Ev hästköp

Sv: Ev hästköp

Finns inga exakta siffror, alla fall är ju unika.
Men det mest säkra är att inte gå efter statistiken ändå.
Av de hästar jag köpt har jag låtit bli att spattröntga följande:

5 årig valack, sutten på, lite riden, "höger vänster tygeltag ungefär."
3 årig valack, inte riden.
19 årig islandsvalack, hade aldrig varit sjuk & jag accepterar att en äldre häst har vissa krämpor+ att jag kände hans dåvarande ägare & visste det mesta om honom.
6 årigt islandssto, inte mkt riden, mest stått.

Jag brukar inte rekommendera spattröntgen på hästar under 6 år då detta inte brukar ha hunnit uppkomma i den åldern, men allt är ju upp till köparen.
Ett annat sto på 6 år som jag köpte -98 lät jag röntga, hon var inte utbildad/riden hon heller så det var egentligen rätt onödigt men men..

Besked får du när de tittat på plåtarna, så det sker samma dag när du är på kliniken.
Det är svårt att sia om risker, men det du bör fundera på är. Du säger själv att hästen är rakhasig, man vet att den typen av häst har en större risk att drabbas av spatt. Även om inget skulle visa sig nu, så finns ju risken alltid att det kan komma senare. Någon att fundera på kanske.

Hmm rakhasig?
Vad jag vet så är de ju de hästar med väldigt vinkalde haser som lätt drabbas av spatt?
Pga att själva vinkeln kan göra så att slitaget blir mer, är jag helt ute och cyklar då?
Detta var det som vet. sa om hon stoet med spatt jag hade på prov,
han var norges bästa veterinär på ben så det låter ju skumt om han skulle stå och prata i nattmössan :confused:

Hästen jag skall köpa har inte väldigt vinklade haser och
inte heller helt raka haser utan mitt emellan liksom,
men mer rak än supervinklad om man säger så...

Normalvinklad alltså. Nej såvitt jag känner till kan hästar med en rakare hasprofil var dem som kan vara en mer risk, möjligen skulle det kunna vara omvänt dito men har aldrig hört det faktiskt.

Kan ju vara så att både överdriven vinkel och en väldigt rak has kan leda till mer slitage än just en normal has?
Låter rimligt tycker jag.

Om man utgår i från benets profil, ger en rakhasig häst mer tryck rakt uppifrån mot glidlederna, är den dessutom ojämnt verkad med en lägre utsida så får man en rotation genom hela benet från kotan och uppåt. Man kan se hästen vrida kotan vid varje steg, då är med största sannolikhet även hasleden påverkad av det.

En välvinklad häst ger inte hasleden samma påverkan, men kan få en rotation om hoven bak skulle verkas lägre på utsidan. Men de hästar med stora vinklar jag har sett röra sig med detta innan korrigering, har skruvat hela benet och inte genom kotan.

Liknande trådar

Islandshäst Har skrivit denna tråd under "Hästvård" men inte fått några svar så då provar jag här istället!! Vid vilken ålder är det "lönt" att...
Svar
5
· Visningar
1 190
Hästvård Hej Vid vilken ålder är det "lönt" att röntga en islandshäst. Hur vanligt är det med unghästar ( runt 3 år) som har spatt? Har själv...
Svar
7
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka