exem -islandshäst!

M

mausi

hej

har en exem häst och blir snart tokig. Jag tar in honom varje kväll, han går ute med täcke på dagarna plus huva så så gott som hela han är täckt.
jag smörjer honom med nylanders krämen varje dag och ändå kommer det en massa exem. någon som har något förslag på vad som hjälper?
har provat en massa andra salvor men nylanders funkar bäst..

HJÄLP!

Sv: exem -islandshäst!

Horsol, prob, superbra hästsalva, hydrokortison kan vara klådstillande.

Mjukgörande finns många salvor som är, helosan, idomin, skillingaryd osv.

har hästen alltid varit såhär eller har den bytt miljö nyligen?men tydligen är detta år extra svårt för eksemhästar har jajg hört, vi har tex aldrig haft så mkt insekter som nu var jag bor.

Har du varit i kontakt med veterinär? Första året jag hade min exemhäst visste jag ej om hennes exem och använde då inte exemtäcke vilket fick exemen att blossa upp ordentligt. Vet skrev då ut en gel som jag smörjde in henne med och ganska snart var hon helt symptomfri (tror den hette Celesteral vet lr nåt i den stilen). Vad beror exemen på, knott lr sol? Min är allergisk mot svidknott och då har det hjälpt bra med uppstallnig nattetid, exemtäcke, klådstillande medel (AVS 14 lr Eqiumins tinktur), Showerfield (heter den så???) insketsmedel och det receptbelagda medlet om det behövs.

Lycka till

Hej!Jag har haft två exemhästar och har provat allt som går att köpa även veterinär som sprutat cortison för att förebygga.Det som hjälpt mina hästar bäst är att först schamponera med probschampo, låt det verka minst en halvtimma innan du sköljer,sedan smörj in med probolja varje dag.Jag tvättade mina hästar minst en gång i veckan och alltid rena exemtäcken på.Det är ett himla jobb men vad gör man inte för att de ska må bättre!Lycka till!

Det funkar super för mig också. Använder helosan till mjukgörande.

hej

har en exem häst och blir snart tokig. Jag tar in honom varje kväll, han går ute med täcke på dagarna plus huva så så gott som hela han är täckt.
jag smörjer honom med nylanders krämen varje dag och ändå kommer det en massa exem. någon som har något förslag på vad som hjälper?
har provat en massa andra salvor men nylanders funkar bäst..

HJÄLP!

mina tips....

istället för att ha hästen inne hela natten(det är onödigt för den kan bara hålla på och klia sig mot väggar inomhus då och bli allmänt galen).
så ta in honom vid gryning och skymmning det är då knotten/myggen är som värst.

men det beror ju på om det är sol eller knott eksem men antar att det är knott eksem? för annars skulle du ju ha han inne på dagarna.

så just nu då(du får hålla lite koll på när det är gryning och skymmning för det ändrar sig ju hela tiden).
men just nu kan du på kvällen ta in honom runt 18:00-22:00 då är nog knotten som mest aktiva.

sen på morgonen då, de kommer runt (när solen börjar visa sig) det börjar ljusna runt halv 4 iaf.
men mellan halv 4 till ca 9:00. är de som mest aktiva.

iaf här nere där jag bor du får hålla koll hur det är vart du nu bor.

sen brukar jag se mina hästar ligga och sova efter den tiden då är de helt slut efter att knotten varit som värst och då är det lite "ledigt" mellan knotten och blinningarna(som är aktiva på dagen).
då sover hästarna sin "liggande på sida" vila.

hästar sover inte på natten som folk verkar tro de äter som mest då.

på dagen går mkt energi åt att slå bort blinningar och svettas(sommar).

så om det vore möjligt är det bäst att ha hästen ute på natten och ev ha han inne på dagen iställer om du inte har möjlighet att hålla på o ta ut och in....

men har ni lösdrift i hagen det är ovärderligt för eksemhästar?

men en mkt viktigt sak till, har du trädlös hage?
det bästa är trädlös hage och en lösdrift där man sätter el på insidan så hästen inte kan komma åt att klia sig för som det är med all eksem, det blir värre ju mer man kliar sig och de blir beroende av att klia sig.
bara de inte kommer åt att klia sig så blir det inte lika illa.

vad har du för täcke?.

tvätta/bada hästen och shamponera in den med prob shampoo minst 1 gång/vecka så du får bort alla rester av medel och svett och smuts som kan klia.

sen kan jag varmt rekomendera Aloe vera kräm MEN kolla noga så tuben/flaskan innehåller 99% aloe vera vet flera märken som bara är fusk och innehåller typ ingen aloe vera utan de har bara tatt namnet.

jag köpt från börjes och de har en tub där som är kanonbra och en flaska som med är hur bra som helst.
jag smörjer in i manen varje dag(har dock ingen eksemhäst men har erfarenhet av dem och min häst kliar sig ytterst lite och med aloe veran kliar han sig ingenting).
och svansen och där det behövs.
det stillar hästens kliande jättebra och läker såren.

är det mkt sår/svullnad din häst har?.
har du pratat med veterinär med?.
så det inte är så illa så du behöver ge cortison?

sen smörjer jag med skillingaryd salva i skapet och där solen inte kommer åt bla bogen.

om du har täcke borde du kunna smörja med skillingaryd(avstötande för knotten och blinningar m.m) även på hela hästen. och det sitter kvar mkt längre än såna saker man sprayar på.

sen kan du spraya på med nåt medel utanpå täcket med för säkerhets skull.

men det viktiga med eksemhästar är väl att hålla deras hud mjuk med. är inte idomin salva bra till det?
oliv olja är nog med riktigt bra men man får se till så att det inte bränner på hästen i solen.
och barnolja kan man nog med köpa.

du får testa dig fram helt enkelt. det är MKT jobb och kostsamt med en eksemhäst.
många köper ju eksemhästar för att de är billigare i inköp men i längden är de svindyra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 929
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?