Exem(?) på halsen! Hjälp!

A

Amandla

Min häst fick som exem på halsen för ungefär en vecka sedan, det var som små knottror i ca 5*5 cm område på halsen. Nu har de blivit fler och är över hela halsen, dock bara på ena sidan. Då hon är arab så har vi valt att behålla manen på henne, så på den sida av halsen manen ligger är hon helt fin och helt som vanligt. Så idag tog jag och borstade på dem med en hård borste och då släpper pälsen som är på knottrorna! :crazy: Så nu har hon små kala fläckar på halsen. Har hört några teorier om att det kan vara allt regn vi har haft här, men för säkerhets skull så ringer vi veterinären så fort som möjligt.
Men är det någon som har varit med om något liknande? Eller kan ge sig på en gissning på vad det kan vara?

Oerhört tacksam för svar.

Mvh Lina

Sv: Exem(?) på halsen! Hjälp!

Regnskållor ?

D har min häst nu å det låter precis som din beskrivning =)

Det är inte ringorm då?
Det börjar ju lite smått med runda ringar som hästen tappar pälsen på och sprider sig sedan.
Jag skulle nog ha ringt och frågat veterinären..

Regnskållor ?

D har min häst nu å det låter precis som din beskrivning =)
Vad har du gjort åt det? Smörjer du det med något? Eller har du varit hos veterinären med hästen?

Det är inte ringorm då?
Det börjar ju lite smått med runda ringar som hästen tappar pälsen på och sprider sig sedan.
Jag skulle nog ha ringt och frågat veterinären..
Njae, ringorm tror jag inte det är, det ser det inte ut som, knottrorna är över hela halsen, alltså inte i cirklar eller så. Veterinären ska vi ringa snarast möjligt.

ok! Tänkte bara att ge ett förslag vad det kunde vara. Skönt att det inte var det.. Alltid besvärligt med ringorm

Har ett halvblod i stallet som också fick mystiska grejjer som övergick till kala fläckar.Ägaren tvättade varje dag med väteperoxidlösning blandat med en viss mängd vatten.
Efter typ tre-fyra dagar började håret växa ut igen.:)

Kan tillägga att hon rådfrågade veterinären och det är nog det klokaste att göra innan man börjar behandla på egen hand!

Vad har du gjort åt det? Smörjer du det med något? Eller har du varit hos veterinären med hästen?

Vi ska raka hans hals Där domdär utsalen är , å jag "smörjer" in det med såndär alsolsprit eller vad det nu heter .
Dom i stallet har gjort så på sina hästar oxå =) å sen har det gått över . Sen e d väl olika från hästtill häst å hur mkt "regnskållor" dom har . Mvh : sandra

Regnskollor, absolut! min häst fick det för va 3 veckor sedan, precis som du beskriver, mest på ena hals sidan. Tvätta med bakteriedödande shampo håll tort. Dom har försvunnit på min häst nu.

Liknande trådar

Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Mynta2
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 697
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 454
Senast: Boj
·
Hästvård Jag kan egentligen ingenting om exem och skulle behöva lite tips eftersom jag fick tipset av någon annan att det kan vara det mitt...
Svar
7
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025