Ett par frågor gällande valpproblem, tacksam för svar

K

Knubby

Hej!
Jag har 2 stycken tonårshundar, eller dom är snarare runt 7-8 månader. Jag har några frågor gällande deras uppfostran, och blir tacksam för hjälp.

1. Dom äter sitt eget bajs! Det händer ju att dom bajsar inomhus och då på en gång (innan man ens hinner plocka upp det) så äter dom upp det. Vad gör jag? Jag har försökt uppfostra dom till att inte äta det, men dom verkar älska det för mkt för att lyssna.

2. Hur får man hunden att sitta still? Jag gillar att ha med mig mina hundar så mkt det går, och många gånger ibland händer det att jag måste sitta still (för att vänta på någon/resa etc) men mina hundar börjar gnälla på en gång, drar sig, vägrar lyssna på "sitt". Växer detta bort med åldern ellre hur får jag dom att sitta still?

3. Min ena hund gillar att Gnälla! Så fort han blir otålig, inte gillar läget eller vill få som han vill börjar han gnälla/gråta/avge gnällljud. Hur i helsike kan man få honom att vara tyst? Säger jag "Sssschhh" så hjälper det 1 sekund. Det här är ett stort problem!

Jag är otroligt tacksam för svar o er hjälp !

Sv: Ett par frågor gällande valpproblem, tacksam för svar

2. Hur får man hunden att sitta still? Jag gillar att ha med mig mina hundar så mkt det går, och många gånger ibland händer det att jag måste sitta still (för att vänta på någon/resa etc) men mina hundar börjar gnälla på en gång, drar sig, vägrar lyssna på "sitt". Växer detta bort med åldern ellre hur får jag dom att sitta still?

!

Visst kan en hund lugna sig något när den blir lite äldre, men det här med att finna ro, och sitta eller ligga kvar är något man också måste lära dem. Tålamodigt får du ta tillbaka dem om du har sagt "sitt". När de väl gör rätt skulle jag dock inte hålla dem under kommando för länge, för då förstör de tillslut det finna "sittet" genom att gå iväg. Lös upp innan du tror att hunden är less, och utöka gradvis.

Vi använder olika kommandon också; ett "lägg dig här" är en uppmaning om att ta det lugnt, men inte så strikt som ett tävlings/tränings "ligg" tex.

Ok tack för ditt svar,

men när min hund äntligen lyder sitt, o sätter sig och jag berömmer, så reser den sig på en gång!
vad gör man åt det?

plus, det går att få dom att sitta ner, men som sagt, det varar aldrig mer än några sekunder. hur får man dom att förstå att dom måste sitta kvar?

1) Att de äter sitt eget bajs kan bero på att bajset innehåller osmälta näringsämnen som gör det aptitligt. Det kan alltså vara fråga om ett matsmältningsproblem som man bör ta reda på. Ev. kan fodermängden vara för stor, vilket leder till att magtarmkanalen överansträngs.

2 och 3) Det är inte lätt att ha två jämnåriga valpar/unghundar tillsammans, de triggar lätt varandra. Vore jag dig skulle jag träna med dem en i taget. Här är det passivitetsträning som gäller. Sätt dig på en bänk med hunden på ett ställe där det är störningsfritt. Ignorera bara gnället (musik i öronen kan göra det lättare :p) och sitt där tills hunden kopplar av ordentligt, det är viktigt att inte bli irriterad eftersom det gör hunden osäker på vad som ska hända. Sen är det som alltid -ledarskapsträning! Ser hunden dig som en tydlig ledare kan den lättare koppla av och acceptera att "nu sitter vi här och gör ingenting", den ska inte ifrågasätta varför den ska behöva sitta ner och bara koppla av. Sen när det gäller sittandet. Träna sitt-träning med olika typer av störningar, öka svårigheten efterhand som hunden blir duktigare.

Hoppas det var till lite hjälp iaf! :)

Angående sitt:

Träna först hemma utan störningar, klarar hunden inte en störningsfri miljö så klarar den inte heller störningar. Förstärk sittet genom att dutta till på bröstet eller ryck till lätt i kopplet när du säger sitt. Detta ska man inte göra varje gång utan i början så att hunden förstår att säger du sitt så är det sitt.

Reser sig hunden så gör samma sak igen. Beröm mycket när den sitter kvar! Men lugnt och inte för översvallande så att den inte reser sig igen. Sedan kan du fortsätta att träna genom att gå ifrån hunden men den ska fortfarande sitta kvar, tills du går tillbaka till den och säger "varsågod" , "nu går vi" eller liknande, det bestämmer du själv vad du ska säga.

Angående gnällandet så har jag aldrig haft problemet själv. Men jag vet flera som blivit hjälpta av en blomspruta med vatten. När hunden gnäller sprayar du en dusch i ansiktet på den och berömmer lugnt när den tystnar. Hunden ska helst inte se att det är du som sprayar på den.

Tillägg: Precis som Villi tycker jag att du ska träna hundarna en och en utan att den andra är i samma rum. De triggar och stör lätt varandra.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V