Simply me

Trådstartare
Har ett islandssto på 23 år som har haft sommarexem under alla år jag kännt henne, har genom åren provat massor med saker, exemtäcke, salvor, fodertillskott, mycket kort utevistelse. Känns som jag bara blivit en mästare på att hantera såren som kommer och hjälpa hästen att slippa en hel del klåda. Vi har under åren bott i fem olika stall och vissa hagar har varit bättre osv men det har bara varit små förändringar i hennes mående.

Men i år har hon varit näst in till exemfri till mitten av augusti, kan inte förstå varför. Har haft henne täckt med exemtäcke, inne alla nätter (men det har hon alltid varit) men har gått in senare på kvällen än tidigare år och de enda salvor osv jag använt i år är en tub Helosan...... Har det varit en toppensommar för exemhästar eller vad har hänt med mitt sto?

Sv: Exem

Fick inte med att jag har kämpat och kämpat i så många år (12) och lyckats lite bara men i år har jag inte gjort något nära på och lyckats. Förstår inte men njuter

Du kanske har rivit för mycket i eksemen tidigare år?
Upplever att en del mår som bäst om man bara har täcke och skyddar dem "lagom mycket".

Det är ju så mycket - väder, skötsel, foder, hagar..... som kan påverka. Har man hittat "det" så behåll det. Mycket som kan skapa oreda är att prova insektsmedel efter medel hela tiden så huden blir irriterad.... det brukar man märka. Hoppas att det ska hålla sej nu framöver!! I vissa fall kan det vara hormoner med också, det KAN vara en orsak till eksemet blivit bättre i äldre åldrar.

Har också ett sto som haft sin bästa sommar hittills, och funderade på om det berodde på lite insekter. Har jobbat mycket kväll i sommar så jag har ingen riktig uppfattning vilket sorts år det har varit. Mitt sto har iofs aldrig varit svår, täcke plus lite klådstillande på utsatta fläckar, så kan hon gå ute dygnet runt utan sår. Men i år har hon klarat sig med bara täcket och inte kliat alls.

KL

Min eksemhäst har haft riktigt svår sommar i år. Täcke dygnet runt, testat olika medel, inne nattetid och kommer in tidigare på kvällen också...

Ja det här med exem är inte lätt, troligtvis har det varit lite olika i olika delar av landet. Olika kurer fungerar i vissa förutsättningar. Har fler exemhästar jag känner runt stan och flera av ägarna upplever sommaren som vanlig. Tror dock att kommentaren om hormonförändringar kan påverka, har sett att mitt sto ändrat sig är bla inte lika trotsig och envis längre, samt att hon inte brunstar lika mycket som tidigare så det kan ju vara en förklaring. Känner också av åldern själv närmar mig 50 och man ändrar sig både till det bättre och till det sämre som människa kan ju vara lika för hästar.

Det man vet är att eksem oftast förvärras ju äldre hästen blir i de flesta fall, och det är ofta så att eksem kan debutera på äldre år också vilket det har gjort i många fall.

Min har inte haft ett enda riktigt eksemsår i år. Bara kliat lite i pannluggen som har alltid gör. Jag har bara täckat och haft Renons och tjärsalvan. Inget bad och tvätt eller nåt annat.
MEN sommaren är inte slut än, det kommer en sväng senare med knott.
I mitt fall har hästen blivit bättre med åren, med samma behandling varje år. Han är 23 nu och haft eksem i 11 år.

Låter som min tant. Just kliat luggen men inga sår eller annat. Kanske det har varit 89-ornas sommar :)

Lite OT men jag har upplevt att mina ickeeksemhästar haft en mindre plåga av insekter i år än förra året och jag har gjort av med kanske hälften så mycket flugmedel, eller mindre.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 545
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka