Självklart är det hela en jobbig situation, men man får även tänka på den andra sidan, helt plötsligt vill partnern göra slut och tycker att man ska lämna det gemensamma boende omgående. Självklart har man rätt att bo kvar tills man hittar något, sen bör man sköta det snyggt men själva boendet är svårt att ifrågasätta.
Tänk om frågan har varit ställd från det perspektivet, då hade svaren sett lite annorlunda ut.
Klart det kan vara en väldigt jobbigt situation att bli dumpad och behöva flytta ut. Jättejobbigt. Men livet är jättejobbigt ibland, och detta är en sån situation där man måste acceptera läget och avlägsna sig.
Absolut hade svaren sett annorlunda ut här om situationen vore från det omvända perspektivet, förstås. Det gör det inte rätt dock.
Inte alls svårt ... Jag och min då pojkvän skaffade en lägenhet, han hade dock inte inkomst nog att stå på avtalet. När han sen gjorde slut och jag villa ha hjälp att betala hyran under uppsägningstiden (han flyttade in hos sin nya) så var det MITT problem med den höga hyran för det var bara jag som stod på kontraktet. Trots att jag kunde bevisa med inbetalningar från hans sida att han hjälpt till och även att vi skrevs på lägenheten samma dag mm. (facebook inlägg mm). Vi hade dessutom avtal på en ny (mindre och billigare lgh där bägge stod på avtalet som "bevis" på sambos) (bägge sades upp)
Detta vet jag iom att jag skickade till kronofogden när han vägrade hjälpa till med räkningarna.
Tingsrättsdomaren sa vid förhandlingarna att det ändå inte gick att bevisa att han var sambo med mej trots införskaffandet ihop iom att han inte stod på avtalet. Vi förlikades dock.
Som domaren sa när vi var ensamma. Han verkar va ett svin så jag ska försöka få honom att betala så mkt jag kan, men hon sa samtidigt att jag inte hade mkt att komma med om det skulle gå till tingsrätten. Därav förlikningen. Bättre än inget iaf..
Skrämmande att domare fungerar så dock..