Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Sv: Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Oj, svaret var riktat till trådskaparen inte till dig ballerina...

Hej igen..jag är mycket glad åt att jag får så mycket tips. hit mera flera tankar och idee`r:idea:

Tack igen ALexandra för din hjälp:D

Vill förtydliga en sak bara, tack vare att jag la ut denna tråd så fick jag kontakt med uppfödaren av min häst.:love: SUPER KUL!!!

Hon berättade att han redan vid födseln har haft dessa trakter men att de underhöll den ofta...

Alltså detta är medfött!! MEN jag vill ju ändå kunna påverka detta till det bättre för han.

Och som ni påpekar ang kroppen m,m. det är ju det jag är så rädd för att det tar stryk i leder, muskler framben, bogar, rygg???:cry:

Hovslagaren är riktigt utbildad 1år, men de skall väl fortsätta Va? jag är inte riktigt insatt i deras utbildning...

Han tar 700kr för sin skoning, och visst, absolut till dig "hovis" om du vill ha bilder på hästen i helhet från alla 4 sidor skall jag fixa det om det är så att du kan komma med fler tankar ang ev förslitningar i kroppen på honom.:crazy:

Klarar inte av att lägga in bilder än men om jag kan maila till dig? inga problem alls då.

:cry: GAV NI UPP????

INTE JAG....

skall visa er en länk här som EXAKT beskriver mitt problem..

Kan ni vara snäll och titta på det, vad tycker ni om metoden de beskriver?

Jag anser ju att det är den vänstra hoven som är problemet!! och kan man sko/ verka den trakten så den räta upp sig så är man målet nära.:bump:

OM ni tittar riktigt noga så har även denna hov samma konkava hovvägg som "min" häst har.

SNÄLLA KOMMENTERA. skall jag testa? ni som är hovisar, verkar detta sätt att verka vara skonsamt och korrekt?www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=283&infogrp_id=9

:cry: GAV NI UPP????

INTE JAG....

skall visa er en länk här som EXAKT beskriver mitt problem..

Kan ni vara snäll och titta på det, vad tycker ni om metoden de beskriver?

Jag anser ju att det är den vänstra hoven som är problemet!! och kan man sko/ verka den trakten så den räta upp sig så är man målet nära.:bump:

OM ni tittar riktigt noga så har även denna hov samma konkava hovvägg som "min" häst har.

SNÄLLA KOMMENTERA. skall jag testa? ni som är hovisar, verkar detta sätt att verka vara skonsamt och korrekt?www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=283&infogrp_id=9

Jo, den vänstra hoven ser också konkav ut. Men oavsett så måste trakten ner på den högra. Hoven ser ju alldeles "upprätt" ut. Visserligen ser han ut att ha korta upprätade kotben men för att överhuvudtaghet få någon form av tryck på strålen och cirkulation upp i benet måste han verkas ner mera. Eller luras man av att ballarna ser "upptryckta" ut?
Det är lite svårt att se på bilderna, bland grus och gräs. På ett plant golv hade det varit lättare att göra en bedömning.
Har han så understucken trakt på den vänstra hoven? Ja, det är svårt att uttala sig med bara foton som grund.
För mig som INTE är någon expert så ringer ändå alltid en varningsklocka när jag ser en konkav hovvägg. Upprätade kotben får hästar ofta av ansträngning och det är inget ovanligt på en fd travhäst.
Du kan inte ta några bilder på hovarna från sidan, framifrån och bakifrån när han står på ett riktigt golv som är rent? Då blir det nog lättare...

inga problem, absolut men vi har taskigt lyse i stallet så det må ske imorgon.

Vad tror du om den här hovslagarens verkningsmetod som jag bifogade`?

Jag är som sagt ingen expert, men jag tror ju ändå att det är vänster som är mest akut av vård.
Sen har han nog lite höga ballar på höger, om du tittar på ballarna på de korten när jag håller upp hovarna så syns det.:smirk:

Jo, den vänstra hoven ser också konkav ut. Men oavsett så måste trakten ner på den högra. Hoven ser ju alldeles "upprätt" ut. Visserligen ser han ut att ha korta upprätade kotben men för att överhuvudtaghet få någon form av tryck på strålen och cirkulation upp i benet måste han verkas ner mera. Eller luras man av att ballarna ser "upptryckta" ut?
Det är lite svårt att se på bilderna, bland grus och gräs. På ett plant golv hade det varit lättare att göra en bedömning.
Har han så understucken trakt på den vänstra hoven? Ja, det är svårt att uttala sig med bara foton som grund.
För mig som INTE är någon expert så ringer ändå alltid en varningsklocka när jag ser en konkav hovvägg. Upprätade kotben får hästar ofta av ansträngning och det är inget ovanligt på en fd travhäst.
Du kan inte ta några bilder på hovarna från sidan, framifrån och bakifrån när han står på ett riktigt golv som är rent? Då blir det nog lättare...

Du har fått mail....:D

byt hovslagare till att börja med, till någon som är välutbildad och kunnig, det där ser inte speciellt bra ut.. :-(

Jag tänker;)

Är du helt säker på att denna häst inte besitter en skada i en annan kroppsdel som ger denna secundära åkomma.:confused:

Men va kul att du e kvar!!!

Nja, säker kan jag ju naturligtvis inte vara. MEN uppfödaren hittade mig här tack vare den här tråden. Kul:D

Och jag har liksom du varit inne på att hästen har kanske varit skadad, eftersm han har den knepiga formen på hovarna, samt att hovväggen är konkav.

Hovbensrotation.... skavde längen i skallen på mig. MEN uppfödaren har berättat att han har sett ut så här ända sedan han föddes. DET ÄR MEDFÖTT. men det behöver väl inte betyda att han skall se ut så här? Det måste väl gå att hjälpa honom?

Såg du länken till den där verkningsmetoden jag bifogade? för långa tår och understruckna trakter? Vad tror du?:confused:

Ingen fölunge föds med olika höga trakter.

Det låter mer som om din häst som föl råkat ut för nån skada .

Din häst har sett ut så här i hovarna i 7år,hur troligt är det att hovarna blir identiskt lika med verkning hit eller dit om hovarna är ett symtom på nåt annat.:confused:

Lura dig inte att tro att enbart en hovslagare gör din häst frisk,du behöver utreda hästen och hitta vad som orsakar problemet.
Annars spiller du tid,tid som hästen får betala med smärta.
Gör vad du kan för hovarnas välmående ,med duktig hovis och korta verkningsintervaller osv men glöm inte resten av hästen.
Om det vore så att hästen har en kronisk skada som gör den olämplig som ridhäst,vore det inte bra att veta innan hästen blir så dålig att den är oridbar.:confused:
Du investerar också känslomässigt i hästen.
Många hästar går till de stupar,jag skulle inte vilja rida på en häst som har uppenbara problem och obehag i sin kropp.

Kanske inte vad du ville höra men så tänker jag.

Om hästen har en mindre skada som spökar kan du ju om du vet om problemet hjälpa hästen att fungera trots detta.Vad vet jag?
Lycka till och hoppas du hittar rätt människor att utreda din häst,du bryr dig ju så hoppas allt klarnar för dig.

Och som sagt ,en fölunge föds inte med olika hovar.
Den kan ha fått en förlossningskada och SEN fått olika hovar,men den föds inte så.;)
Nåt kan ha hänt under tillväxtperioden oxå.

Och hur noga var uppfödaren med fölungens hovvård?:angel:

Tja, eftersom jag är uppfödaren så kan jag svara dig direkt.
Denna häst har verkligen haft problem med olika vinkel på hovarna ända sedan han var liten. Orsaken till detta kan jag inte svara på, det var en helt normal förlossning och han råkade inte ut för några tillväxtrubbningar under tiden jag hade kvar honom. Han såldes när han var 2 år gammal.
På grund av att den ena hoven växte mest i trakten och de andra var helt normala så verkades han på alla 4 var 5:e vecka plus att han verkades en extra gång på den trakthöga hoven mitt i verkningsintervallet. Jag måste bara få poängtera att skillnaden inte var så stor på hovarna, men den fanns. Mina unghästar har alltid börjat verkas/raspas tidigt. Ibland har det kanske inte behövts men i dessa fall så har det mest varit för att lära dem acceptera att man håller på med hovarna i ett tidigt skede.

På sommaren när han var 1 år gammal fick han en hovböld på ena fram (minns ej vilken) under tiden han gick på bete. Detta åtgärdades men han fick en liten deformation vid vita linjen efteråt. Det blev en liten breddning av vita linjen på ena sidodelen av hoven som fanns kvar resten av tiden jag hade honom. Det var det enda som hände under tiden hos mig.
Han hade fina runda hovar och bra hovkvalitet. Han skoddes första gången på våren som 2-åring och jag minns att hovslagaren fick rikta om skorna rätt mycket för att få dem rundare och mer vida i trakterna.

Nu vet jag även att hästen haft problem efter att jag sålde honom och innan TS köpte honom. Han stod i travträning och började rätt lovande som 3-åring men fick problem med fräschören. Tränaren han var hos är mycket noggrann med att kolla upp hästarna om de är ofräscha och använder sig av några av Sveriges ledande veterinärer och även alternativa behandlingar. De kom dock inte tillrätta med vad som egentligen var fel och han fick den lite luddiga diagnosen (hos häst) reumatism...
Som 5-åring såldes han vidare till en amatör som gjorde några försök och i samband med detta tappade jag kontakten med hästen tills nu då.

Ingen fölunge föds med olika höga trakter.

Det låter mer som om din häst som föl råkat ut för nån skada .

Din häst har sett ut så här i hovarna i 7år,hur troligt är det att hovarna blir identiskt lika med verkning hit eller dit om hovarna är ett symtom på nåt annat.:confused:

Lura dig inte att tro att enbart en hovslagare gör din häst frisk,du behöver utreda hästen och hitta vad som orsakar problemet.
Annars spiller du tid,tid som hästen får betala med smärta.
Gör vad du kan för hovarnas välmående ,med duktig hovis och korta verkningsintervaller osv men glöm inte resten av hästen.
Om det vore så att hästen har en kronisk skada som gör den olämplig som ridhäst,vore det inte bra att veta innan hästen blir så dålig att den är oridbar.:confused:
Du investerar också känslomässigt i hästen.
Många hästar går till de stupar,jag skulle inte vilja rida på en häst som har uppenbara problem och obehag i sin kropp.

Kanske inte vad du ville höra men så tänker jag.

Om hästen har en mindre skada som spökar kan du ju om du vet om problemet hjälpa hästen att fungera trots detta.Vad vet jag?
Lycka till och hoppas du hittar rätt människor att utreda din häst,du bryr dig ju så hoppas allt klarnar för dig.

Och som sagt ,en fölunge föds inte med olika hovar.
Den kan ha fått en förlossningskada och SEN fått olika hovar,men den föds inte så.;)
Nåt kan ha hänt under tillväxtperioden oxå.

Och hur noga var uppfödaren med fölungens hovvård?:angel:

:idea: tacksam för ditt inlägg, jag skulle vilja veta mera ang utreda?

Vad tycker du jag skall sikta in mig på? vad är det för ev skada som kan ge en sådan här symptom på hovarna?

Du verkar veta vad du pratar om, och jag kan inte nog poängtera hur tacksam jag är för alla tankar och förslag jag kan få av er. MEN jag vill gärna hitta rätt spår, jag gillar inte att hästen skall få bli en "försökskanin" där alla som påstår sig veta skall "rycka klämma och härja runt med hans kropp":cry:

Kan det ligga i skeletten eller i mjukdelar? vad är du inne på?
Din tanke där att man inte skall fokusera på hovslagaren, utan söka efter det riktiga problemet ÄR JAG HELT ENSE MED DIG OM ABSOLUT.

Jag har liksom inte tänkt så eftersom uppfödaren säger han har alltid sett ut så här mer eller mindre.

Har du sett detta någon gång och i så fall vad var orsaken ?

Tja, eftersom jag är uppfödaren så kan jag svara dig direkt.
Denna häst har verkligen haft problem med olika vinkel på hovarna ända sedan han var liten. Orsaken till detta kan jag inte svara på, det var en helt normal förlossning och han råkade inte ut för några tillväxtrubbningar under tiden jag hade kvar honom. Han såldes när han var 2 år gammal.
På grund av att den ena hoven växte mest i trakten och de andra var helt normala så verkades han på alla 4 var 5:e vecka plus att han verkades en extra gång på den trakthöga hoven mitt i verkningsintervallet. Jag måste bara få poängtera att skillnaden inte var så stor på hovarna, men den fanns. Mina unghästar har alltid börjat verkas/raspas tidigt. Ibland har det kanske inte behövts men i dessa fall så har det mest varit för att lära dem acceptera att man håller på med hovarna i ett tidigt skede.

På sommaren när han var 1 år gammal fick han en hovböld på ena fram (minns ej vilken) under tiden han gick på bete. Detta åtgärdades men han fick en liten deformation vid vita linjen efteråt. Det blev en liten breddning av vita linjen på ena sidodelen av hoven som fanns kvar resten av tiden jag hade honom. Det var det enda som hände under tiden hos mig.
Han hade fina runda hovar och bra hovkvalitet. Han skoddes första gången på våren som 2-åring och jag minns att hovslagaren fick rikta om skorna rätt mycket för att få dem rundare och mer vida i trakterna.

Nu vet jag även att hästen haft problem efter att jag sålde honom och innan TS köpte honom. Han stod i travträning och började rätt lovande som 3-åring men fick problem med fräschören. Tränaren han var hos är mycket noggrann med att kolla upp hästarna om de är ofräscha och använder sig av några av Sveriges ledande veterinärer och även alternativa behandlingar. De kom dock inte tillrätta med vad som egentligen var fel och han fick den lite luddiga diagnosen (hos häst) reumatism...
Som 5-åring såldes han vidare till en amatör som gjorde några försök och i samband med detta tappade jag kontakten med hästen tills nu då.
Tack för att du svarade.
Intressant att höra historien.
Det var just detta jag ville ha fram,att nåt annat spökar med hästen än enbart dess hovar.
Ibland är det tyvärr så att man inte hittar orsaken till problemen förrän hästen obduceras.:crazy:

Vet en ridhäst som jag skodde ett tag som hade stora problem,först när den obducerades hittades en missbildning i ryggmärgskanalen som ej syntes på röntgen.:crazy:
En tränare kallade hästen opålitlig och allt möjligt dumt,en annan ännu dummare tränare drog omkull hästen under ett träningspass "för att den skulle minsann lära sig en läxa".
Hela tiden försökte hästen förmedla att den hade ont.
Fruktansvärt.:cry:
Veterinärena hittade inget synligt fel ,den röntgades och undersöktes högt och lågt.
Tack och lov insåg den sista ägaren att nåt var helt fel ändå och tog ett svårt beslut att avliva en mkt vacker häst,men i efterhand visste hon att hon gjorde helt rätt.
Denna häst klarade inte fysiskt att ha en ryttare på sin rygg och hade förr eller senare sparkat ihjäl en människa i sin frustration över att inte bli förstådd.

Jag ser inga likheter med trådskaparens häst,men vill bara säga att bara för att veterinärer eller andra inte hittar ett uppenbart fel så kan hästen ha rejält ont ändå.
Hästen ovan hade nerver i kläm,och det måste ha gjort vansinnigt ont.

:idea: tacksam för ditt inlägg, jag skulle vilja veta mera ang utreda?

Vad tycker du jag skall sikta in mig på? vad är det för ev skada som kan ge en sådan här symptom på hovarna?

Du verkar veta vad du pratar om, och jag kan inte nog poängtera hur tacksam jag är för alla tankar och förslag jag kan få av er. MEN jag vill gärna hitta rätt spår, jag gillar inte att hästen skall få bli en "försökskanin" där alla som påstår sig veta skall "rycka klämma och härja runt med hans kropp":cry:

Kan det ligga i skeletten eller i mjukdelar? vad är du inne på?
Din tanke där att man inte skall fokusera på hovslagaren, utan söka efter det riktiga problemet ÄR JAG HELT ENSE MED DIG OM ABSOLUT.

Jag har liksom inte tänkt så eftersom uppfödaren säger han har alltid sett ut så här mer eller mindre.

Har du sett detta någon gång och i så fall vad var orsaken ?
Var noga med hovvården ,men glöm inte att hovar visar tydligt hur en häst belastar sig.
Det är ingen slump att den växer iväg på det sätt den gör.

Jag vet inte alls vad som spökar med din häst.Det kan va tusen olika orsaker.

Men om vi säger så här,vad har du tänkt använda hästen till?

Hur fungerar hästen nu?

Var noga med hovvården ,men glöm inte att hovar visar tydligt hur en häst belastar sig.
Det är ingen slump att den växer iväg på det sätt den gör.

Jag vet inte alls vad som spökar med din häst.Det kan va tusen olika orsaker.

Men om vi säger så här,vad har du tänkt använda hästen till?

Hur fungerar hästen nu?

usch, stackars häst som du berättade om....:cry:
Önskar att djur kunde prata, va jag skulle sova lättar då.

Jag och min dotter har tänkt haft honom som ridhäst, innebär många långa skogspromenader, lite dressyr (tyvärr även hoppning om dottern får bestämma)
Vi har stallet lite tokigt så för att komma till skogen måste vi rida en bra bit på asfaltsvägar innan vi kommer till skogsvägarna, därför blir det inte korta ridpass utan de blir kanske 1,5 timmars ritter. DOCK i mycket skritt.

Jag tycker att hästen är väldigt lugn, nyfiken, frammåt vill alltid vara med.

Är man i hagen så går han tätt bakom och följer en som en hund, börjar man springa sätter han efter.

De har en rejäl hage, de kan stå längst ner och beta när man kommer in i hagen och visslar så 8 av 10 ggr kommer han galopperande emot en ALLTID lika glad:love:

Söker alltid kontakt med oss, är inte seg att rida.
Jag menar han svarar på skänklarna direkt, inge trög alls.

Angånde den här diagnosen "reumatism" ställer jag mig lite skeptisk till......faktiskt:confused:

Åter igen jag är ingen expert men har haft kontakt med hästar och ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv (hade egen häst vid tonåren)

Jag har aldrig sett en häst som är så VIG...
Kliar det i huvudet så kliar han sig som en hund, använder bakbenen!!!
Kliar det på rumpan så använder han munnen och viker sig som ett V!!!

På morgonen när han skall gå ut ur boxen(vi släpper dem så de knallar ut själva) är han inte stel va jag kan se. Då tycker jag att hans kompis som är 16 år går betydligt stelare ut ur boxen.

Och som sagt kommer gärna galopperandes i hagen.

Va vet jag? men om jag hade ledverk??:confused:

Nåväl en sak jag funderar över är de där skorna du nämnde tidigare är det sådana skor de använde sig av i länken jag bifogade?? där det sitter en tåkappa på var sida om hoven istället för en i tån?

Härligt att veta att hästen är så glad och positiv!

Jag har också haft mina funderingar till deras diagnos reumatism... Jag tror att de helt enkelt inte kom på vad som felades hästen. Han kanske inte var nog talangfull för travet, eller inte höll för det. Jag vet inte men något var fysiskt fel på honom i alla fall.
Så länge han är glad, pigg och positiv till arbete tror jag inte att ni behöver oroa er så mycket. En häst som har ont brukar vara duktig på att "tala" om det.

Är hästen halt??? Blir den mer halt på hårt underlag eller på mjukt??? Blir den mer halt ju längre ni rider den eller blir den mindre halt. Är den om halt, halt rakt ut och även på böjda spår och i så fall mer i ena eller andra varvet.

*Tänker lite till*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·
Foder & Strö Jag må verka okunnig vad gäller min hästs foderstat, men jag har alltid försökt att utfodra för att undvika varje slag av brist på...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: bigganl
·
Hästvård Ja det är precis vad min häst är i vänster fram. Det skilljer nu några mm i höjd på framhovarna, något jag stör mej väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
2 272
Senast: Katinkas 2
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 562
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar