Ett tips till fånghästar

Sv: Ett tips till fånghästar

Buttar denna frågan eftersom jag gärna vill veta vad dessa två foder innehåller. Min fånghäst har just för tillfället börja falla ur och det ganska rejält. Hoppas att det räcker med fri tillgång på hö men vill ha en backup. Han kan inte äta kraffts lucern tex, då får han fång.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

95johsv skrev:
Buttar denna frågan eftersom jag gärna vill veta vad dessa två foder innehåller. Min fånghäst har just för tillfället börja falla ur och det ganska rejält. Hoppas att det räcker med fri tillgång på hö men vill ha en backup. Han kan inte äta kraffts lucern tex, då får han fång.

Kraffts lusern innehåller ju melass :devil: och det kan vara problemet.

Jag ha sökt melassfri lusernhack till min fånghäst och nu hittat det.
Det är horse-hage som har lufttorkad lusernhack utan melass.
Alfa-hage.
Behövs så kan man ju tillsätta olja för energi.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

*knapplån*

Hej!

Jag använde det till mina hästar och tycker det är bra iom att det inte innehåller melass. Det enda problemet var att ett av våra ston är väldigt kräsen (givetvis hon som behöver MASSOR med mat) och hon åt inte det. Kan tänka mig att smakligheten är något lägre utan melassen.

Annars ett kanonfoder!

Mvh / Fia
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Jag måste bara berätta att min kuse fortfarande äter Dr Green Alfaalfa oil, o han är superfin i hullet, o han är den kräsnaste av dom kräsna o ändå äter han upp detta foder!!:D
Det som är lite dumt är ju att kalcium o fosfor halten inte går att säga exakt, det står nånstans på deras engelska hemsida (fanns ju en länk här i tråden) att kalciumhalten ligger på mellan 10-13 o fosfor halten minns jag inte just nu, men den var iaf ganska låg (har för mig under 4). Så man kan ju inte räkna en exakt foderstat men man får väl prova med högsta o lägsta värdet o se hur det överensstämmer med resten av foderstaten.
Men jag är då nöjd över att äntligen ha hittat nåt som han tål, gillar o går upp i vikt med!
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Tror säkert att melassen är problemet, men också att lucern är extremt kraftigt näringsmässigt och att det i sig nog kan störa.

Tack för svar!
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Undrar om den med olja är mer smaklig? Har också en kräsen häst!

Verkar iallafall inte tappa mer vikt just nu, så jag hoppas att jag inte behöver fodra upp med annat än hö.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Tittade på deras hemsidor med måste fått med mig fel ögon, jag hittar inte deras analys på det. Fick du något bättre svar när du mailade dem?
 
Sv: Ett tips till fånghästar

En liten fråga bara, kan du ge din häst morötter?

Så jag vet lite hur känslig han är. Min kan inte äta morötter utan att svullna... :(
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Ingen som provat Aspbarkpellets????
Vi ger detta till fånghästen i mitt stall samt till unghästen.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

nej inga morötter...:crazy:
Det han tyx tåla är hö (tål ej silage), lusern utan melass, vetekli o linfrön.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Kollade upp detta, o det finns väl olika tillverkare, men alla innehåller iaf melass (o vissa innehåller allt möjligt som vitlök, morötter etc)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett tips till fånghästar

Tack för infon! Låter som det skulle kunna vara något. Har för tillfället lyckats att vända trenden med viktförlust men man vet aldrig när det kommer igen.

Har du fullständig innehållsförteckning? Hittar som sagt inte den.. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp