Jag hade samma problem tills för någon månad sedan. Skaffade mig längesen plaststigbyglar som dels är lättare och att jag känner mig bekväm i dem.
Det var min första prio, att hitta bekväma stigbyglar.
Sedan var det att länga lädren, två hål tog jag, då att jag ridit med rejält för korta läder i hela mitt liv i stort sett.
Började att jobba mycket i stående sits, alltså helt enkelt stå lika rakt som du sitter i sadeln, med helt raka ben. Då ska lädren vara såpass långa att rumpan nuddar sadeln lite granna när du står upp i traven.
Detta gjorde jag i alla gångarter, vilket resulterade i att jag nu har en helt stilla skänkel i jämförelse med förut när dem glappade så mycket att jag tappade dem.
Med fördel så rid mycket barbacka, om du kan. Sitt som du skulle ha stigläder, och öva på att hålla spänst i benen så att dem inte dinglar oavbrutet.
Inte att förglömma, så har många fått
lära sig att stigbygeln ska vara långt ut på foten, men faktum är att du ska ha stigbygelplattan precis bakom dina tår, för att få bäst spänst och följsamhet.
Visar bilder på före-under-efter min utveckling, så kanske du förstår bättre hur jag menar. Det är alltså: För korta läder, stående sits i trav & resultatet på en månad.