Exemfoder`?????!!!

A

arabica

Har sett att det har börjat att komma allt fler "exemfoder" (även tillskottsfoder) på markanden.

Är det ngn som testat? Resultat?

Vad har de för specilalkomponenter som göratt det är "exemfoder"?:confused:

Har ni annars ngra teorier om vad en exemhäst bör/inte bör äta?

Sv: Exemfoder`?????!!!

Ja, det tror jag.
Har bla sett "Hippolyth" (Vet inte hur det stavas riktigt...)
Har sett ngt till men minns i nte namnet.

Som tillskott annonseeras bla linfröolja till exemhästar

Håller med Korven. Låter inte superseriöst, men jag har inte sett någon information om det. I ofs så kan det ju vara bra, t ex Probimin (tillskott) rapporterar ju många om att det funkar - men det gör det ju inte "seriöst" för det.

Linfröolja däremot finns det ju en del rapporter/ undersökningar om. Dels denna, men jag tror du hittar fler länkar om du söker på foder:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Dessutom forskas det om ett vaccin som man börjat testa i England, men jag har inte hört nåt mera om det. Nyheten fanns för nån månad sen på www.heste-nettet.dk

Finns även ett fodertillskott som ska tydligen vara bra för exemhästar. Alg-börjes AB säljer sånt.
Har även köpt ett fodertillskott därifrån till mina katter, som man strör på våtfodret.
Du kan även kolla deras hemsida om du vill veta mera. Har själv aldrig testat det till min ponny med eksem, heller.

Vore kul o veta om nån härinne har testat.

Hejsan!

Jag ger ett foder till mitt sto (nordsvensk) som ska vara anpassat till "robusta hästraser såsom islandshäst, fjording, haflinger...", som har lättare? att få eksem. Fodret heter st Hippolyt Hesta Mix. Har inte gett det så länge så kan inte riktigt uttala mig om effekterna ännu, dessutom så får hon inte så mkt som det står på doseringen. Och ärligt talat så var jag mest ute efter ett bra komplement foder att blanda algerna och kalken som jag ger henne:angel: .

Enligt st Hippolyt katalogen (möjligen aningen vinklad :p ) så är det bla brist på zink och selen som gör att hästarna utvecklar eksem liknande symptom, kliar man o svans, glanslös päls osv. De skriver också att man ska vara försiktig med att fodra med korn då det binder just zink, selen och koppar. Har man en häst med eksem"anlag" så ska man heller inte låta hästen ha fri tillgång på gräs (enl. st Hippolyt). Katalogen är dessutom på danska så detta är vad jag har lyckats tyda mig fram till;) .

N

Läste ditt inlägg, och tycker det vart intressant!

En stilla undran...mest av ren nyfikenhet. Skulle korn vara mindre bra för hästar med eksem?
Och det jag skrev om fodertillskottet som Alg-börjes AB säljer innehåller bland annat havsalger och samt kalk finnes, och det kan man ge häst, katt o hund också.

Att häst med eksem-anlag ska inte ha fri tillgång på gräset är något nytt för mej, faktiskt! :idea:
Det där är ju intressant, som sagt.

Ja, enligt (återigen) st Hippolyt så kan det, i mängder, vara iaf mindre bra att bara fodra med korn. Men hur mkt som är för mycket vet jag inte... är säkert individuellt, som det mesta annat ;) . Jag har tyska alger till min häst, Vialgin och så kalk. Hesta Mix fodret innehåller lite sånt (havalgemedel, kulsur algekalk, havalgekalk) men som sagt... köpte i huvudsak fodret för att ha nåt att kunna blanda med algerna o kalken.
http://www.dovestadgard.se/
Härifrån köpte jag det mina produkter, står lite mer än det jag skrivit.
N

måste väl vara att det typ innehåller alger och vitlök kanske...jag rekmmenderar att läsa den här sidan http://www.geocities.com/geisli_se/index15.html
och sedan gå in och kolla på de andra länkarna för att få lite mer förståelse om exem. :smirk:

kanske är mycket gällande islandshästar men exem kan ju många hästar få...

KL

Jag har gett alger och såg ingen förbättring eller förändring alls. Men det kan ju variera från häst till häst.

Däremot var det en häst som fick algerna för att han hostade (lindrig kvickdrag tror jag det var) - DET hjälpte markant! :idea:

Ja, just så hette det!
Ger du det pga att din häst har exem eller som en förebyggande åtgärd? Eller rent a för stt du har en mer robust hästras?

Det var relativ dyrt har jag för mig....?

Påståendet som du nämde att du läst i katalogen om att hästarna inte ska ha fri tillgång till gräs tillämpar jag själv. Min häst går på "snålbete" och utfodras minst 2 g/dag med "kraftfoder" (vet att det räknas som grovfoder)- lucern uppblött + lucernhack + mineraler , äppelcidervinäger + linfröolja och vitlök. och så hö givetvis. Hon får även äppelcidervinäger i dricksvattnet.
Hon har gått så i 2 år nu och detta har hjälpt henne jättemkt. Damen i fråga är ett islandssto som har haft måttliga exem.
Idag klirar hon inte sig men har flugtäcke för säkerhetsskull.

är inte helt novis på exem- har haft exemhäst i över 10 år....:smirk:
Men det är en bra lista:)

Nordstjarna skrev:
Hejsan!

Jag ger ett foder till mitt sto (nordsvensk) som ska vara anpassat till "robusta hästraser såsom islandshäst, fjording, haflinger...", som har lättare? att få eksem. Fodret heter st Hippolyt Hesta Mix. Har inte gett det så länge så kan inte riktigt uttala mig om effekterna ännu, dessutom så får hon inte så mkt som det står på doseringen. Och ärligt talat så var jag mest ute efter ett bra komplement foder att blanda algerna och kalken som jag ger henne:angel: .

Enligt st Hippolyt katalogen (möjligen aningen vinklad :p ) så är det bla brist på zink och selen som gör att hästarna utvecklar eksem liknande symptom, kliar man o svans, glanslös päls osv. De skriver också att man ska vara försiktig med att fodra med korn då det binder just zink, selen och koppar. Har man en häst med eksem"anlag" så ska man heller inte låta hästen ha fri tillgång på gräs (enl. st Hippolyt). Katalogen är dessutom på danska så detta är vad jag har lyckats tyda mig fram till;) .

N

Dessa företagets påståenden saknar vetenskapligt underlag. Det finns inget som tyder på att eksem skulle orsakas av mineralbrist. När det gäller den eksemdrabbade islandshästrasen t ex har man i tyska studier sett att flera mineraler i blodet bla selen ökar när hästen exporteras från Island till Tyskland. Inte för att hästarna äter foder från detta företag utan för att det är en förhållandevis låg selenhalt i islandsk jord och betydligt högre i Tyskland.

Skulle eksem bero på selenbrist skulle väl hästar på Island ha mkt eksem och de i Tyskland litet. I själva verket är det tvärtom ju. Studien varnar för att ge islandshästar för stora doser selen då den tycks adapterad till en låg nivå.

Det är rätt om företaget skriver att spannmål, ffa skalet –kli- binder mineraler och kan ställa till oreda i mineralupptaget. MEN Hestamix innehåller väldigt mkt spannmål och en stor del av det är just kli. Så man lever inte som man lär i så fall…HH

gloom_ skrev:
måste väl vara att det typ innehåller alger och vitlök kanske...jag rekmmenderar att läsa den här sidan http://www.geocities.com/geisli_se/index15.html
och sedan gå in och kolla på de andra länkarna för att få lite mer förståelse om exem. :smirk:

kanske är mycket gällande islandshästar men exem kan ju många hästar få...

På den listan rekommenderas flera tea tree oljeprodukter. Vill varna för det. Detta kan ge upphov till kraftigt kontakteksem på hästar och människor, kan döda en o annan stallkatt som råkar få i sig det, liksom ge upphov till livshotande förgiftningar om barn får i sig produkten. HH

Jag tycker man skall vara försiktig med det som kommer upp hela tiden kring eksemhästar. Vad som ev kan hjälpa med algerna (ishavsalger) innehåller ganska mycket magnesium. Då kan man ist prova med att ge annat magnesiumtillskott. En risk med algerna är att de innehåller väldigt mycket jod, och rekommentadionerna när man ger alger är att man ska ge väldigt mycket. Tror inet det är så bra. Ge ca 25 ml/dag är säkert okej, men inte mer.
Även zink har diskuterats om det är bra ge eksemhästar extra zink.

Jag har gett alger under många år, utan större resultat. Nu ger jag litet alger (25 ml) och magnesiumtillskott och ser hur det går, provar även Probimin (bra resultat på importerade hästar med lindrig eksem, inga bra resultat på svår eksem+svenskfödda hästar), samt linfröolja. Linfröoljan är balsam för magen på min eksemhäst o hoppas då den ger lindring för hela kroppen.

Det kommer alltid nya foder just för eksemhästar t ex Isi-Mix var aktuellt ifjol, bar för eksem. jag tror knappt nya foder med alger, vitlök osv i kan hjälpa radikalt.

Vad som visat bra resultat är Ökozon som innehåller både salvor och mat, där sägs det att 97% som provar Ökozon ger lindring av eksemet. Några tusen får man lägga ut, men räcker ca 1 1/2-2 säsonger med både salvor o mat(kuber).

Ang det vaccin ang tar upp är det inte säkert det ger någon nytta för hästen. Har diskuterat det med min "eksemveterinär" om det vore något för min eksemhäst. Kostnaden skulle bli hög ang injektioner och få hem medlet, samt kanske inget resultat visas av det. Mycket händer - men något som fungerar 100% finns inte.

jaså...:confused: ..visste jag inte..men varför finns det i så många produkter om det nu är skadligt??

Jag har ett islandssto som har lindrigt till måttligt eksem. Jag har provat det mesta, men i år hittat rätt. Hon går på rätt magert bete och får luzern som "kraftfoder". Jag ger henne Hilton Cooler samt Basiblock och smörjer med olivolja. Började med Hilton Cooler i våras och olivoljan nu i sommar och hon är så gott som EXEMFRI.:rofl: :banana: Har lite lite kvar på öronen. Är en helt annan häst denna sommar, pigg och alert. Hon kliar sig inte mer nu än en normal häst. Har förstås täcke ändå. Både hon och jag är överlyckliga.

Ja jag har också provat Cooler med mycket bra resultat, dock är det mera kostsamt än det vi ger nu som även den ger oerhört bra resultat.

Jag började ge mina två eksemhästar linfröolja, kiselgur och E-manns Derma Vital i våras. Peppar peppar, men de har nästan inga symptom alls i år. :) Trots oerhört mycket knott.:mad: De går på magert (gammal, ogödslad beteshage) men frikostigt bete och har täcke dygnet runt. Vet inte vad som hjälper, men som jag skrev i en annan tråd, så vågar jag inte sluta med något av det jag ger idag. Jag ger ½ kg D V, 2 msk linfröolja och 1 msk kiselgur varje dag. DV ska vara bra för bl a islandshästar, frieserhästar och andra hästar med hudproblem. Tyckte det var värt att prova. De har aldrig varit så fina i hud och päls som i år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 415
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar