Exemhäst på vintern

L

Lilla_My

Så börjar sommarens plågor försvinna och vi exemhästägare gläder oss över att kunna plocka av exemtäcken! Om pållen kliat av man och svans så börjar man väl snart kunna ana sig till att det växer ut igen:banana:
Men en exemhäst är, enligt min erfarenhet, en känslig individ och de speciella omsorgerna tar inte nödvändigtvis slut för att kliandet slutar på hösten.
I denna tråd skulle jag vilja att ni berättar om ni gör något speciellt för era exemhästar på höst/vinter/vår. Har till exempel hört att visa ger linfröolja till sina exemhästar på vintern.

Så: alla tips/råd/berättelser om hur ni behandlar era exemhästar under de kallare årstiderna är välkomna!

Sv: Exemhäst på vintern

Så börjar sommarens plågor försvinna och vi exemhästägare gläder oss över att kunna plocka av exemtäcken! Om pållen kliat av man och svans så börjar man väl snart kunna ana sig till att det växer ut igen:banana:
Men en exemhäst är, enligt min erfarenhet, en känslig individ och de speciella omsorgerna tar inte nödvändigtvis slut för att kliandet slutar på hösten.
I denna tråd skulle jag vilja att ni berättar om ni gör något speciellt för era exemhästar på höst/vinter/vår. Har till exempel hört att visa ger linfröolja till sina exemhästar på vintern.

Så: alla tips/råd/berättelser om hur ni behandlar era exemhästar under de kallare årstiderna är välkomna!

Först och främst vill jag påpeka, att enligt egna iaktagelser, så försvinner inte svidknottet (som är knappt synbart för ögat) förrän under ca 5 + grader.
(10+ har man ju hört förut, men jag har kommit på att det stämmer inte)
Dvs. I stora delar av Sverige är den knottfria perioden endast ca 4 månader. I slutet av Mars är det dags igen, och kan hålla på till i västa fall till mitten av December.
Just nu är det en riktig insektsboom, och känsliga hästar behöver tom flughuva.
Tror man kanske inte när det är Oktober och allt!
Sedan är det givetvis grader i helvetet. Vissa hästar har bara lindrigt eksem, och andra har kraftigt, och klarar sig sämre utan täcke och möjliget att gå in i byggnad för knotten.
Sedan är det problemet med allt regnande i kombination med eksemtäcket. Som tur är finns det ett speciellt eksemregntäcke med löstagbart innerfoder hos boett.

Min fortsätter dricka Aloe Vera Juicen för att stärka tarmfloran. Det ger bra resultat.

Smörjer in mankammen vid behov även vintertid..

Idagsläget går hon utan täcke, men smörjs in efter behov. Vilket inte är ofta. Hon bor i mellersta Sverige, dvs Uppsala.

Här pågår eksemsäsongen för fullt. Han fick nya sår på skapet häromdagen. Han går med eksemtäcke och huva dygnet runt hela oktober ut och smörjs minst en gång per dag. Något år har jag gjort misstaget att ta av täcket i mitten av oktober och då har eksemet blossat upp på nytt.

Här pågår eksemsäsongen för fullt. Han fick nya sår på skapet häromdagen. Han går med eksemtäcke och huva dygnet runt hela oktober ut och smörjs minst en gång per dag. Något år har jag gjort misstaget att ta av täcket i mitten av oktober och då har eksemet blossat upp på nytt.

Var är här?

vi har extremt mycket knott just nu.
tar in före 17.00.
konstigt nog så har han inte kliat sig sen i våras och det var inte mycket. det brukar ju bli lite kli så här års.
kommer frosten snart så är det den bästa säsongen hittills sen han kom till sverige för 10 år sen.
har aldrig märkt någon exsemtendens på vintern hos våra hästar.

jag vågar inte ta av täcket än, när han för en gångs skull har både man och svans kvar och inga sår! Ska jag vara ärlig gör jag inget "aktivt" åt eksemet på vinter, utan koncentrerar mig mer på hullet och allmäntillståndet. Han får lite loppfrö för magen nu på hösten, ska testa ge jäst i vinter. Annars bara pustar och pussar jag på honom lite extra ;)

Suck, vad lång eksemsäsongen blev i år. Hade tänkt ta av täcket 1 november, men inser att han får behålla det åtminstone en vecka till .

Oj! Jag tog av täcket i mitten av september. Men så ligger det snö på backen utanför fönstret hos mig nu också:crazy:

Jag har gett min eksemhäst linfröolja i drygt ett år nu. Jag ger även kiselgur. Jag vet inte om det hjälper men vågar inte avbryta det i alla fall. Hon brukar klara att behålla större delen av manen, endast en liten bit uppe på nacken är stubbig. Svansen är också OK. Nu kommer ju vinterpälsen så juvret är bra inbäddat i päls. Det är svårt att smörja juvret och "strängen" under magen när det är så mycket päls, men jag gör vad jag kan för att mjuka upp det skorviga.
Jag har även gett E**ersmann Derma Vital under dryga året. Det ska vara bra för hästar med hudproblem som ex eksem. Jag gav mer förra året men har fått dra ner på mängden i år då betet har varit mer gynnsamt. Men förra året fick hon minst ½kg/dag och jag tyckte hon funkade bra med det. Man bör tydligen ge minst 1 kg/dag för att se bättre resultat. Men då skulle hon rulla fram. :angel:
Denna vintern har jag så bra hösilage så något extra kraftfoder behövs inte. Jag kommer bara att ge någon näve att blanda ut oljan och mineralerna.
Men en väl anpassad foderstat med så mycket grovfoder som möjligt + mineraler så det täcker behovet så tror jag man kommer långt med skötseln.

Linfröolja har jag hört om förrut. Varfär ger man det? Finns det belägg för att det fungerar? Hur mycket ger man?

Vad jag förstått så är oljan bra för tarmfloran. Den innehåller olika sorters omega 3 som ska vara bra för immunförsvaret. Pälsen blir blank och mjuk på köpet. Men jag tror att det finns fler som kan detta bättre här på forumet. Jag har bara fått det som tips och kört det och jag tycker mig se en förbättring med min eksemhäst. I alla fall klarar hon sig längre innan det bryter ut.
Jag gav nästan 1 dl nu i sommar, men minskar till knappt ½ dl till vintern.
Samtidigt under vår och höst har jag gett foderjäst ca 2 dl. Allt för att magen ska må bra vid foder byte hö till gräs och gräs till hö. Dessutom är det proteinrikt och innehåller B-vit. som är bra vid fällning och pälssättning.

Linfröolja har jag hört om förrut. Varfär ger man det? Finns det belägg för att det fungerar? Hur mycket ger man?

Jag har gett linfröolja till mina hästar under ganska lång tid och är nöjd med det. Magen har fungerat bättre.

Inköp har jag gjort via www.gunnarshog.se

Dock har Probimin fungerat ännu bättre. Märkte det när Probimin inte gick få tag i.

När du köper linföolja, be att få en stor dunk på 10 l med e-vita i.

Jag försöker smörja in såren med Equi Lotion och det har hjälpt lite.
Innan dess har han inte varit eksemhäst, men nu är det väl bara för er andra att säga "Välkommen i klubben."

Jag har funderat på det här med Probimin. Jag känner till en affär i närheten som säljer det, de har något specialkontrak med återförsäljaren. Egentligen säljs det ju endast via nätet, så möjligheten att prova finns ju. Men hur mycket ger man, och ger man det under perioder eller hela året? Det är ju inte gratis precis.:eek:

Jag har gett året om, men det ska fungera att ge med start i februari, 1 tsk/dag och öka til 3 tsk/dag under juni-juli-augusti-september o så minska till november/dec beroende på var man bor.

Jag har gett året om, men det ska fungera att ge med start i februari, 1 tsk/dag och öka til 3 tsk/dag under juni-juli-augusti-september o så minska till november/dec beroende på var man bor.

Hej!

Fick mkt tips av dig då jag precis skaffat min häst...med eksem....
:bow:

Nu har jag även fått upp ögonen för detta "Probimin".
Jag ger följande:

Hippo grund (2nävar x 3)
1/2 dl linfröolja
1 mått Kiselgur
B-vitamin
Äppelcidervinäger i drickkoppen (liten skvätt)

När man använder Probimin...bör man då utesluta ngt av ovan nämnda tillskott? Eller skall man ge det utöver?:confused:

Kan tillägga att min eksemhäst med grav eksem har all man, pannlugg och svans kvar!!!:):):)
Men har varit oooerhört noga, slarvar jag ett paar dgr med Proboljan så kommer det som ett brev på posten! :(

Jättebra! Fortsätt du med det du ger plus Probimin. Efter en sommar ser du hur det blir. Evt kan du skippa b-vita och kiselgur, tror inte det är nödvändigt/har betydelse för eksemet.

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Hundhälsa Efter att ha sett på den här dokumentären och de berättade om sjukdomen SYRINGOMYELIA så började jag fundera lite. Jag och min familj...
Svar
5
· Visningar
13 198
Senast: Ferrari
·
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur