EU-bidrag för bete/hage

Litenvit

Trådstartare
Måste bara fråga er som har egna gårdar och antagligen sitter och fyller i blanketter om EU-bidrag:

Är det så att man kan ange att en viss jordplätt endast kommer att användas som SOMMARbete? Är det inte så att det man anger omfattar hela året och inte bara del av året?

Frågan kommer sig av att "vår bonde" upplåter två hagar åt oss. Ingen av dem används som sommarbete, men den ena innehåller lite mer plan gräsyta och den andra är en ren skogshage.

Vi brukar ha hästarna i "gräshagen" tills det blivit för mjukt i markerna och hagen börjar riskera att bli söndertrampad, då flyttar vi dem till skogshagen som inte är lika känslig. Där brukar de bli kvar resten av vintern tills det är dags att beta in dem inför sommarhagsflytten.

Denna höst/vinter så blev skogshagen sjukt söndertrampad och nu när det frös till så är den ett helvete av knögglig hård lera med kratrar och lösa frusna lerkokor överallt.

Ville därmed flytta hästarna till den slätare gräshagen nu när den också är frusen och inte blir söndertrampad. Då säger bonden att han bara angett att den hagen är sommarbete och därför kan "åka dit" om det finns hästar där på vintern. (Nu fick vi flytta hästarna ändå, men bara för att han var snäll, säger han).

Jag blir jättekonfunderad. Våra hästar ÄR ju inte här på sommarbete, då kan han ju lika gärna åka dit på att den faktiskt inte används som sommarbete??
Där vi faktiskt har hästarna på bete är det tvärtom, den markägaren vill ha dit hästar för att han angett att marken används som hage...

Så hur är det, skriver man vad man gör med marken delårsvis, eller gäller det man anmäler för hela året? Jag tycker det låter skumt...

Sv: EU-bidrag för bete/hage

För vissa bidrag så är det förbjudet att ha djur på marken under tiden 1 december till den 1 april. Så kan vara sådant bidrag som han har på betet. Gäller bland annat för naturbeten så jag har stora arealer som jag inte får djur på nu under vintern.

Det låter ju som om det vore ett sådant bidrag han sökt i så fall.

Skiljer det sig mycket mellan bidragen för året-runt-bruk och för detta? Jag känner att jag hellre betalar mellanskillnaden (Det är inte en stor plätt) så att man kan skifta hage vid behov som nu, än att man ska behöva oroa sig för sina hästar i en knöggelhage...

Denna typ av bidrag är ganska mycket högre. Hur mycket beror på vilka växter som finns på marken. Sedan löper dessa stöd som åtagande att våra marken på fem år i taget. Om din bonde varit med från början så är det troligen första året i en ny femårsperiod nu 2007.
Själv har jag ungefär 2500:-/ha och år i bidrag för mina naturbeten.

Denna typ av bidrag är ganska mycket högre. Hur mycket beror på vilka växter som finns på marken. Sedan löper dessa stöd som åtagande att våra marken på fem år i taget. Om din bonde varit med från början så är det troligen första året i en ny femårsperiod nu 2007.
Själv har jag ungefär 2500:-/ha och år i bidrag för mina naturbeten.

Tack återigen för snabbt svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Vad skulle ni kunna tänka er att betala för att ha eran häst i detta stall? : Litet stall med 4 boxar. Hästarna går ute på lösdrift...
2
Svar
22
· Visningar
3 801
Senast: Xenon
·
Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 455
Senast: Tacitus
·
Anläggning Hej! Vill ni hjälpa mig ta ett bra beslut över var jag ska sätta min lunchgrind? Här är bild på hagen BILD PDF Vindskyddet har de året...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama