Ett till marsvin

BuenoBull

Trådstartare
har jag funderat på att skaffa. Jag har en bur godkänd för tre marsvin så med det är det inga problem. Men jag har några andra frågor.

Jag har en höhäck som tillhör buren, den täcker upp ena kortsidan av buren. Ska jag ta bort den och strunta i höhäck överhuvudtaget eller ska jag skaffa en mindre? Vill inte ha kvar den stora men det kanske är bra när man har tre marsvin? Vad tycker ni?
Så här har det sett ut i buren fram tills för ett tag sedan.

http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM2926.jpg

Andra frågan: Är det bra med en sån där salladsboll som man hänger upp i burtaket? Funderar på att skaffa en sån men jag tror det bara är Stina (av mina nuvarande marsvin) som kommer att använda den. Är det en onödig investering?

Tredje frågan: Jag har ju ett våningshus i buren (som ses på bilden) och ett "vanligt" marsvinshus. Ska jag behålla det vanliga huset eller ska jag köpa ett nytt hörnhus i samma material som våningshuset? Kanske mer en smakfråga men men... Ett hörnhus lämnar ju lite mer utrymme.

Fjärde frågan: Hur har ni gjort när ni släppt ihop marsvin? Antagligen på neutral mark men var är det? Vartsomhelst i lägenheten? Eller nära buren? Sen är det väl bra att möblera om i buren så att ingen av de tidigare marsvinen mobbar ut det andra?

Femte och sista frågan: Finns det bara en uppfödare av Lunkarya marsvin? Vill så gärna ha ett sånt! :p

Tack för svar!:bow:

Sv: Ett till marsvin

Söta grisar! :love:

Jag tycker gott att du kan skippa höhäcken och köpa ett hörnhus. :) Jag har släppt ihop mina två, då var den ena bebis och den andra runt 3 år (omplacering som aldrig hade haft sällskap). Jag släppte in den lilla i buren medan tuva var ute på golvet. Buren var rengjord och skrubbad innan. När tuva kom in och upptäckte nora blev hon överlycklig och tillbringade hela kvällen med pussa på henne öron. :D :love: Så för mig var det noll problem, men det kan kanske vara svårare om det är två gamla och en ny. Jag röstar för att du släpper ihop dem ute på golvet, under uppsikt. :) Lycka till!

Var har du köpt de fina husen förresten?

Tack ska hälsa dem det!:bow:

Okej, ja mina är ju tre nu så det får bli ihopsläpp på golvet då antar jag.:)

Det vanliga är köpt på Zoo i Enköping och våningshuset är köpt på DjurMagazinet i Västerås!:)

Jag skulle rekommendera att skippa både hönät och salladsboll. Marsvin är gjorde för att äta ifrån backen och det brukar vara populärt, iaf nrä jag hade mina grisar, att gömma sig under höet. :)
När jag släppte ihop mina två flickor med den tredje satte jag dom på golvet på ett ställe där ingen av dom varit förr. Det gick jättebra. Möblera om i buren gjorde inte jag, men städade den medan mamma höll uppsikt på dom på golvet, så hade det inte fanns så många lukter kvar.
Lycka till med nya marsvinet! :)

I stället för att ha en höhäck har jag till mina marsvin en blomkruka med hö i . Fungerar lika bra. I bland kan jag bara ha höet i en hög på burgolvet så att de kan gömma sig i det men för det mesta har jag det i en keramik-blomkruka:smirk:

Jo, det var anledningen att jag undrade! Men som sysselsättning då? Jag har tänkt att ha hö på golvet också. TAck för svar :)

Liknande trådar

Däggdjur Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta...
Svar
9
· Visningar
2 526
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 283
Senast: Bodil Åslund
·
K
Övr. Djur hejhej! jag funderar på att köpa tre marsvin, en 1 åring och två jag inte vet hur gamla dom är men det vet inte uppfödaren heller så nu...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 413
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse