Apollo 13

Trådstartare
Jag kom hem efter en veckas semester och upptäckte att mitt sto har två äckliga och varande sår i manen. Pratade med hästvakten som noterat såren igår och tyckte de va så pass små att de inte var något att göra något åt. På en dag har såren blivit fler, och större och varar jätte äckligt! När jag trycker på dem kom det ut massa var, nu verkar dock de mesta kommit ut och nu kommer mest utspätt blod ut.
Hon ser mycket torr ut i manen och har flagor, precis sådana som hon hade när hon hade mugg.
Först trodde jag att hon fått ett bett av kompisen men efter att jag gått igenom henne så hittade jag ett till sår (väldigt litet hon ser mest irriterad ut i huden) och blir därför tveksam.
Jag har ingen som helst erfarenhet av exem, och vet därför inte riktigt om det kan vara det? Blossar det upp så fort? Hon ska aldrig ha haft exem tidigare, finns det något som kan göra att hon helt plötligt åker på det nu (om det nu är det) när hon är 12 år? Mineral/vitaminbrist?

Sv: Exem?

Jag tycker att det låter som exem...
Tvätta och smörj in m nåt mjukgörande.
Har du sett om hon kliar sej?

Hoppas du får stopp på det:)

Eksem kan uppstå lite när som. Eftersom det är infekterad bör du inte smörja in någon mjukgörande salva - detta kommer att bli rena kalaset för bakterierna. Badda istället med joopax flera gånger per dag på de varande såren. Är huden torr runt ikring kan du smörja något snällt där. Jodopaxen verkar bakteriedödande och lindrigt uttorkande. Ser du ingen förbättring på 2-3 dagar så kontakta vet då det kan krävas antibiotika.

jodopax e väll ändå inte bra att använda? jodopaxen tar ju bort ALLA bakterier, även de bra.. jag tvättade rent med saltlösning och sedan med alcolsprit.

jag har inte sett henne klia sig, jag har inte vart hemma i många timmar och nu regnar det ju hela tiden, hon tycktes inte tycka det var varken skönt eller obehagligt när jag gnussade i manen... endast en gång tyckte hon det var obehagligt o de va när jag rel hårt försökte trycka ur allt var.. sägas ska väll att det inte är små sårskorpor över allt som är lite variga utan det var ett "stort" sår som jag tröck ur en varklump ur som var något mindre än en lillfingernagel.

Jodopax är utmärkt att använda vid infekterade sår. Vid sådana förändringar som du beskriver vill man dessutom åt den uttorkande effekten.

Börjar bli lite less på den här häxjakten mot jodopax. Alsolsprit gör inte heller skillnad på "goda" och "onda" bakterier, det fungerar tyvärr inte så. Man har samma problem med antibiotika - där riskerar man också att slå ut den goda floran, men ibland är nyttan större än risken.

kosntigt att så många andra säger tvärt mot, jag har lärt mig att man ska ha sprit på såren och väteperoxid vid behov. jodopax skall endast användas vid balltramp om man vill torka ut och döda och klippa av ballen... vanliga infekterade sår vill man väll inte torka ut? man vill väll få rent och att de ska läka men inte torka för det måste väll ändå vara skillnad på det?

Väteperoxid ska man undvika, det fräter och förstör verkligen vävnaden. Kan användas vid sår med mkt död vävnad där man verkligen vill rensa upp.

Sprit och jodopax har ungefär samma verkningsmekanism. Även sprit är starkt uttorkande.

Torka ut - nej, man vill ju inte med långvarig behandling torka ut någon vävnad. Däremot är det en positiv effekt vid eksem och starkt vätskande sår.

Jodopax används även vid sårvård hos människor liksom i munskölj (också för människor) när man har en lindrigare halsinfektion.

Det är förstås viktigt att man har rätt spädningsförhållanden och tycker man att det är besvärligt kan man lika gärna använda sprit (dock inte att gurgla med!!!)

ja, vid djupa balltramp som detta (om du e känslig ska du nog låta bli att titta)
http://www.pixbox.se/pic_show_id8842019.html
så vill man ju inte att ballen ska läka ihop. man dödar fliken med jodopax och klipper sedan av den för att undvika att man stänger skit inne i såret och få hela hoven infekterad.

ja, vid djupa balltramp som detta (om du e känslig ska du nog låta bli att titta)
http://www.pixbox.se/pic_show_id8842019.html
så vill man ju inte att ballen ska läka ihop. man dödar fliken med jodopax och klipper sedan av den för att undvika att man stänger skit inne i såret och få hela hoven infekterad.

En sådan flik kommer att gå i nekros oavsett om du använder jodopax eller inte! Den klipper man direkt, ev e bedövning, och anlägger jodopaxbandage. Eller spritdito, förstås!

kosntigt att så många andra säger tvärt mot, jag har lärt mig att man ska ha sprit på såren och väteperoxid vid behov. jodopax skall endast användas vid balltramp om man vill torka ut och döda och klippa av ballen... vanliga infekterade sår vill man väll inte torka ut? man vill väll få rent och att de ska läka men inte torka för det måste väll ändå vara skillnad på det?

Helt enig med Tant Ester om att sprit och Jodopax passar bra på vätskande eksem och varande sår. Det är just uttorkning man vill åstadkomma ju. Även alsollösning kan användas.

Väteperoxid ska man bara använda om man vill döda vävnad och Desivon har ingen plats alls vid sårvård. HH

konstigt att två helt oberoende vet sagt som jag skrev ovan. (hade ett likadant i våras, det från bilden är från förra våren)

att klippa utan bedövning hade på den hästen absolut inte vart ett alternativ pga problem som uppstod vid det första balltrampet men det är ju just den hästen.

... när jag funderar på det så känns det ju rätt smart att klippa av fliken på en gång... det enda som får mig att tveka är ju att det ska börja blöda igen men det måste väll vara rätt bra för såret, att man får igång blodflödet så det börjar hända grejer i foten..

Helt enig med Tant Ester om att sprit och Jodopax passar bra på vätskande eksem och varande sår. Det är just uttorkning man vill åstadkomma ju. Även alsollösning kan användas.

Väteperoxid ska man bara använda om man vill döda vävnad och Desivon har ingen plats alls vid sårvård. HH

fast eksem och vanliga sår är väll två olika saker?

Att du kan klämma ut var tycker jag låter skumt dock... har aldrig sett eksemsår som man kunnat "klämma" :confused:

fast eksem och vanliga sår är väll två olika saker?

Javisst. Men för både vätskande eksem och variga sår är uttorkande behandling lämplig. För torra eksem är det olämpligt. För rena fina sår är det också olämpligt. Vått på vått, torrt på torrt.HH

Att du kan klämma ut var tycker jag låter skumt dock... har aldrig sett eksemsår som man kunnat "klämma" :confused:

ja nej jag tror inte heller att det var exem.. såren som varade blev mycket bättre så fort jag behandlade med alcolspriten så blev det mycket bättre... nu funderar jag mest på om det kanske var någon av kompisarna som hon busat med eller om dom bråkat och hon blivit biten.. två av såren stämmer bra överens med det men dock ej det andra...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 649
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 366
Senast: Mynta2
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 218
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka