EVA och spermaimporter.

hoppsann

Trådstartare
Har de senaste dagarna följt med på en hingst som det konstaterades EVA på i år....
Den står under behandling, och det verkar fungera! Stona som betäckes förra året, är alltså inte berörda!

Min tanke är nu...
Har man någon möjlighet att kolla EVA status på importerna?
Han kan ju inte vara den första som har drabbats av det? Men jag har aldrig läst om det i "särskilda uppgifter", typ.
Eller har vi verkligen inte haft någon positiv innan?

I USA är de ju oerhört mycket striktare på EVA, och vi som är så regelstyrda i vårt land, varför är inte vi mer obs på det?

Vidare blev jag lite mer förvirrad. "Ston som är negativa, kan semineras, men måste hållas åtskiljda från andra hästar i tre till fyra veckor efter inseminering", fritt översatt...
Jag har alltid trott att om man vill använda en EVA positiv hingst, måste de vaccineras innan?

De räknar med att vara igång igen i Maj? Skall bli intressant att se om vi får info om det?

Som källa har jag hingstägarens hemsida...

Man kanske skall ta och testa sina egna ston?
:o
mvh

Sv: EVA och spermaimporter.

Undrar om du och jag har fått reda på samma hingst :confused: PM:ar dig !

Hälsningar Helen

Det är inte tillåtet att importera EVA-positiv sperma. Om hingsten däremot stått här hade det varit tillåtet att skicka sperma till mottagarstationer inom landet från honom under förutsättning att stoägaren är informerad. Att de seminerade stona ska hållas åtskiljda från dräktiga ston beror på att deras infektion oftast bryter ut under denna tid och då kan de smitta, då finns också risken att dräktiga ston kastar. Så har i alla fall jag förstått det.
Den hingst du syftar på finns tillgänglig via fryst för den sperman är inte EVA-positiv. Återstår att se om de får honom frisk, annars blir han kronisk smittbärare.

Ja, jag vet att det finns fryst, och deras förhoppningar om tillfrisknande är säkerligen stor, när de räknar med att vara tillbaka för fullt i maj. Såvitt jag förstår, tar han redan emot EVA positiva ston, eller ston med antikroppar. Så länge är jag med.

Vad jag förstår skall seminerade ston, hållas borta från alla andra hästar under risktiden.
Men jag reagerade på "negativa ston KAN semineras".... Då nämns ingen vaccination...
I USA vaccineras ju stona innan de går till en EVA positiv? Då hålls stona isolerade 21 dager efter vaccination, och 21 dagar eften insemination...

Så oavsett, så kommer han ju att kunna användas, om det nu bara är inom landet... Eller på turné. :) Han är ju en kanonhingst, som jag tror har mycket att tillföra!

Men kvarstår gör frågan:
Är det vanligare än vi tror med EVA positiva hästar, eller hästar med antikroppar?
Och vad får vi egentligen veta?
Hur många hästar i sverige går omkring med antikroppar? (Jag vet att det inte är farligt, men jag hör till typen som gärna VILL veta ;))

mvh

De hingstar som står på EU-station, ska testas 1 gg /månad, och för att få stå kvar/skickas inom EU ska de vara EVA-negativa i sperman. att de har antikroppar i blodet är ganska vanligt, eftersom de får det när de vaccineras. Pga smittorisken skulle jag inte seminera mitt sto med EVA positiv sperma, och inte heller skulle jag seminera andras ston som kom till mig, just pga smittorisken. Jag vet en tysk hingst som är EVA-positiv i sperman, som fanns tillgänglig här förra året. Men med tanke på hans dåliga spermakvalitet och låga dräktighet är det lika bra att han städar bort sig själv.

Senast ändrad:

Hingstar ståendes i Sverige som skall tjäna ston via AI och TAI skall testats avseende EVA och CEM varje år innan dom får sitt betäckningtillstånd för innevarande år. Litar man inte på hingsthållaren så kan man be att få se resultaten från dessa prover.

Hälsningar Helen

EoG skrev:
De hingstar som står på EU-station, ska testas 1 gg /månad, och för att få stå kvar/skickas inom EU ska de vara EVA-negativa i sperman. att de har antikroppar i blodet är ganska vanligt, eftersom de får det när de vaccineras. Pga smittorisken skulle jag inte seminera mitt sto med EVA positiv sperma, och inte heller skulle jag seminera andras ston som kom till mig, just pga smittorisken. Jag vet en tysk hingst som är EVA-positiv i sperman, som fanns tillgänglig här förra året. Men med tanke på hans dåliga spermakvalitet och låga dräktighet är det lika bra att han städar bort sig själv.

Har du missat detta? ;)

XX has an excellent semen report from the University of Utrecht with a morphological rate of 85,29% (ägarens hemsida)

och

EVA does not affect the quality of the semen. XX:s sperm report at the University of Utrecht proved to be excellent with a morfology of 85.29% and a TNB of 9401! (Eurodressages hemsida)

Tack!
Jag visste inte att reglerna för EU station även reglerade EVA test varje månad. Bra att veta!

Du bekräftar dock mina misstankar med hingsten du tog som ett exempel, men hur är det egentligen möjligt? Skall inte importsperman komma från en EU station? Eller åtminstone tappas där?
Ja, det är ju bra om sådana hingstar rensar bort sig, men som stoägare vill man ju hemskt gärna veta... Så man kan ta ställning till fakta.

Nu är jag ju oerhört nöjd med min station som gör ett mycket bra jobb och har ett mycket gott förtroende till dem. Men jag förstår ju att det inte är alltid som stationerna har kännskap om absolut allt. Och till syvende och sist ligger det ju på stoägaren.
Nu är det inte aktuellt för mig att importera i år, men när så sker nästa gång, kommer jag be att få intyg av hingstägaren.... Tanken slog mig inte sist! :o

Din policy om att inte ta emot ston för semination med positiv semin, förstår jag mycket gott. I praktiken måste det ju innebära att man har ett karantänstall geografiskt åtskilt ifrån den vanliga stationen? Med alla merkostnader och risker det innebär...

mvh

Vad är det jag missat?
En hingst som har EVA i sperman får inte exporteras till andra EU-länder, och vad gäller morfologin är inte hög % detsamma som att alla ston blir dräktiga. Anledningen till att den hingst jag menade hade låg dräktighet och dålig sperma, berodde kanske på en gniden hingstägare, som hellre spädde och spädde än sa att han itne kan ta emot fler ston. Vi har rekommendationer i sverige, på en miljard rörliga spermier i en skickdos, det är vad det krävs för att stoet ska bli dräktigt. Skickar man då doser på 1/4 kan man ju räkna ut själv att stona inte tar sig och om spermierna dessutom inte tål 24 timmars transporter, blir det stoägaren som blir lidande i slutändan.
Däremot får hingstar inom landet användas även om de har EVA i sperman (tex Robin Z hade det under många år), men stoägaren ska informeras.

" en miljard rörliga spermier i en skickdos "

Min fråga: gäller det både TAI, AI och frysta doser inom landet ?

Hälsningar Helen

En AI-dos ska vara minst 500 miljoner.
Vad gäller fryst finns det ju lite olika storlekar på stråna, och jag har inte haft med fryst att göra alls, så det vågar jag mig inte på att svara på.

Då är det TAI som ska vara 1 miljard levande spermier alltså ? Kanske någon annan av hingsthållarna här på forumet som vet hur det är med fryst ?

Okej ! Tack i alla fall. :bow:

Hälsningar Helen

Liknande trådar

W
Avel Frågan som jag har ställt mig själv, många gånger är. En hingst som skall gå på skick sperma, måste testas för CEM och EVA. Men en...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 785
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv