker åtminstonde jag.

:
:bow: Japp alla hästar förtjänar bästa vård.Alla har lika värde som individer!
Du har ett gott hjärta ,fortsätt tänk med det!
Hoppas alla frågetecken runt din häst får svar.

Fiatempo, det är skönt att höra det finns fler hönsmammor,:smirk:

Det är ju sjukt för jag får verkligen anstränga mig för att nonchalera någon form av tvångstankar....

Jag kan t.ex. när jag stänger boxdörren, tänker jag "Nu har jag stängt boxen ordentligt" ÄNDÅ kan jag vara tvungen att kliva ur bilen och gå in igen för att kontrollera mig själv att jag verkligen har stängt boxdörren....

IDOT va, och detta är moment som jag har flera stycken av....
Fansiken man är 32 år och har ett beteende som en sinil 90 åring med kraftiga moderskänslor...

Den snälla Alexandra som hjälpte mig att lägga ur bilderna igår, har lovat hjälpa mig med att lägga ut de nya bilderna där han är nyskodd !!!

Jag har mailat dessa till henne så jag förmodar att de kommer ut senare under dagen.:)

Det är väl då först det är enkelt att se skillnaderna?

Ne, nu skall vi åka till hästen och kelas :love: återkommer om några timmar...

Om din häst pga en gammal eller ny skada växer iväg olika i trakterna pga smärta,vad hjälper det då att byta hovis om inte grundorsaken till problemet hittas?

Eller tror alla att hovisen verkar hovarna olika i trakthöjd?Kan förekomma men här är tydligt att hästen mår skit i sin kropp och den behöver hjälp med annat än enbart hovarna.
Hovarna är ett symtom på mkt andra problem.

Har inget att invända mot resten av ditt inlägg. MEN, borde inte en bra hovslagare kunna endera påtala för kunden att den här hästen drar iväg snett/fel, och du (hästägaren) bör ta reda på anledningen. Eller endera SVARA något liknande när hästägaren själv är bekymrad över hur hovarna är? Att tycka att 'det bara är så' känns inte så himla professionelt?

Min unghäst sliter sina trakter ojämnt fram. Varit så sen hon var föl. Höger trakt sticker iväg och slits mindre än normalt, vänster slits normalt. Mmed skor på märks det som att höger hov blir högre och är lite smalare än vä hov, inget man reagerar på om man inte tittar efter det. Dvs JAG hade INTE reagerat på det om inte HOVSLAGAREN påpekat det för mig.

Och jag kanske har för höga krav, men för mig är det självklart att hovslagaren påpekar om han i sin yrkesutövning stöter på något avvikande. Och allra minst svarar med sin tro/syn/åsikt (som helst ska vara underbyggd och inte gå ut på att hästar sliter snett för jorden är rund..) om jag FRÅGAR.

Sen, jag kan acceptera att hovslagaren kanske inte har något bra svar, eller inte vet. Men jag skulle inte acceptera ett nonchalant och/eller spydigt bemötande om jag frågade. Och förstår inte hur en hovis kan låta bli att kommentera så pass stora 'avvikelser' som hästen på bilderna har?

Har inget att invända mot resten av ditt inlägg. MEN, borde inte en bra hovslagare kunna endera påtala för kunden att den här hästen drar iväg snett/fel, och du (hästägaren) bör ta reda på anledningen. Eller endera SVARA något liknande när hästägaren själv är bekymrad över hur hovarna är? Att tycka att 'det bara är så' känns inte så himla professionelt?

Min unghäst sliter sina trakter ojämnt fram. Varit så sen hon var föl. Höger trakt sticker iväg och slits mindre än normalt, vänster slits normalt. Mmed skor på märks det som att höger hov blir högre och är lite smalare än vä hov, inget man reagerar på om man inte tittar efter det. Dvs JAG hade INTE reagerat på det om inte HOVSLAGAREN påpekat det för mig.

Och jag kanske har för höga krav, men för mig är det självklart att hovslagaren påpekar om han i sin yrkesutövning stöter på något avvikande. Och allra minst svarar med sin tro/syn/åsikt (som helst ska vara underbyggd och inte gå ut på att hästar sliter snett för jorden är rund..) om jag FRÅGAR.

Sen, jag kan acceptera att hovslagaren kanske inte har något bra svar, eller inte vet. Men jag skulle inte acceptera ett nonchalant och/eller spydigt bemötande om jag frågade. Och förstår inte hur en hovis kan låta bli att kommentera så pass stora 'avvikelser' som hästen på bilderna har?
Håller helt med dig.:bow:
Byt hovis om om denne är okunnig och spydig,men glöm inte resten av hästen som behöver annan hjälp också!
Det är det jag menar.
Vissa tror att byte av Hovis enbart löser ALLA problem hästen har.
Det kanske blir ngt bättre men det finns mkt annat på denna häst som behöver utredas.Det är min känsla.

Jag tycker det är viktigt att påpeka om en häst växer iväg olika i hovarna osv och försöker alltid diskutera detta med hästägaren om den orkar höra.
Hur andra jobbar vet jag ej.
Med min verkning kan jag dock inte lösa tandproblem eller sneda bäcken osv ,inte heller få en sadel att passa bättre.:angel:
Jag kan bara tipsa om andra yrkesgrupper som jag vet är bra.
Och som sagt glöm inte veterinärer osv.

Så sant, det du skriver. Personligen håller jag med TS om att nåt är fel och att ett byte av hovis är nödvändig...om inte annat för att få en annan kunnigs syn på saken. Jag går inte in och säger vad som är fel eftersom jag inte kan det...har inte sett helkroppsbild heller så det är svårt att som om det föreligger nåt synligt i kroppen...annars tror jag man måste se hästen IRL för att kunna säga mer;)

Byt till en hovslagare med gott renommé som du kan känna förtroende inför.

Om du bor i obygden ber jag om ursäkt för att jag förenklar det hela. Jag har förstått att som boende i storstad och hästmecka är jag bortskämda med stort urval av bra och utbildade hovslagare.

Konkurrens är viktig!
Vår hovslagare fixar tappskor inom 24timmar, lämnar en veckas garanti och inte nog med det, han lagar trasiga hovar, skor skitsnyggt (vi får alltid positiva kommentarer när hästarna varit på klinik), skorna sitter, han är skittrevlig och är ALLTID punktlig!!

Ursäkta att jag brast ut i eufori över vår hovslagare men allvarligt talat, byt hovslagare!
Du ska inte behöva, genom uttalade önskemål, lära honom hur hästen ska se ut på fötterna, det ska han fatta själv.

Inga hovar, ingen häst.

Vad betalar du förresten?
Här går det på 800kr för fyra fötter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·
Foder & Strö Jag må verka okunnig vad gäller min hästs foderstat, men jag har alltid försökt att utfodra för att undvika varje slag av brist på...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: bigganl
·
Hästvård Ja det är precis vad min häst är i vänster fram. Det skilljer nu några mm i höjd på framhovarna, något jag stör mej väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
2 272
Senast: Katinkas 2
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 562
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar