Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

S

Sikfjarden

Hej, på er alla snälla hästmänniskor här, vi köpte en häst i vårast som jag har hov problem med....

Bifogar bilder här på hans hovar, OBSERVERA att han är skodd för 4,5 veckor sedan på dessa bilder.

Det jag desperat behöver hjälp med är hans olika höjder på framhovarna/trakterna. i höjd skilljer det flera cm, vilket gör att man klart ser att hästen trampar "luft" han är låghalt och detta beskymmrar mig ENORMT.

Hovslagaren som vi har TÅL jag snart inte, han anser att "hästar ser ut så här... det är inget du behöver beskymmra dig i"

Lilla gumman....du e så löjlig och överbeskyddande(så känns det)

Men va faan, när det är så här pass stor skillnad så måste hästen må dåligt av det.. Eller hur? han måste ju belasta för det första hovar, leder, bogen, ryggen, hela vägen upp måste det ju påverka hästen.

När jag sedan påpekar hur snett han sliter skorna, då skrattar han bara och svara "ja, du vet jorden är ju rund":devil:

Jag älskar denna häst, och även och det är en f.d travare, jag köpte han för en billig peng! så är han värd (och det är väl alla hästar värda) den bästa omvårdnad och omtanke jag/vi kan ge dem.:love:

Jag vill inte ha det så här längre, jag vill ha hjälp NU. vill inte ha en sån här hovis mera, jag menar det måste gå att hjälpa hästen.

Eller vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar.....:confused:

Sv: Experter på hov/traktvinklar HJÄLP

Jaha, jag är usel på detta.. går jag in på mitt original inlägg och försöker rediger det på något sätt... eller måste jag lägga in ett nytt inlägg?

Jag som äntligen har lyckats fått tagit foton och dessutom lyckats fört över dem till datorn:cry:

Du kan inte länka till en bild i din dator utan måste lägga aut den på nätet först. Det finns ett antal olika sidor där du gratis kan regga ett konto och lägga ut dina bilder.

Såååå Tacksam för din hjälp sänder dig bilderna via mailen.

Nu finns de på länken nedan. MEN, jag kollade inte bilderna innan jag laddade upp dem, vissa var vridna och är åt 'fel håll'. Ska fixa det sen, men lovar inte det blir idag. Men det finns ju en massa rättvända med. De som vill kan ju ladda ner orginalbilden och vrida den själv kanske?

Och förstår att du är bekymrad, rejäl snedslitning där!

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=71df0c82-8184-4533-ac15-72c9f0e20a9b

Byt hovsalagre, det måste ju finnas någon vettig, utbildad hovslagare som kan hjälpa dig! Den du har nu verkar ju inte ha något vett i huvudet!:eek:

Tack och Tack för din hjälp Alexandra det var guld värt äntligen:smirk: nu hoppas jag bara att jag får goda råd ang dessa hovar:confused:

Nej usch! Din häst är rejält DÅLIGT skodd! Jag lider med dig. Du MÅSTE anlita en riktigt duktig hovslagare som ordnar till det där annars kan du få jätteproblem med snebelastningar och dylikt! Sparka din hovis med en gång!!!

Byt hovsalagre, det måste ju finnas någon vettig, utbildad hovslagare som kan hjälpa dig! Den du har nu verkar ju inte ha något vett i huvudet!:eek:

Fiatempo skrev:
Nej usch! Din häst är rejält DÅLIGT skodd! Jag lider med dig. Du MÅSTE anlita en riktigt duktig hovslagare som ordnar till det där annars kan du få jätteproblem med snebelastningar och dylikt! Sparka din hovis med en gång!!!

Svara gärna rätt person. Det är inte min häst på bilderna och inte min hovslagare som skott. Jag har bara lagt upp Sikfjardens bilder åt henne.

Hmm!:confused:
Hur länge sen var det som den skoddes?

Du måste oxå ställa hästen på jämnt underlag.
Mitt förslag:- vänta tills den är omskodd innan hovisen sågas.

Det är med skräck blandad förtjusning jag ser era reaktioner.

Skönt för att jag får mina tankar och funderingar bekräftad, ledsen därför att jag blir rädd att han fått bestående men av denna ojämna trakthöjd.

Har nämligen nyss fått redan på att han sett ut så här ända sedan han föddes, dock inte lika markant som nu tydligen.

Men han är i allafall 7 år och har varit så här låghalt mer eller mindre hela tiden...... stackaren:cry:

Ok, om det nu är medfött....kanske inte går att åtgärda då så som jag hade STORA förhoppningar på.

Är det enda raka att sko med sula,. kilar ???

Hovslagaren var ut igårkväll och skodde, för sista gången hoppas jag. tänkte att jag skulle fota hovarna igen ikväll och kanske jag kan be snälla, snälla alexandra om hon kan vara snäll igen och hjälpa mig lägga ut de bilderna me? så får ni se hur det ser ut..

Hmm!:confused:
Hur länge sen var det som den skoddes?

Du måste oxå ställa hästen på jämnt underlag.
Mitt förslag:- vänta tills den är omskodd innan hovisen sågas.

Hon skrev att den var skodd för 4½ vecka sen på bilderna.

och hästen snedsliter ju kraftigt, och hon har ju tagit upp det med hovslagaren som svarat att 'ja jorden är rund'. Det känns inte som så mycket att försöka diskutera vidare med, så jag skulle faktiskt inte ge den hovslagaren någon chans till omskoning. Speciellt inte när hon har varit missnöjd länge

Sikfjärden - jag kan lägga upp mer bilder, inga problem. Kan du vrida dem åt rätt håll innan du skickar dem då med?

Hur har ni det med hovslagare där du bor? Bor du i närheten av någon hästklinik med hovslageri?

Tänkte som tidigare nämnt på var du bor och om du ev har nära till klinik kan säkert de hjälpa dig! Jag tror att det mesta går att fixa!

Var glad och stolt för att du är en ansvarsfull och tänkande hästägare!

Allt fixar sig nog inom tid ska du se!:bump:

Hej, på er alla snälla hästmänniskor här, vi köpte en häst i vårast som jag har hov problem med....

Bifogar bilder här på hans hovar, OBSERVERA att han är skodd för 4,5 veckor sedan på dessa bilder.

Det jag desperat behöver hjälp med är hans olika höjder på framhovarna/trakterna. i höjd skilljer det flera cm, vilket gör att man klart ser att hästen trampar "luft" han är låghalt och detta beskymmrar mig ENORMT.

Hovslagaren som vi har TÅL jag snart inte, han anser att "hästar ser ut så här... det är inget du behöver beskymmra dig i"

Lilla gumman....du e så löjlig och överbeskyddande(så känns det)

Men va faan, när det är så här pass stor skillnad så måste hästen må dåligt av det.. Eller hur? han måste ju belasta för det första hovar, leder, bogen, ryggen, hela vägen upp måste det ju påverka hästen.

När jag sedan påpekar hur snett han sliter skorna, då skrattar han bara och svara "ja, du vet jorden är ju rund":devil:

Jag älskar denna häst, och även och det är en f.d travare, jag köpte han för en billig peng! så är han värd (och det är väl alla hästar värda) den bästa omvårdnad och omtanke jag/vi kan ge dem.:love:

Jag vill inte ha det så här längre, jag vill ha hjälp NU. vill inte ha en sån här hovis mera, jag menar det måste gå att hjälpa hästen.

Eller vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar.....:confused:

BYT HOVSLAGARE!!!!

om jag var du och det var min häst så skulle jag byta hovlsagare direkt! Man måste ju kunna prata med honom om skoningen. Dessutom ska det vara proffsigt gjort.

Det där med kilar osv vore nog inte något jag skulle försöka mig på med om hästen varit så länge. Hans ben är väl redan "byggda" efter dom förutsättningarna. Sådana fel ska korrigeras tidigt i hästens liv annars riskerar man att få ännu mer förslitningar och skador.

Hoppas det löser sig för dig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·
Foder & Strö Jag må verka okunnig vad gäller min hästs foderstat, men jag har alltid försökt att utfodra för att undvika varje slag av brist på...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: bigganl
·
Hästvård Ja det är precis vad min häst är i vänster fram. Det skilljer nu några mm i höjd på framhovarna, något jag stör mej väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
2 272
Senast: Katinkas 2
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 562
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar