- Svar: 19
- Visningar: 1 964
Filmsekvenser där ston tvingas in i tappningsboxar med våld och tappas på blod har rört upp känslor i EU-toppen. Nu vill EU sätta stopp för Islands blodindustri. Varning för starkt innehåll.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så länge man kan tjäna pengar på det så finns det alltid människor som gör fruktansvärda/grymma saker mot andra människor/djurHur sjuk eller borttrubbad i huvudet måste man inte vara för att kunna jobba med något sånt här![]()
Ja så är det. Oerhört hemsktSå länge man kan tjäna pengar på det så finns det alltid människor som gör fruktansvärda/grymma saker mot andra människor/djur![]()
De tappar digivande/dräktiga (?) ston på blod för att producera formula som används i fertilitetsbehandling på till exempel grisar. Du kan klicka på länken om du vill, det finns inga bilder eller filmer - för att se filmen måste du klicka vidare in på youtube, jag ha skummat filmen, den är hemsk.Tömmer de ur blod på dem tills de dör? Vad är blodet till?
Vill inte klicka på länken![]()
Nej dräktiga ston har speciella hormoner i blodet som tillför tillväxt och fertilitet när det ges till andra djur tex används det i grisuppfödning för ökad produktion. Stona tappas på ca 5 liter blod i veckan under 8 veckor. Det sker under väldigt stressade former, flock med ston och föl vallas i små inhägnader och piskas och agas med metallrör in i fållorna där blodet tappas. Fölen kan inte stå emot paniken bland de fullvuxna stona och kommer i kläm. Skador uppstår i paniken. Jag fick avbryta videon när de började misshandla ett föl som försökte följa efter sin mamma. Fölen är för övrigt en biprodukt av blodtappningen. De behöver dräktiga ston för att få hormoner i blodet men de behöver inte fölen. Fölen går till slakt och det är billigt att slakta fölen.Tömmer de ur blod på dem tills de dör? Vad är blodet till?
Vill inte klicka på länken![]()
Men herregud. Utstuderad grymhet i flera led.Nej dräktiga ston har speciella hormoner i blodet som tillför tillväxt och fertilitet när det ges till andra djur tex används det i grisuppfödning för ökad produktion. Stona tappas på ca 5 liter blod i veckan under 8 veckor. Det sker under väldigt stressade former, flock med ston och föl vallas i små inhägnader och piskas och agas med metallrör in i fållorna där blodet tappas. Fölen kan inte stå emot paniken bland de fullvuxna stona och kommer i kläm. Skador uppstår i paniken. Jag fick avbryta videon när de började misshandla ett föl som försökte följa efter sin mamma. Fölen är för övrigt en biprodukt av blodtappningen. De behöver dräktiga ston för att få hormoner i blodet men de behöver inte fölen. Fölen går till slakt och det är billigt att slakta fölen.
Ja det gick inte att undgå att börja gråta. Det behövs verkligen förbud mot det här. Jag blev extra chockad tror jag för jag vet inte så mycket om islandshästar på Island men i min naivitet trodde jag de typ levde ett skyddat liv à la kor i Indien, typ att de var nationalklenoder och hade en högst skyddad status. Det här jag såg i videon var gränslös grymhet.Men herregud. Utstuderad grymhet i flera led.
Men fyfan va hemsktNej dräktiga ston har speciella hormoner i blodet som tillför tillväxt och fertilitet när det ges till andra djur tex används det i grisuppfödning för ökad produktion. Stona tappas på ca 5 liter blod i veckan under 8 veckor. Det sker under väldigt stressade former, flock med ston och föl vallas i små inhägnader och piskas och agas med metallrör in i fållorna där blodet tappas. Fölen kan inte stå emot paniken bland de fullvuxna stona och kommer i kläm. Skador uppstår i paniken. Jag fick avbryta videon när de började misshandla ett föl som försökte följa efter sin mamma. Fölen är för övrigt en biprodukt av blodtappningen. De behöver dräktiga ston för att få hormoner i blodet men de behöver inte fölen. Fölen går till slakt och det är billigt att slakta fölen.
Jag tycker, även om jag inte orkar ha en filosofisk diskussion om det (och jag tycker det blir en filosofisk diskussion, på riktigt alltså) att det är oetiskt det med.Det borde ju faktiskt gå att göra det här utan att plåga djuren. Vi kan ju hålla andra lantbruksdjur humant. Att fölen går till slakt har jag faktiskt inga problem med så länge de behandlas väl.
Jag tycker, även om jag inte orkar ha en filosofisk diskussion om det (och jag tycker det blir en filosofisk diskussion, på riktigt alltså) att det är oetiskt det med.
De har samma status som andra "matdjur"....Ja det gick inte att undgå att börja gråta. Det behövs verkligen förbud mot det här. Jag blev extra chockad tror jag för jag vet inte så mycket om islandshästar på Island men i min naivitet trodde jag de typ levde ett skyddat liv à la kor i Indien, typ att de var nationalklenoder och hade en högst skyddad status. Det här jag såg i videon var gränslös grymhet.
Är inte insatt i detta men är det bara på Island detta sker i Europa?
Jag såg en liknande film för några/nåt år sen, minns inte vartifrån nu, Sydamerika tror jag.Är inte insatt i detta men är det bara på Island detta sker i Europa?