Ett tips till alla som fått hästar med lösmage i vinter.

Masse

Trådstartare
Jag har för fösta gången fått hästar som reagerar på årets ensilage med lös mage. Riktigt lös mage, ungefär hälften av hästarna har råkat ut för det.
Nu till till tipset på hur jag har "botat" mina. De får beroende på storlek på hästen (föl till vuxen) en halv till en liter torr Speedi Beet. Som givetvis blöts upp innan utfodring. Bara efter en gång märks skillnaden och efter ett par dagar med Speedi så är det helt bra i magen igen. På de flesta har jag bara behövt ge en kur på några dagar. Men det är ett par, de som varit sämst i magen och är känsligast som jag nog får fortsätta med det hela vintern.

Kan ju vara värt att prova för er som har fått problem.

Sv: Ett tips till alla som fått hästar med lösmage i vinter.

hej tack, flera hästar i mitt stall har också råkat ut för detta, dock inte min...men ska framföra detta till dem:bow:

Har samma problem, bara 3 hästar av 7 har klarat ensilaget bra i år. Men var får man tag på Speedi Beet? vad är det?

Mvh Hanna

Jag vet vad Speedi Beet är eftersom en i stallet hade fått med sig en provpåse från en mässa eller vad det nu var. Men var kan man köpa det?

Speedi Beet är betmassa fast utan tillsatt melas som betfor har. Den behöver inte heller stå lika länge i blöt, räcker med 10 minuter i kallt vatten och 5 min i varmt.

Jag köper mitt genom Casey foder http://www.caseyfoder.com/ och vet att deras återförsäljare har det. När jag gör en sökning på Google så får jag upp att http://www.kaggarden.se/speedi-beet.htm också har det i sitt sortiment

Vart köper man detta?

Såg nu vart man köper!

Jag har provat denna betfor sedan i nov, och har inte märkt något sådant resultat. Tyvärr. Först tyckte jag att dem var bättre i ett par veckor, för att sedan återgå till som e var innan.

Men mina har inte varit direkt lösa i magen, utan mera lite "lösare, ljusare bollar".

Tråkigt att det inte hjälpt dig. Själv kommer jag inte att köpa vanligt betfor mer efter som Speedi har för mina hästar bättre värden. Ganska mycket mer fiber nästan 5% mer och det är ju det som gör skillnaden för magen. Att det sedan inte innhåller någon stärkelse gör ju att det går att använda mer eller mindre till alla hästar.
Det man köper när man köper Betfor är ju bara 65% betsnitsel (fibrer) och resten melass. Det är ju inte sockerhalten jag komma åt utan fibrerna. Spaciellt som det varnas för just melass vid känsliga magar.

Jag har ju inte fodrat med betfot av just den anledingen som du nämner ang vanlig betfor.

Men var ute efter en sådan fiberrik produkt, den passar också mina hästars foderstat bättre, så jag kommer fortsätta att fodra med den.
Finsmakarna får ju i sig mineralerna bättre.

Jag drog ju ner lite på givan, så mina får ca ½ l uppblött .

Fast jag köper nog av en annan tillverkare, för den jag köper heter Quick Beet, och är ganska dyr.

Ska helt ärligt säga att jag inte har den ringaste aning om vad min kostar. För hittills så har fått mina säckar gratis. Mest beroende på att de har varit slut och att jag då fått den öppnade provpåsen som funnits kvar. Såg på nätet att på stället där jag inte köper kostar en säck 148:- men jag får återförsäljarpris när jag handlar direkt av importören. Så det lär ju inte bli mer i allafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 958
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag har en Finsk lapphund på snart 4 år, kastrerad. Han är en hund som får normal aktivering, går lite kurser på bruks (vi testar det...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?