Exemhäst - vart ska man bosätta sig?

M

Maarion

Hej!

Vi är i funderingsstadiet på att köpa egen gård.
Har inte bestämt oss vart i landet ännu.
(Fattiglappar så det går inte med en dyr Stockholmsgård)
Eftersom vi har en exemhäst undrar jag om någon vet var det är lämpligast att bo. Dvs vart finns det liite svidknott.
Magert bete behövs också.

Tacksam för många svar från olika delar av vårt avlånga land:laugh:

Sv: Exemhäst - vart ska man bosätta sig?

Öland!!Solens och vindarnas ö där mygg och knott blåser bort,magert bete har vi också...Vet många islandshästar som körs över till Öland under sommarsäsongen.Så särskilt billiga är ju inte gårdarna här tyvärr!

Bortsett från öland vet jag inte om man kan säga att något speciellt område är bättre, utom kanske fjällen, men det är kanske inte aktuellt?

Tror det är viktigare med gårdens läge:
- högt och öppet, blåsigt läge
- inte en massa lövskog inpå knuten
- stillastående vatten är kanske också bra att inte ha så nära

Sedan kan man fixa en "sandlåda" i hagen där hästarna kan stå, med sand/grusunderlag håller sig många insekter borta.
Bra är att ha tillgång till lösdrift året om, med köldridå, så hästarna kan gå undan, inte många insekter följer med in om man låter bli att ha strö inne på sommaren. Sand eller gummimattor funkar fint.
Dessutom bör man se till att där inte finns träd och prylar att klia sig på i hagen, för har de väl börjat klia så eskalerar det jättefort.

Så, längs med kusterna kan man säkert tänkas hitta något likanande, vi hade en liten gård 1,5 mil innanför Härnösand med de förutsättningarna, så det finns nog lite överallt. Man får leta :idea:

Lycka till!

Leta efter ställen som annonseras som "Högt och vackert läge";)
Vi bor på sluttningen av ett berg och vi har minimalt med insekter, bara några hundra meter bort är det mycket mer.
Vi har en hage på mossmark och där går hästarna bara när det är minimalt insektstryck.
I år är första gången vi överhuvudtaget har haft knott här vilket kan bero på de senaste årens regniga sommrar.

Sedan är hagens utformning viktig, kuperade hagar med riktigt höga kullar där det alltid blåser gör att insekterna blåser bort.

Däremot håller jag inte med om att sandhagar minskar knotten, vår sand/grushage är faktiskt den enda hagen vi har knott i:confused: Fast det är ju ändå minimalt om man jämför med när man kommer in till stan;)

Det beror nog mkt på läget som någon skrev. Där min häst bor finns inte ett enda knott. Här finns heller inga träd eller buskar. Här är åkrar runtomkring runt ett ganska stort område. På andra sidan finns skog och även knott. Så kolla efter öppna marker!

i fjällen är det ju MASSA knott och mygg! :crazy:

bästa är kusten, öppet läge utan skog och inga småvatten i närheten. helst ett ställe där det blåser mkt. så jag föreslår skåne!

här hos mig i bohuslän har jag inte heller mkt knott, är kanske en vecka samanlagt som dom varit framme.

i fjällen är det ju MASSA knott och mygg! :crazy:

OJA! det kan jag intyga! Bor i fjällen, nära myrmarker, sly och gammla igen växta betesmarker.
Har väl ca 1 km, upp till kalfjället, där fläktar det oftast, men sällan då det behövs här nere i byn.

Igår var värsta dagen, på hela sommaren ur knott synpunkt. Tog en bild på ena hästen med mobilen, och man ser på den dåliga bilden hur mkt knott det var! Kan inte lägga ut bilder, annars vore det lite "kul", missförstå mej rätt.

Så TS, du bör inte bli granne med mej!

Marlene

SOm sagt förutom Öland så får man nog söka mer 'lokalt'.

När jag hade en väldigt insektskänslig (visade sig bero på autoimmun sjukdom men sak samma) häst så var jag inne på att som sista utväg ställa hennes hos kompisen som bodde 'mitt på' Uppsalaslätten. Platt som en pannkaka, inte ett träd i sikte och blåååsigt.

7 km åt något annat håll dock kan det ju vara värsta knotthållet. Så snarare att du får leta lokalt och kolla upp (med boende) hur det är med knott i ditt och datt område. Men håll dig undan från skog och vatten (förutom havet, dvs väldigt kustnära) och sök efter 'blåshål' med öppna fält. Drygt på vintern dock, men..

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 447
Senast: Loons
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka