Ett sista (?) försök.....

Sv: Ett sista (?) försök.....

Kan du förmedla köp av film från Samur, de borde ju producera egna likt SRS?

Finns de med engelsk speakertext elelr är det att hoppas för mycket :D

Jag har en DVD som jag köpte när jag var där i samras. Den är på Franska, och annat fanns inte.

Det var ett program på tv för en tid sedan om en finsk tjej som var på en fransk skola och lärde sig rida. Var det på samur?

Nej det var Bartabas på Versailles - lite mer av turistspektakel - om än på lite högre nivå. :)

Har du nån video där han rider en egen utbidlad hsät, eller en vido från skolan.
pm'a mig i såfall. jag vill hyra den.
SUSIBUS

Nu pratar du om Carde igen eller? Såg du videon på clinicen? Jag har försökt få tag i den på engelska, ger nog upp snart och köper på franska.... :) Du får nog räkna med några veckor...om du inte vill köpa direkt själv - mvh :)

Hej.

Jag är van att läsa engelsk litteratur, även om jag måste erkänna att jag är usel på grammatik.
I sådan här texter av människor som inte har engelska som modersmål så är det alltid kilometerlånga meningar så jag hajjar inte. Jag är också van att skumamtext eftersom jag läser mycket litteratur, men jag hittar inte kärnpunkten för den oinvigde.

Jag ser fyra sitsar.
*En med hög muskeltonus där den största rörelsen sker i höftleden – men jag ser det inte illustrerat.
*En som överdrivet svingar med ryggen (vilket i min ridning man bara gör om man vill öka steglängden, dessutom så aktar man sig för att hamna i svank)
*Sedan En skumpande ryttare utan följsamhet
*Sist en ryttare i fältsits.

Men vad karlen menar fattar jag inte.
Jag är måhända lat men jag hittar inte att det redogörs för begreppet global swing, eller global balancie
Det enda jag hittar är att rörelsen måste stabiliseras av rygg och nackmuskler.

Men rörelsen måste ju även stabiliseras av ryttarens magmuskler, både raka för att inte hamna i svank i galoppen och de sidliga för att stabilisera länden så att man inte wobblar (överdriven swing) så där.
Ryttaren måste ju även stabilsiera sig i sidled så att hon inte viker midjan vilket sker med hjälp av Quadratus lumborum.

http://www.balansboll.nu/fakta/balstabilitet/muskelintro.html
KUL LÄTTFÖRSTÅELIGA ILLUSTRATIONER OM BÅLSTABILITET

Vad har det med att hamna i bakvikt att göra, eller att vika sig i midjan i sidled?
Eller inte sitta mitt på hästen.
Jag hajjar inte.

Det verkar som om vi båda ( Peteris och jag) förespråkar en stabiliserande sits, men varför frångås den i hjälpgivningen. Det är det vi inte hajjar, vi som inte är vana vid franskt.

Jag har förstått att han vill visa olika riktningar – kan ni utveckla?
Vad vill han skall hända i hästen mer specifikt?

Ni är ju många som gillar Carde. Kan ni inte hjälpa till att förklara.

(av en händelse är min sambo i Frankrike, vi får se om han hittar en film)

Senast ändrad:

Jag som inte kan muskler på samma sätt som du ser det mycket enklare. - Ett (=1 ) sätt att beskriva hur ryttaren använder sin kropp. Man får se teckningarna som "typfall" där en speciell ryttare kanske blandar inslag från de olika typerna.
Jag tyckte också att det var rätt knasigt från början, särskilt de konstiga namnen, men efter att ha sett teckningarna börjar jag se med Peteris ögon på hur olika folk rider/använder sin kropp, och det är väldigt intressant.

Carde tex sitter enl modell 1, "global sving", mycket avspänd. fö så står han inte alls bakom Peteris beskrivning, utan det är P. själv som har kommit fram till sina teorier genom arbete med hästar och ryttare på olika sätt. P. är väldigt förtjust i att framhålla förträffligheten hos sin simulator - det skulle vara jättekul att testa, men den är långt bort... :)

Då fattade jag inte fel i alla fall.

Men att sitta så still kräven en hel del stabiliserande jobb för att hålla balansen.
bild 2 kan ses som en överdrivet drivande sits - men också en utan stabilitet.

tack för länk.

Du skrev att ?eteris är förtjust i att farmhålla förträffligheten i sin simulator.
Det är fler som är :D - Jag fick Heather Moffets bok igår, Har bara kommit en bit, fick en annan bok också, så jag växlar.

Så här långt fin text, - men bilderna :eek: :eek: :eek:
Tjolahopp - sänkta ryggar och sittbenen på hästen upp i himlen :angel:

Kan de beror på pelham - vet inte än :confused:

Kan scanna men har ingen sida att lägga ut den på.
Skall kolla mera, och läsa länken ( frånkopplad)

Jag har svårt att uppleva människro som seriösa om de generaliserar för mycket.
Om Torbjörn Lundström menar att detta med bett är individuellt
Så tror inte jag att alla hästar funkar bra med pelham.

Eller att en viss sadel är bra för alal hästar.

Jag håller mig mer till "It depends"

Jag har i alla fall varit med på en del av Cardes kurser i Finland, därifrån bilderna är, och kommer ihåg så här ungefär re två hästar:

Översta bilden, på fuxen, använder han ett indirekt tygeltag för att flytta framdelen åt höger, för att få hästen att ta mer av sin tyngd på bakbenen. Carde använder sin överkropp väldigt mycket för att få hästarna att ändra sin tyngdpunkt, han lär dem att bli mindre framtunga genom att luta sej bakåt och genast de reagerar genom att lätta framdelen så är han tillbaka i rak sits. Slutresultatet blir att så snart han reser sig lite rakare så tar redan hästen mer vikt på bakdelen = en förutsättning för samling = en fungerande halvhalt. Fuxen han rider var patologiskt hoprullad när den kom, gick inte ett steg utan att nosen var 15 cm bakom lodplan. Efter 10 minuter med Carde var det en annan häst.

Skimmeln var en lika patologiskt ihoprullad stackare som inte hade en aning om att det var tillåtet att sträcka nosen framåt-neråt. Det är vad han försöker lära den med det nedåtriktade tygeltaget (sen han först lärt hästen principen från marken).

Lite Cardereflexioner in general: han är inte precis världsmästare i att förklara saker, och har man inte sett något liknande tidigare så tar det mer än en gång att börja begripa vad han sysslar med. Men titta på händerna när han rider, och hur snabbt han ger efter för minsta lilla framsteg.

Han _kan_ sitta perfekt, när han vrider och vänder sej och viftar med händerna så har han alltid en orsak till det och lyckas att få den reaktion han önskar av hästen. Sen är det "back to normal" vad gäller sitsen.

Och karln kan verkligen rida.

Liknande trådar

Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 628
Senast: Gunnar
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 516
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama