EU godkänd station?

Sv: EU godkänd station?

Kolla med tex länk borttagen av moderatoroch länk borttagen av moderator
Finns säkert flera som importerar/exporterar fryssperma men det är dom jag vet. Dom borde veta vilka stationer som finns!

Senast ändrad av en moderator:

Ska du använda en hingst som står i Tyskland där man löst liscens på i Sverige för TAI är det inget problem. Har du tänkt och importera själv och registrera i ett annat förbund än ASVH ?

Sålänge hingsten står på en EU station så har jag en seminstation här som kan ta in semin åt mitt sto.
Hingsten har nog inte löst någon licens i sverige och stoet är en ponny utan stam så ASVH är nog inte rätt förbund hursom?

Men jag skulle ringa seminstationen idag igen, hon skulle kolla upp hingsten åt mig när hon hade tid. :)

Senast ändrad:

Jaha man fick tydligen inte skriva ut länkar, jag vet inte om man får skriva namnen heller då? Kan skicka pm om du är intresserad, det är två importörer/exportörer av fryssperma, den ena i Tyskland och den andra i England men med lager i Tyskland. Den engelska handlar bara med quarter/paint tror jag men dom lär veta/ha listade vilka stationer som är EU godkända i Tyskland.

Då får du kanske registrera den i SH , gällande rutiner finns här
http://www.svehast.se/allm/Hingstinformation/informationombetackningsrapporteringfrom2011.pdf
http://www.svehast.se/sh/doc/1047.asp
Tänk att du eller din seminstation ska ha giltigt införseltillstånd från SJV och du för språngrulla/betäckningsblock (1000 kr) för hingstens betäckningar i Sverige. Du måste även ha tag i hingstens DNA-profil.Glöm inte att fråga om hingstens röntgenresultat. Räkna med att varje skick från Tyskland kostar minst en 1000-lapp.
Men med det nya reglerna som infördes i år så är det bäst att du kontaktar SH om du kan registrera en avkomma där på detta sätt.

Alternativet är att lösa liscens för 5000 kr hos ASVH

"Icke godkänd hingst, vars avkommor registreras på gråa papper.
5000 kr (betäckningsbevis) Besiktigas ej. Dock ska hingsten vara frisk och fri från kända genetiska defekter. "

Så ditt korsningsföl kan bli en rätt dyr historia.....
Tittar du på hemsidan på den hingststation där hingsten finns brukar det nästan alltid stå om det är en EU-station.

Det har löst sig, hingsten är godkänd i tyskland och det är inga problem för "min" seminstation att ta in honom.
Så nu är det "bokat och klart". :)

Känns lite fel att lösa licens i ASVH,när TS ska använda en ponnyhingst.;)
Och vill inte TS regga i sverige så går det ju utmärkt att göra det i hingstens förbund.

*kl*

Ang det här med registrering. Nu vet jag inte alls hur det funkar med TS föl, men vad gäller "mina" raser registreras dom i USA. Dom svenska rasförbunden är underorganisationer till USA och gör ingen registering, och dom är inte medlemmar av SH. Vid betäckning i Sverige skickas inte rapport till SH.

Det finns väl andra raser/förbund i Sverige som fungerar på liknande sätt?

Där jag får registrera avkomman? Mig spelar det ingen roll om det kostar lite extra.
Hon kommer att vara ungefär över dryga 50 000 kr billigare i "drift" som avelssto i 1,5 år än
vad hon är att hålla i träning, så det lär jämna ut sig fint i alla fall. :)

Det blir den tyska ridponnyn Golden Rock.

Känns lite fel att lösa licens i ASVH,när TS ska använda en ponnyhingst.;)
Och vill inte TS regga i sverige så går det ju utmärkt att göra det i hingstens förbund.

Visste inte att TS skulle använda ponnyhingst när jag skrev svaret, då TS innan bara skrivit om "stora" hingstar. Denna ponnyhingst är ju redan 147 cm innan sin 3-årsdag så det kan nog bli en "liten" häst av avkomman.

Ja för min del gör det inget om den växer över. Det är bara bra. Men jag har insett att jag inte vill ha något halvblod, så vad sa jag
med en halvblodshingst till. Jag förstår inte varför registrering är ett så stort problem för dig? Visst, jag får antagligen betala lite extra,
det är inget problem för mig så länge jag kan få använda den hingsten jag vill ha.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 487
Senast: tanten
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar