ev dräktiga får

T

trubel

hej har lite frågor om dräktiga får det är så att jag köpte 5 får av en granne som jag skulle ha bara som gräs klipare
jag sa att jag bara ville ha tackor så jag slap få lam:confused:
Nu visade de sig att jag fick med ett bagg lam
till ena tackan och han va ca 2 mån när jag fick hem honom det va i juli jag tog bort honom i dec
och nu är mina får tjoka eller inte eller om dom ser så utt vet ej dom har blivigt stora om spenorna och jag tycker att dom ser svälda back om dom är dräktig om ca hur länge kan jag vänta mig att få lam
:crazy:

Sv: ev dräktiga får

Om du tog bort bagglammet i slutet av december, så kan du vänta dig lamm ända fram till slutet av maj eftersom tackor är dräktiga 5 månader.
Ett bagglam klarar av att betäcka tackor från ca 4 månaders ålder..

Tecken du kan kika efter för dräktighet nu, är: skapligt runda magar, fyllda juver och att de blir mjuka och plufsiga därbak.

Du bör klippa tackorna innan lammning.

Tack för svar jo nu vart det så att en lammade i natt men nu är det så att dom inte är klippta kan jag klippa dom un eller går det inte
Sedan står det i alla böcker att man ska ge dom fri tilgång till kraft foder och kan dom andra lamma senare

Du ska inte ge fri tillgång på kraftfoder :eek:

Däremot kan de gärna ha fri tillgång på grovfoder (hö/ensilage) och ges kraftfoder (solid/fårfor) morgon och kväll + fri tillgång på mineraler, saltsten och vatten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 785
Senast: Görel
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 953
Senast: Gnist
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar