Ev hästköp

Draumsyn

Trådstartare
Om man är intresserad av en 8årig valack som inte gått sådär jättemkt,
måste man göra en spattröntgen då även om han går igenom vet. besiktning?

För spatten visas ju kanske inte i "tidig" ålder och där är det inte lönt, har jag fel?

Kan tillägga att hästen i fråga aldrig vart skadad,
har inte särskillt vinklade haser (som spatthästar brukar ha),
mamma & pappa + syskon är spattfria.

Är det en onödig kostnad?
Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Ev hästköp

Som köpare har du undersökningsplikt, och ja spatt förekommer även på ej inridna hästar. Och unga hästar. Vissa hästar visar ju inte vid böjprov heller.

Eftersom summan för röntgen förmodligen är en bråkdel av priset för hästen skulle jag tvivelsutan röntgat.

Självklart kommer jag att vet. besiktiga hästen,
vill bara veta mer om spattröntgen och om den är nödvändig.
Jag vet ju inte heller hur mkt det kostar, är det bara att ringa en vet. klinik och fråga eller?

Jag skulle ha spattröntgat för att vara på den mer säkra sidan absolut!

Gauti spattröntgades när han var 6 år.

Kolla med den klinik du tänker använda, priserna är inte lika överallt.

På islandshäst, så räknar man dock spattröntgen som viktig, och det kan sägas ingå i din undersökningsplikt med tanke på förekomsten av spatt hos rasen.

Kan tillägga att hästen i fråga aldrig vart skadad,
har inte särskillt vinklade haser (som spatthästar brukar ha),
mamma & pappa + syskon är spattfria.

Är det en onödig kostnad?
Hur skulle ni ha gjort?

Är verkligen mamman och syskonen röntgade??

Det är ingen onödig kostnad, däremot så vet du ju efteråt att hästen var fri när du köpte den och slipper hamna i konstiga situationer om han skulle utveckla det längre fram.

Ja jag skulle ha spattröntgat, eftersom man vid en studie på Island redan innan hästar var inridna kunde se att de hade spatt. I en del fall kunde man även se att vissa hästar skulle få spatt i sinom tid, och nu minns jag inte siffran precis men tror att av 10 potentiella riskhästar utvecklade 8 spatt inom loppet av 2 år.

Okej, skall kolla upp kostnader på kliniken...

Det är inte krav på det så vitt jag vet men det är väldigt bra att ha gjort det. Ifall...

Pocahontas: Jag vet inte med 100% på syskonen med pappa och mamma skall vara spattfria iaf.
Mamman gick igenom en massor med tester i höstas innan de beslöt sig för att ta bort henne.
Hon hade inte spatt.

Men som sagt, känns nog bättre att veta.
Är bara så rädd att vet. skall se några förändringar eller skuggor då jag vart borta i "spatträsket" innan, men får nog ta mig i kragen och ta reda på det.

Brukar ni ge hästarna Glukosamin i förebyggande syfte mot spatt?
Jag funderar på att göra det då jag bara hört bra saker om det...

Har du varit där tidigare förstår jag inte varför du tvekar nu. Varför ens riskera att köpa in problemet?!

Glukosamin förebygger inte spatt.Numera har man kommit fram till att det ligger i generna samt hur hästens hasvinklar ser ut.
Hursomhelst kan det inte förebyggas med foder.

Jo, där fick du mig :p, en spattröntgen blir det om det blir ett köp.

Okej, så Glukosamin är alltså inte bra på ngt sätt?
Har nämligen pratat med en veterinär som rekomenderade det.
Det kanske är nyare forskning än när jag pratade med denna veterinär (våras)?

Glukosamin är bra för lederna i allmänhet men det är inget man kan förhindra spatt med.
Själv anser jag inte att man ska hålla på att ge en massa fodertillskott hit & dit om hästen inte är i behov av det.
För det mesta räcker det med ett bra hö samt bra komponerat foder, alternativt tex havre & mineraler beroende på vad hästen har för behov.

Har hästen haft spatt som är icke aktiv, så kan glucosamin verka gynnsam genom att den smörjer och mjukar upp. MEN i så fall finns det långt mycket mera effektivare medel än glucosamin.

Okej.

Jag tycker inte heller man skall ha en massa tillskott om det inte verkligen behövs då hästen
har bra grovfoder och en fungerande bra foderstat.

Men jag trodde att Glukosamin verkade en aning förebyggande mot spatt och tänkte att det lät sunt.
Men då vet jag, tack.

Med tanke på att spatt är en inflammation, och när den startar så är och förblir den där, (kronisk) så borde MSM vara bättre ur det perspektivet, nu tror inte jag att det går att förebygga spatt på annnat sätt än att hålla hästen korrekt ur fysiologisk synvinkel verkad/skodd samt att den får en kvalitaiv foderstat. Resten kommer genetiskt, och det rår vi inte över.
Man vet att en hög belastning på utsidan av bakbenet kan ge upphov till inflammationer i hasleden, detta måste nu inte nödvändigtvis ge spatt utan kan istället resultera i en hasledsinflammation men har man otur så. Så man ska se upp att hästen får nödvändigt stöd genom korrekt verkning/skoning och ffa att verkningen inte ger en lägre utsida vilket ibland inte är ovanligt att se.:crazy:

Okej, men det är ju bra att veta :)
Iom att den förra hästen jag hade på prov var en spatthäst
så har jag fått lite av "spatt-fobi"
och finns det ngt sätt att förebygga spatt så är det väldigt bra.

Som tur är så verkar det inte ligga genetiskt hos just denna hästen, ingen i hans släkt har spatt så vitt jag vet,
iaf inte mamma & pappa.
Han har inte heller särskillt vinklade haser som spattstoet hade vilket känns bra.

Hoppas hoppas det blir UA på spattröntgen... *håller tummarna*

Hej!

Jag spattröntgade min häst i september på kliniken i Rättvik eftersom han har varit rätt så bråkig senaste tiden, det kostade 1500 för 6 bilder så det är rätt "billigt" om man jämför med priset på hästen.
Tyvärr såg veterinären lite skuggor på höger bak men enligt honom är det inget han känner av så det var ju bra iaf.
Hoppas det går bra med hästen!

MVH Sanna

Hur är det med "skuggor" och förändringar i hasen?
Kan det va så utan att det behöver vara spatt?
Om man ser skuggor men endå beslutar sig för att köpa hästen,
kan man då kräva/önska rabatterat pris?

Vet inte hur jag skulle göra, beror på vad "skuggor" innebär.
Vill ju inte köpa mej en spatthäst :confused:

Jag har varit med om när skuggor endast har varit te x en spark som sedan läkt bort, jag vet en väldigt fin hingst som dessvärre blev kastrat pga en felbedömning vid tolkning av röntgenplåtar. Efteråt visade det sig att hästen drabbats av just detta, förmodligen en spark eller annat som gav sig i uttryck av just skuggor i hasledshöjd.
Nu är det ju inte så ofta som detta sker, om du verkligen är intresserad av hästen och får ett sådant svar så kan man tänka sig en klausul i kontraktet. Säg att du röntgar om hästen inom en specifik tid, om problemen då kvarstår eller blivit förvärrade så kan köpet återgå t ex.

Det är ju alltid riskabelt, eftersom man ju inte vet om säljaren har pengar kvar att lösa hästen med i händelse av det värsta.

Jo, får helt enkelt diskuttera det med säljaren n'r det blir aktuellt,
är rädd för att hon kommer tycka att det är onödigt med röntgen men...

En liten dum fråga...
Hur pass vanligt är det att en 8åring som inte gått super mkt,
inte har vinklade haser och inte
verkar ha det i släkten ändå skulle ha det?
Hur stor är risken liksom?

Jag kommer ju dö av nervositet när man väntar på plåtar känns det som, spatt är verkligten skit :(
Hur lång tid tar det från att man tagit röntgen tills att man får besked?

Det kommer bli min allra första egna pålle, märks det? :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Har skrivit denna tråd under "Hästvård" men inte fått några svar så då provar jag här istället!! Vid vilken ålder är det "lönt" att...
Svar
5
· Visningar
1 190
Hästvård Hej Vid vilken ålder är det "lönt" att röntga en islandshäst. Hur vanligt är det med unghästar ( runt 3 år) som har spatt? Har själv...
Svar
7
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka