Excemhäst/häst med klåda

heland68

Trådstartare
Hej! Ni som också har islandshäst med excem/klåda i man och svans, får jag be om råd? Min islänning har nu i år börjat klia sig ordentligt och man misstänker ju att excem är på väg att utveckla sig. Funkar fint nu med excemtäcke. Men jag skulle såklart gärna vilja tvätta henne kanske regelbundet nu. Men har bara tillgång till kallt vatten i stallet. Ni som har excemhästar och inte heller har varmt vatten, har ni några praktiska tips?

Sv: Excemhäst/häst med klåda

Det finns massor av gamla trådar där du kan få tips, men sök på "eksem" så blir det troligen fler träffar.

Det man kan göra, man får prova sig fram vad som fungerar.

Bra hage, öppen och blåsig.
Vinskydd, tillräckligt djup och mörk för att inte myggen ska komma dit
Bra mat i lagom mängd (har hästen problem med magen eller inte får den närings som behövs ökar risken betydligt)
Täcke
Myggmedel
Diverse smörjor en del är avsedda att lindra klåda och andra att läka sår (vissa både ock åtminstone enligt reklamen)
Diverse schampon
Kosttillskott
Hålla god hygien (hålla rent, byta täcke ofta) men utan att överdriva med för mycket tvätt, lagom är bäst).
Installning när myggen är som värst.

Vi hade kallt vatten när jag tvättade min FD häst.
Jag tvättade alltid när det var sol, jag tog stora hinkar blandat med varmt vatten och schampoo sedan köpte jag en tät fin svamp som drar åt sig allt schampoo.
Jag började med att spola av hästen så snabbt jag kunde, sedan var det bara att börja tvätta från hinkarna.
Schampoot skulle verka i 30 min så hon fick stå där och mumsa.
Sedan hällde jag över hinkarna på hästen för att sedan snabbt spola av igen.

Jag använde bara prob produkter.

vet inte hur gammal du är - om du har körkort och bil alltså. Min häst står en mil hemifrån, inget varmvatten i stallet. Jag fyller fyra tioliters dunkar med hetvatten, sen kör jag till stallet och schamponerar, en gång i veckan:)

Jag tvättade min hästs man och svans kanske var 3dje vecka när det var varmt.
Spola av dom gör man ju om dom är svettiga efter ridning.
Tvättade endast när det var varmt och det verkligen behövdes.
För ofta torkar ut huden.
Jag tvättade med kallvatten eller tog soltempererat ur en balja.
det viktigaste är rena täcken, borsta hästen, flugspray, smörja torra fläckar och installning på nätterna helst in senast 17.00 eller tidigare beroende på väder. tvätt kommer inte överst på listan.

fast jag kommer att fortsätta som jag gjort eftersom jag då håller honom symptomfri

Jag har haft ett islandsimporterat sto med svårt eksem. Men jag kunde låta henne gå ute dygnet om och ændå hålla henne eksemfri. På femton år med eksem han jag prova det mesta... Fastnade før føljande:

-Heltæckande tæcke, det starkaste och bæsta sydde en sømmerska utanfør Sæffle.

- RB86 -en slags olja från Neem-produkter mot knott dær tæcket inte tæckte. De flesta brukar ta den utblandad men jag anvænde den koncentrerad før det behøvdes och hon tålde det. Den ær inte giftig.

-Vindskydd om møjligt. Undvika de knottigaste betena. Helst ta in hæsten om det ær mycket knott.

-Fenuril i en liters pumpflaska, finns på alla apotek. Fast så stor førpackning kan man behøva be dom bestælla hem. Billigast i stor flaska. Fenuril ær inte så hemskt fett och funkar bra att gnida in i man och svansbotten. Mjukar upp, lindrar och læker. Kallpressad olivolja av god kvalitet kan man också gnida in, tjærsalva, helosan och andra feta oljor och smørjor... Men i måttlig mængd. Fenuril kan man anvænda hur mycket som helst.

-Ekholms probshampo. Æn om jag inte kunde duscha henne så kunde jag ju tvvætta dær det bæst behøvdes. Om man hæller upp kallvatten dagen innan så blir det ju lika varmt som det ær varmt ute - i alla fall næstan. Och slæpar man med sig en tiolisters dunk med kokhett vatten att blanda i så går det bra.

Knapplån
Är det vanligt med eksem som sitter på andra platser men inte i man och svans? Min har på skapet och under magen under åren, som sakta blivit mer och mer. Även fukteksem men nu är det ju inte det. Kliar, under magen och svullnar upp hela "strängen" och skapet. sårig navel. Verkar som det blir mindre vid täcke även om det är svårt att skydda skapet, så troligen är det ju insekterna på honom också. I år lite knottrig i ansiktet vilket oroar...Växtallergi?

Hej! Ni som också har islandshäst med excem/klåda i man och svans, får jag be om råd? Min islänning har nu i år börjat klia sig ordentligt och man misstänker ju att excem är på väg att utveckla sig. Funkar fint nu med excemtäcke. Men jag skulle såklart gärna vilja tvätta henne kanske regelbundet nu. Men har bara tillgång till kallt vatten i stallet. Ni som har excemhästar och inte heller har varmt vatten, har ni några praktiska tips?

Vattenkokare i stallet??

Idag så såg jag att Sveskt foder säljer AVS 14, klådstillande salva. Tror det är en halv litet i en flaska och den kostar knappt 200 kr. Den är jättebra, den kan jag rekomendera.

På sommaren kan du ställa ut hinkar med kallvatten och efter nån dag eller så är det perfekt ljummet :) Om det inte är väldigt dåligt väder förstås

Mina eksemhästar (en islandshäst och en basjkir) har täcke på sig dygnet runt.
Basjkiren mår bäst av smörjning med mjukgörande, har använt Helosan men har för tillfället Fenuril eftersom det är vad jag råkade ha hemma.
På honom fungerar det inte med kortisonlösning.

Islandshästen har hittills i år klarat sig med endast täcke. De två föregående somrarna behövde jag smörja henne periodvis med kortisonlösning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar