Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?
Kolla, en till som tipsade om jacson, samtidigt som jag skrev mitt. Du får gärna rapportera om du köper ett, funderar på ett sånt som 'ombytes'. Men du, ser nu att Jacsons tycks börja i 125 =/
Det här är ju den här herrns första år, utbrottsåret (han är två år). Kliade sig lite i höstas, och antagligen då första känningen kom, men kliade inte mer än 'en normal häst', jag bara blev förvånad att han började så sent (oktober), men gick ju över på ett par veckor, och var minimalt och inte mer än t ex min fblherre kan gnussa svansen och klia manen 'ändå' när det är insekter.
Våren började okej, sen bara sa det BANG och han började klia. Hade vanligt nättäcke då, men heltäckande. Jag smorde och tvättade (AVS 14, vanligt shampoo) och skrev en tråd om hur man visste om det var eksem eller 'bara vanligt kli'. Upphörde efter några veckor och jag andades ut. Sen gick det ett litet tag och sen sa det kaboom och det bröt ut på riktigt.
Dock är han fortfarande i jmf med många andra 'lindrig', därför jag är rädd det blir värre nästa år, läst på flera ställen att det kan bli värre andra året =/ Och jag lider nog med honom redan, även om det som sagt är lindrig jmf med många andra. Min kliar sig ju inte sårig t ex, och kan göra annat än att klia, även om han kliar mkt och frenetiskt. Han har flyttat en KRAFTIG mellanvägg flera cm. Samma vägg som en skodd, vuxen liten häst INTE kunde sparka undan när han rullade fast..
Men bara vänta och se ang nästa år
Rapportera gärna ang shampoot!