Exemfoder`?????!!!

Sv: Exemfoder`?????!!!

Min pålle får endast ½ dl linfröolja för eksem, i övrigt äter han Hestekraft och nu i dagarna började han en kopp rapsolja i maten men den är för att hullet skall binda sig lite till.
Han är symtomfri men går åndå med täcke, peppar peppar så tar han ej sönder det eftersom klådan lyser med sin frånvaro.

*kl*

Det pågår ju forskning om eksem, och så vitt det kommit fram så finns det en visst ärftlighet - disposition -för eksem och andra allergier. Finns det skillnader mellan svenskfödda och importerade eksemhästar? Många som hjälpts av t ex Probimin är importerade, svensfödda visar inget större resultat. Intag av mjölksyrabakterier visar sig med bra resultat på hästar med lindrig eksem, de med svårare eksem hjälps inte.

De svenskfödda föds med eksem, som ofta blir sämre med åren. Min svenskfödda har haft några lugna år och sedan gått snabbt neråt med ett bra år och ett dåligt år emellan varven.

Det är viktigt komma ihåg att en allergi inte försvinner hur som helst. Männsikor som t ex är allergiska mot getingstick blir inte friska för de äter en viss mat. Det är helt troligt detsamma med hästar.

I den nordiska tidningen "Islandshesten" var det i senaste numret (till prenumerant i går) en intressant artikel om sommareksem och foder + tillskott mm. Som alltid en åsikt av en person, men jag tyckte den var läs- och tänkvärd.

Tidningen finns i handeln på vissa ställen också, lista finns på www.islandshesten.com tror jag.

Låter intressant!
Kan tyvärr inte hitta info på sidan du angav.
Vill du berätta i stora drag om vad den handlade om?

DEt är ingen webtidning tror jag utan man måste leta upp nånstans där den säljs. Hade varit intressant att läsa.

Jag ger det mer som en förebyggande åtgärd, hon har aldrig haft sår pga kliandet. Däremot så kliar hon av sig sin fina svarta man. Ville pröva något för att minska kliandet och fastnade för alger+kalk. Köpte en säck med Hesta Mix för att kunna blanda algerna med det. Ger henne inte alls så mkt som det står på doseringen (vi är skogsluffare och hon klarar sig väldigt bra på nästan enbart grovfoder). :banana:
N

Jag gav min islandshäst "HopOff" i början av sommaren och hon visade inte eksem förrän augusti och jag slutade med det i juli (det tog slut).
Det ska jag köra med helt och hållet nästa sommar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 415
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar