Sv: Ett sista (?) försök.....
Hej.
Jag är van att läsa engelsk litteratur, även om jag måste erkänna att jag är usel på grammatik.
I sådan här texter av människor som inte har engelska som modersmål så är det alltid kilometerlånga meningar så jag hajjar inte. Jag är också van att skumamtext eftersom jag läser mycket litteratur, men jag hittar inte kärnpunkten för den oinvigde.
Jag ser fyra sitsar.
*En med hög muskeltonus där den största rörelsen sker i höftleden – men jag ser det inte illustrerat.
*En som överdrivet svingar med ryggen (vilket i min ridning man bara gör om man vill öka steglängden, dessutom så aktar man sig för att hamna i svank)
*Sedan En skumpande ryttare utan följsamhet
*Sist en ryttare i fältsits.
Men vad karlen menar fattar jag inte.
Jag är måhända lat men jag hittar inte att det redogörs för begreppet global swing, eller global balancie
Det enda jag hittar är att rörelsen måste stabiliseras av rygg och nackmuskler.
Men rörelsen måste ju även stabiliseras av ryttarens magmuskler, både raka för att inte hamna i svank i galoppen och de sidliga för att stabilisera länden så att man inte wobblar (överdriven swing) så där.
Ryttaren måste ju även stabilsiera sig i sidled så att hon inte viker midjan vilket sker med hjälp av Quadratus lumborum.
http://www.balansboll.nu/fakta/balstabilitet/muskelintro.html
KUL LÄTTFÖRSTÅELIGA ILLUSTRATIONER OM BÅLSTABILITET
Vad har det med att hamna i bakvikt att göra, eller att vika sig i midjan i sidled?
Eller inte sitta mitt på hästen.
Jag hajjar inte.
Det verkar som om vi båda ( Peteris och jag) förespråkar en stabiliserande sits, men varför frångås den i hjälpgivningen. Det är det vi inte hajjar, vi som inte är vana vid franskt.
Jag har förstått att han vill visa olika riktningar – kan ni utveckla?
Vad vill han skall hända i hästen mer specifikt?
Ni är ju många som gillar Carde. Kan ni inte hjälpa till att förklara.
(av en händelse är min sambo i Frankrike, vi får se om han hittar en film)