Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klarar inte av att lägga in bilder än men om jag kan maila till dig? inga problem alls då.
GAV NI UPP????
INTE JAG....
skall visa er en länk här som EXAKT beskriver mitt problem..
Kan ni vara snäll och titta på det, vad tycker ni om metoden de beskriver?
Jag anser ju att det är den vänstra hoven som är problemet!! och kan man sko/ verka den trakten så den räta upp sig så är man målet nära.
OM ni tittar riktigt noga så har även denna hov samma konkava hovvägg som "min" häst har.
SNÄLLA KOMMENTERA. skall jag testa? ni som är hovisar, verkar detta sätt att verka vara skonsamt och korrekt?www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=283&infogrp_id=9
Jo, den vänstra hoven ser också konkav ut. Men oavsett så måste trakten ner på den högra. Hoven ser ju alldeles "upprätt" ut. Visserligen ser han ut att ha korta upprätade kotben men för att överhuvudtaghet få någon form av tryck på strålen och cirkulation upp i benet måste han verkas ner mera. Eller luras man av att ballarna ser "upptryckta" ut?
Det är lite svårt att se på bilderna, bland grus och gräs. På ett plant golv hade det varit lättare att göra en bedömning.
Har han så understucken trakt på den vänstra hoven? Ja, det är svårt att uttala sig med bara foton som grund.
För mig som INTE är någon expert så ringer ändå alltid en varningsklocka när jag ser en konkav hovvägg. Upprätade kotben får hästar ofta av ansträngning och det är inget ovanligt på en fd travhäst.
Du kan inte ta några bilder på hovarna från sidan, framifrån och bakifrån när han står på ett riktigt golv som är rent? Då blir det nog lättare...
GAV NI UPP????
Jag tänker
Är du helt säker på att denna häst inte besitter en skada i en annan kroppsdel som ger denna secundära åkomma.
Ingen fölunge föds med olika höga trakter.
Det låter mer som om din häst som föl råkat ut för nån skada .
Din häst har sett ut så här i hovarna i 7år,hur troligt är det att hovarna blir identiskt lika med verkning hit eller dit om hovarna är ett symtom på nåt annat.
Lura dig inte att tro att enbart en hovslagare gör din häst frisk,du behöver utreda hästen och hitta vad som orsakar problemet.
Annars spiller du tid,tid som hästen får betala med smärta.
Gör vad du kan för hovarnas välmående ,med duktig hovis och korta verkningsintervaller osv men glöm inte resten av hästen.
Om det vore så att hästen har en kronisk skada som gör den olämplig som ridhäst,vore det inte bra att veta innan hästen blir så dålig att den är oridbar.
Du investerar också känslomässigt i hästen.
Många hästar går till de stupar,jag skulle inte vilja rida på en häst som har uppenbara problem och obehag i sin kropp.
Kanske inte vad du ville höra men så tänker jag.
Om hästen har en mindre skada som spökar kan du ju om du vet om problemet hjälpa hästen att fungera trots detta.Vad vet jag?
Lycka till och hoppas du hittar rätt människor att utreda din häst,du bryr dig ju så hoppas allt klarnar för dig.
Och som sagt ,en fölunge föds inte med olika hovar.
Den kan ha fått en förlossningskada och SEN fått olika hovar,men den föds inte så.
Nåt kan ha hänt under tillväxtperioden oxå.
Och hur noga var uppfödaren med fölungens hovvård?
Tack för att du svarade.Tja, eftersom jag är uppfödaren så kan jag svara dig direkt.
Denna häst har verkligen haft problem med olika vinkel på hovarna ända sedan han var liten. Orsaken till detta kan jag inte svara på, det var en helt normal förlossning och han råkade inte ut för några tillväxtrubbningar under tiden jag hade kvar honom. Han såldes när han var 2 år gammal.
På grund av att den ena hoven växte mest i trakten och de andra var helt normala så verkades han på alla 4 var 5:e vecka plus att han verkades en extra gång på den trakthöga hoven mitt i verkningsintervallet. Jag måste bara få poängtera att skillnaden inte var så stor på hovarna, men den fanns. Mina unghästar har alltid börjat verkas/raspas tidigt. Ibland har det kanske inte behövts men i dessa fall så har det mest varit för att lära dem acceptera att man håller på med hovarna i ett tidigt skede.
På sommaren när han var 1 år gammal fick han en hovböld på ena fram (minns ej vilken) under tiden han gick på bete. Detta åtgärdades men han fick en liten deformation vid vita linjen efteråt. Det blev en liten breddning av vita linjen på ena sidodelen av hoven som fanns kvar resten av tiden jag hade honom. Det var det enda som hände under tiden hos mig.
Han hade fina runda hovar och bra hovkvalitet. Han skoddes första gången på våren som 2-åring och jag minns att hovslagaren fick rikta om skorna rätt mycket för att få dem rundare och mer vida i trakterna.
Nu vet jag även att hästen haft problem efter att jag sålde honom och innan TS köpte honom. Han stod i travträning och började rätt lovande som 3-åring men fick problem med fräschören. Tränaren han var hos är mycket noggrann med att kolla upp hästarna om de är ofräscha och använder sig av några av Sveriges ledande veterinärer och även alternativa behandlingar. De kom dock inte tillrätta med vad som egentligen var fel och han fick den lite luddiga diagnosen (hos häst) reumatism...
Som 5-åring såldes han vidare till en amatör som gjorde några försök och i samband med detta tappade jag kontakten med hästen tills nu då.
Var noga med hovvården ,men glöm inte att hovar visar tydligt hur en häst belastar sig.tacksam för ditt inlägg, jag skulle vilja veta mera ang utreda?
Vad tycker du jag skall sikta in mig på? vad är det för ev skada som kan ge en sådan här symptom på hovarna?
Du verkar veta vad du pratar om, och jag kan inte nog poängtera hur tacksam jag är för alla tankar och förslag jag kan få av er. MEN jag vill gärna hitta rätt spår, jag gillar inte att hästen skall få bli en "försökskanin" där alla som påstår sig veta skall "rycka klämma och härja runt med hans kropp"
Kan det ligga i skeletten eller i mjukdelar? vad är du inne på?
Din tanke där att man inte skall fokusera på hovslagaren, utan söka efter det riktiga problemet ÄR JAG HELT ENSE MED DIG OM ABSOLUT.
Jag har liksom inte tänkt så eftersom uppfödaren säger han har alltid sett ut så här mer eller mindre.
Har du sett detta någon gång och i så fall vad var orsaken ?
Var noga med hovvården ,men glöm inte att hovar visar tydligt hur en häst belastar sig.
Det är ingen slump att den växer iväg på det sätt den gör.
Jag vet inte alls vad som spökar med din häst.Det kan va tusen olika orsaker.
Men om vi säger så här,vad har du tänkt använda hästen till?
Hur fungerar hästen nu?
Jag tänker