Exemhäst på vintern

Sv: Exemhäst på vintern

Tack för svaret. Då vet jag. Ska köpa in det efter nyår så jag är ute i god tid. Jag har i perioder gett kiselgur, men vet inte om det egentligen funkar på eksemet. Men hovkvaliteten verkar bli bättre i alla fall. Alltid något.

Ja, hovkvalitén ser det ut påverka bra! Jag har gett kiselgur till alla mina hästar förut och fick kommentar av hovslagaren, vilka starka hovar - det var svårt att verka ;-) (det var då jag hade hört rykte att vita hovar har sämre kvalité, vilket antagligen inte alls stämde, tvärsom)

Vi gav våra eksemhästar vanlig allergimedicin för människor. Det gav vi från tidig vår innan eksemen började till sen höst när alla knott och det var borta. Vi pratade naturligvis med veterinären innan vi gav dom några piller men hon sa att det inte skulle skada dom. Nu vet jag inte om hästarna blev så mycket bättre av det men man inbillarsig iaf att dom inte hade fullt så svåra plågor. Vi sprejade också våra hästar med vitlök (vi använd vitlöksklyfer blandat med matolja som spray) på somrarna och gav dom vitlökspulver imaten året om vilket håller mycket ohyra borta men se upp med vitlök (eller ja alla medel man ger hästarna) för det är ganska många hästar som faktiskt är allergisk mot det.

Man har provat allergi medicin på häst förr, men dessvärre funkade det inte lika bra som på oss människor och var dessutom jättedyrt samt ohanterbart för de flesta. Hästen skulle ha jättemånga tabletter morgon och kväll, minns inte nu men jag undrar om det inte handlade om typ 15-20 tabletter per dag. Resultat var ej heller särskilt bra, den hjälpen man trodde skulle finnas uteblev dessvärre i de all fall som jag känner till. Kanske någon fick hjälp, men inte bland dom som testade i min omgivning.

Sen dök ett homeopatiskt piller upp, som sades innehålla culucoides ämnen, dvs svidknott. Om hästen åt dessa så skulle de bli immuna mot svidknott bett, jag testade på vår häst och kan säga att mer sopor får man leta efter. Den sommaren var den mest besvärliga i hans liv när det gäller eksemet, om det berodde på pillret kan man ju inte med säkerhet påstå. Men så mycket kan jag påstå, att efter det har han aldrig haft det så besvärligt som då.
Idag syns inte speciellt mycket av eksemet, han kan bli lite svullen i mankammen men sker det beror det mest på omställningar som får honom lite mer stressad.

Vi gav våra eksemhästar vanlig allergimedicin för människor. Det gav vi från tidig vår innan eksemen började till sen höst när alla knott och det var borta. Vi pratade naturligvis med veterinären innan vi gav dom några piller men hon sa att det inte skulle skada dom. Nu vet jag inte om hästarna blev så mycket bättre av det men man inbillarsig iaf att dom inte hade fullt så svåra plågor. Vi sprejade också våra hästar med vitlök (vi använd vitlöksklyfer blandat med matolja som spray) på somrarna och gav dom vitlökspulver imaten året om vilket håller mycket ohyra borta men se upp med vitlök (eller ja alla medel man ger hästarna) för det är ganska många hästar som faktiskt är allergisk mot det.

Från en eksemföreläsning:

"Antihistamin är verkningslöst."

Ny forskning vsar att det inte är bra ger vitlök.

Ja vi provade också dom där homopat pillerna men ansåg att det inte fungerade. När det gäller allergimedicinen så gav vi typ 2 tabletter om dagen. Men som sagt vi hade inte läst någon artikel om det utan fick bara för oss att prova. Vi gav den dubbla mängden den av vad en människa ska ha.

Från en eksemföreläsning:

"Antihistamin är verkningslöst."

Ny forskning vsar att det inte är bra ger vitlök.

Ja det gör det säkert det här var juh för ca 5 år sedan och då värkande det som om alla gav sina hästar vitlökspullver mot allt.. Men att spraya hästarna med vitlök vet jag inte vart vi fick i från men det fungerade

Min står på Tjörn, nära salta havet där det sägs att vi inte skall ha så mycket knott. Men det tycker jag ändå att vi har .. Stackarn kan knappt bli skodd på sommarn pga knotten som far runt honom :( Har användt aloevera gelly och skall börja med juice nu till våren, helosan funkar även utmärkt ihop med gellyn, så det är att rekomendera. Han har täcke fram till oktober ungefär, beroende på hur han ser ut i man o svans. har inte varit med om att eksemet blossat upp igen på hösten. Är det många av era hästar som kliar mer i augusti-september än i början-mitten av sommarn?

Hej!

Min häst en schettis var bara klådfri 3 månader på året, bor i mellansverige. Jag kämpade med honom i fyra år men beslöt till sist att han skulle få somna in, tyckte inte att det var ett värdigt liv för honom. Det är jättetrist när hästarna blir så här känsliga verkar som om det blir mer och mer vanligt jag har nu ett halvblodssto som är hyperkänslig för mygg/knott det började när hon var 2 år och är i år 7 år. Känsligheten och klådan verkar bara bli värre för varje år precis som för schettisen. Hjälper inte med exemtäcket heller för hon bara vandrar runt ser allmänt stressig ut mår skit helt enkelt. Hon står inne på nätterna sommartid och jag skyddar henne även med allt som finns på marknaden. Fortsätter det så här så kommer jag att ta bort henne också, mår så dåligt av att se henne lida.

Min står på Tjörn, nära salta havet där det sägs att vi inte skall ha så mycket knott. Men det tycker jag ändå att vi har .. Stackarn kan knappt bli skodd på sommarn pga knotten som far runt honom :( Har användt aloevera gelly och skall börja med juice nu till våren, helosan funkar även utmärkt ihop med gellyn, så det är att rekomendera. Han har täcke fram till oktober ungefär, beroende på hur han ser ut i man o svans. har inte varit med om att eksemet blossat upp igen på hösten. Är det många av era hästar som kliar mer i augusti-september än i början-mitten av sommarn?

Här är eksemhästarna defenitivt som sämst på hösten, eftersom deras imunförsvar har kämpat med allergin sedan slutet på Mars.
Deras enda stund på året som är någorlunda friskt för dem, är Januari-Mars. Tänk om det funnes en magisk tablett som botade hela eländet!

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Hundhälsa Efter att ha sett på den här dokumentären och de berättade om sjukdomen SYRINGOMYELIA så började jag fundera lite. Jag och min familj...
Svar
5
· Visningar
13 198
Senast: Ferrari
·
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur