Ex är skyldig mig pengar..

Ursäkta om jag är dum som inte riktigt förstår. Har ni alltså gjort en bodelning och kommit fram till att om han ger dig 13 500 kr så är ni kvitt sen?

Ne jag orkade inte räkna på allt så jag gav en summa som funkade för mig och han tyckte det lät bra.

Han har inte några skulder sedan tidigare och har alltid varit noga med pengar. Men jag skiter väl i pengarna helt enkelt och går vidare. Antagligen lättast så (Y) Man får lära sig till nästa gång ^^

Så lätt är det ju tyvärr inte. Enligt sambolagen är allt som köps till det gemensamma hushållet bådas. Spelar ingen roll att den ena betalade hela sängen. Vid en flytt ska det ändå delas lika.

Sambors ekonomi

När separationen väl är ett faktum är det för sent att planera. Om du är sambo bör du därför tänka på:

Äganderätt. Som sambor är ni två ekonomiskt självständiga individer som var och en äger det ni köper eller skaffar på annat sätt. Den som har köpt huset, bilen eller bohaget är ensam ägare till egendomen.

Sambolagen, med paragrafer:

Sambors egendom
Sambors egendom
3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av

4 eller 9 §.

4 § I samboegendomen ingår inte
1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits.
Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Detta gäller även om någon av dem är underårig eller om avtalet avser egendom som till någon del omfattas av förvaltarskap enligt föräldrabalken. I så fall skall dock förmyndarens eller förvaltarens skriftliga medgivande inhämtas.

Skriv samboavtal nästa gång bevittnat av två oberoende då har du iallafall chans att få rätt. Annars bra att ta sin del el motsvarande pengar direkt vid utflytt blir liksom inte mer angeläget för motparten senare ;)

Men hjälp vad många här som inte kan sambolagen! Man har faktiskt rätt till bodelning vid separation och det spelar ingen roll då vem som betalat möblerna, det ska delas lika på om man köpt det för gemensamt bruk och om man inte kommit överens om annat. Vill TS ha sina pengar ska hen begära bodelning (om det inte redan är gjort) och om ex-sambon inte vill dela med sig av möbler eller köpa ut TS kan TS gå till kronofogden.

Att skriva samboavtal innebär att man skriver papper om att sambolagen INTE ska gälla, dvs man avtalar bort rätten till bodelning

Jag hade inte skitit i pengarna! När jag och mitt ex separerade fick han nästan allt, det jag tog var ett soffbord jag köpt på loppis för en hundring, och en liten kass dammsugare från gekås för 500. Han ville ha betalt för det. Öh.. Det fick han inte. Men i efterhand önskade jag att jag gjort bodelning... Kände också "orkar inte bråka".
Mor min, och mormor, blev inte glada på mig. "Det är så vanligt att kvinnor tänker så, och ger upp det dom har rätt till, med sånt här ska man stå på sig" fick jag höra...
Nä, jag säger som dom, stå på dig.

Sååååå, ännu en tråd om där man är oense om vad som ska betalas och inte.

Min sambo beslöt sig för att bryta upp vårat 2,5år långa förhållande efter att jag frågat honom om det hänt något.(Han var lite konstig 2veckor innan detta) Lite sådär halv haffsigt. Jag flyttade och tänkte inte så mkt på detta då.

Efter lite händelser i livet osv så bråkade vi efter detta och nu står jag här och väntar på mina pengar.
Vi flyttade ihop från början till min 3.e lägenhet och hans 1.a så vi köpte alla möbler tillsammans. Vi kom överens om att han skulle betala mig 13.500kr för det var de senaste köpen och de dyraste. Resten struntade jag i, men nu verkar det som att han aldrig kommer betala tillbaka detta. För mig är det massvis med pengar.

Jag har inte stått på kontrakt till lägenheten eller kvittona till köpen till möblerna utan enkelt swishat över pengarna bara eller gjort banköverföring. Det är helt enkelt inte så lätt att få några "bevis". Där emot har jag personligt bevis när vi köpte vår första möbel tsm, soffan. Då min ena bästa kompis var med som smakråd och allt sånt där.

Vad gör jag för att enklast få tillbaka mina pengar?
Fast om du har rätt till en ordentlig bodelning, då undrar jag om det är så att ni har möbler eller likn. som är värda mer. Om man räknar på det?

Skicka ett nytt sms, vi kom överens om summan 13,5 k. Om du vägrar betala kommer jag kräva en bodelning av jurist för att få ut det fulla beloppet, istället för mitt "good will" belopp.

Är det inte så att man brukar kunna få hjälp av jurist via hemförsäkringen?

Skicka ett nytt sms, vi kom överens om summan 13,5 k. Om du vägrar betala kommer jag kräva en bodelning av jurist för att få ut det fulla beloppet, istället för mitt "good will" belopp.
Så hade jag inte valt att formulera det. Jag är inne på @Ramonas spår - ställ frågan på ett vanligt sätt via sms eller mejl för att skapa bevis för att han erkänner skuldens existens. Om TS skriver som du föreslår så tror jag att han kommer att ana ugglor i mossen. Bättre då med något i stil med "Jag vet att jag kanske är tjatig men 13500 kr är mycket pengar för mig. Tror du att du hinner fixa det snart?" eller något som är i linje med deras vanliga ton men åt det översnälla hållet.

Så hade jag inte valt att formulera det. Jag är inne på @Ramonas spår - ställ frågan på ett vanligt sätt via sms eller mejl för att skapa bevis för att han erkänner skuldens existens. Om TS skriver som du föreslår så tror jag att han kommer att ana ugglor i mossen. Bättre då med något i stil med "Jag vet att jag kanske är tjatig men 13500 kr är mycket pengar för mig. Tror du att du hinner fixa det snart?" eller något som är i linje med deras vanliga ton men åt det översnälla hållet.
Så kan man absolut göra. Då har man ju sitt på det torra. Men om det inte kommer några pengar?
Då kan man ju skicka iväg text nr 2. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka