Exclusive horsefeed

F

flesky

Någon som har erfarenhet av detta hösilage? Kvalité och prismässigt. Det låter ju rätt bra på hemsidan, och 65 kgs balar är en bra storlek.

Sv: Exclusive horsefeed

Allt går att sälja med mördande reklam...

Vad skiljer detta från annat ensilage? Fast det var en snygg hemsida!

Allt går att sälja med mördande reklam...

Vad skiljer detta från annat ensilage? Fast det var en snygg hemsida!

Från annat välproducerat - troligen bara priset. och att de har väldigt mycket olika att välja på. Jmd med den lokala bonden som ju tar en skörd, take it or leave it.

Däremot så för de som har svårt få tag på vettigt analyserat småbalshösilage lär det vara utmärkt. Samma för de som har svårt hitta hösilage med de önskade värdena.

Men jag är väldigt nyfiken på priset då jag gissar att det övht inte kommer vara i proportion till varan.. :angel:

Däremot så för de som har svårt få tag på vettigt analyserat småbalshösilage lär det vara utmärkt. Samma för de som har svårt hitta hösilage med de önskade värdena.

Men jag är väldigt nyfiken på priset då jag gissar att det övht inte kommer vara i proportion till varan.. :angel:

Precis.

Är ute efter småbal då jag bara har två hästar, och det är inte helt lätt att hitta.

Priset är det jag är mest intresserad av också, funderar på om det ligger i samma klass som HH. Rimligen borde det ju vara ngt billigare eftersom det är större bal?
Men som det har varit nu så tjänar jag nästan på att ge HH då min kraftfoderkostnad har nått oanade höjder det här året :crazy:

KL

Tycker att detta grovfoder verkar intressant då jag helst vill fodra mina pållar med grovfoder o inget kraftfoder.
Men.....Lusernet som finns att köpa på foderfirmor tillsammans med grovfoder duger ju bra det med!

Flesky - kan du åka och hämta? Jag kan höra om min leverantör har mer att sälja i år (ska ringa honom i juli och höra hur skörden gick). Ca 40 kg:s balar, och han har legat väääldigt jämnt och fint på värdena i alla år jag använt honom, ca 6 - 6.5 MJ/kg foder, kvot protein/energi på 6 och uppåt (det har varierat lite under åren, men varit 6 som sämst, förra året var den 9.5, men oftast landar den kring 7).

Finns i norra Uppland.

Priset iaf tidigare år har varit 2.50 kr/kg inkl moms. Dåliga balar byts ut (händer otroligt sällan, jag tar hem 20 bal/månad från aug/sept till maj/juni och brukar få reklamera typ max 2 bal på hela säsongen)

Japp jag kan hämta!

Vore supersnällt om du ville kolla upp med din leverantör :)

Har föresten mailat till Exclusive horsefeed och hon skulle räkna ut ett ca pris till mig (beroende på vilken typ av vall jag önskade och frakt)

Senast ändrad av en moderator:

Lusern gillar min häst, men inte i några större mängder. Hon kan vell peta i sig typ ½ kg om dagen, om det är kraffts lucern. Annat lucern tvärvägrar hon att äta, och kraffts lucern är dyr. Dessutom verkar hon inte tåla lucern, hon fick foderknölar i vintras och när jag tog bort lucernet så försvann dom.

Så tyvärr är lucern ingen bra lösning för mig.

Japp jag kan hämta!

Vore supersnällt om du ville kolla upp med din leverantör :)

Har föresten mailat till Exclusive horsefeed och hon skulle räkna ut ett ca pris till mig (beroende på vilken typ av vall jag önskade och frakt)

SKa höra med honom när jag pratar med honom då (vill dels inte ringa nu om han är mitt i skörden, han brukar ta tidigare dock, men han har ju fler marker att ta hand om, och ett annat jobb med, dels vet han nog inte förrän han fått lite överblick hur mkt han har att sälja).

Men om du inte hört ngt i mitten på juli så PÅMINN mig, för då har jag senildementat och glömt det. Något som underlättar är btw att veta ungefärligen hur mycket du vill ha? (Annars kan du ju få hans nummer och ringa själv, fast vänta ett slagmed att ringa då, spec som du hälsar från mig *s*)

Vad jag kunde läsa så har de olika hösilage:

Olika vallblandningar för olika behov har funnits länge, att jordbrukarna i många fall inte marknadsför det aktivt är ett annat problem. En del jordbrukare verkar också vara traditionalister som kör samma vallfröleverantör av gammal vana. Man ska dock vara medveten om att vissa vallfröblandningar ger ett dyrare hö/ensilage eftersom fröerna är dyrare och producerad mängd per areal kan variera kraftigt mellan olika sorter. Hör min din vanliga foderproducent om du kan kontraktera för ett specellt foder. Framförhållning och långsiktighet krävs dock.

Vi provar friskt här hemma. Det senaste som såddes i våras var en örtrik så kallad "Dansk Islandshästfröblandning" som innehöll bland annat timotej, svartkämpar, kummin, pimpinell, käringtand och humlelusern. Man kan dock svära över fröblandningar som har olika fröstorlekar och ska betas med bakteriekulturer...

Det är dock positivt att det satsas på marknadsanpassad foderproduktion. Man kan läsa en artikel om Excllusive Horsefeed i ATL: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=40986&a=Första skörden av nytt hösilage

Sedan var den ursprungliga frågan för denna tråd om någon hade erfarenhet av detta foder. Eftersom det framgår i artikeln att det är den första skörden med det nya systemet så kan nog ingen ha den erfarenheten som efterfrågas!

Senast ändrad:

Tycker fortfarande att det med Exckusive horsefeed är intressant. Hästar är ju gräsätare o inga spannmålsätare, egentligen. Ska nog maila till dom o fråga om en del saker.
Den ena höblandningen av dom några verkar perfekt då jag har en shettis som kräver protein o ett avelssto med liknande krav och så fölungen som behöver samma sak som dom andra 2.

Jo, men om han inte har något grovfoder som innehåller högt protein så fodrar jag dem med lusern o det funkar bra.
Men jag önskar att hästarna ska få grovfoder med högt proteininnehåll, o sen så såg jag ju att Exclusive horsefeed har flera höbladningar som man tycker är intressant örtblandning, o lusern m.m.

Men å andra sidan, så tycker jag att det duger bra med grovfoder ifrån bonden som jag köper o sen komplettera med lusernhack.

Tycker fortfarande att det med Exckusive horsefeed är intressant. Hästar är ju gräsätare o inga spannmålsätare, egentligen.

Tja, hästar äter väl det mesta som växer, gräs, ogräs, vissa blommor, bark, sly, rötter och ska man hårddra det hela så är väl spannmål egentligen ett gräs med lite större frön.

Tja, hästar äter väl det mesta som växer, gräs, ogräs, vissa blommor, bark, sly, rötter och ska man hårddra det hela så är väl spannmål egentligen ett gräs med lite större frön.

Ja, men det är skillnad på t ex det spannmål de pillar i sig av slarvigt tröskad havrehalm och att på väldigt kort tid äta 2 kg 'rent' spannmål t ex.

Nästa problem med spannmål, eller för den delen kraftfoder över huvud taget, är att det kraftigt kortar ättiden, samtidigt som de för många hästar i lätt arbete ger för stor del av det totala energibehovet.

IDEALET är ju ett grovfoder som vid fri tillgång ger precis så mycket den hästen behöver, och samtidigt har en lämplig kvot.

Fick jag drömma på riktigt (och det gick att få ihop rent praktiskt), så skulle jag ju ha haft ett hösilage med ca 3 MJ/kg foder till K, med 6 MJ/kg foder till V och med 9 MJ/kg foder -alla med en kvot på 7 eller över, i vintras.

Idealhösilaget till V hade jag ju, trots detta fick jag begränsa och inte ha fri tillgång till honom, och lägga på kraftfoder. Hösilaget fungerade bra till B med med kraftfoder, men även där fick jag begränsa och öka kraftfodret istället. Allt för att hindra K från att blir FÖR fet. Trots detta fick hon för mycket MJ. Hade det varit dålig kvot på det hade det blivit totalt kajko då jag för att kunna höja K:s protein, hade blivit tvungen att lägga poå kraftfoder, fått extraMJ och sen behövt sänka hösilaget ÄNNU mer.

3 MJ/kg foder med en bra kvot är dock SVÅRT att få fram med ett vettigt TS, men det är en extremsiffra, annars går det ju utmärkt att 'beställa' de mesta mer normala MJ-värden, samt kvot av sin leverantör. Om man är beredd att betala för det, men det är ju där skon klämmer för många. (Sen är det soms agt rent praktiskt knepigt att behålla 'gå med andra i flock', 'fri tillgång' och olika foder till olika häst, men det går att påverka bra mycket nattetid under tiden på stall i alla fall)

Jag har fått priser från dem. Pris per pall är 3238 SEK inkl moms. Pant för träpall 250 SEK. Varje bal väger ca 65-70 kg och det är 12 balar på varje pall. Frakt tillkommer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!