Ett nytt fråga som dök upp i kväll

Tillägg

Denna hästen är hans första häst som tävlande travhäst .Hon verkar vara hans ögonsten.Hon gör inget "nytta" sedan länge och han har behållit henne ändå,medan andra hästar som inte har jobbat för sig,fick "gå"
Med det vill jag bara säga att han skulle någ alldrig utsätta henne för obehag.

Re: Tillägg

Snubblande travhästar hör till vanligheterna och är inget att direkt oroa sig för, förutom för ens egen hälsa då om man skulle stå på näsan! :crazy:
Att rida mycket i varierande terräng och i svår terräng (kalhygge) som gör att hästen måste lyfta på benen och arbeta med kroppen är ett bra sätt att bygga upp dem på.
Många snubblar bara pga av att de helt enkelt inte lyfter ordentligt på fötterna!

Hur ser hovarna ut? Kanske kan vara bra med lite kortare tår??

En häst för övrig haltar inte bara till om den inte är öm och kliver på en sten eller liknande... Antingen är den halt eller så är den det inte!

Försök ta reda på din häst diagnos( tidigare problem) och tänk på att det är skillnad på hälta och rörelsestörning...
Hästen du beskriver har ju vilat lång period utan arbete och det är lätt att de efter någon tids igångsättning i ridning blir lite stela och kan reagera med lättare hältor..

Nu hänger jag med!! kollade i min ridbok om bommar och cavaletti.Kanske värd ett försök att testa och se om detta hjälper eller inte. Då vet man att hon snubblar p.g.a. problemen som hon har i benet.
Ca efter hur lång tid ska man se skillnaden?

Jag tycker du ska prata med ägaren och be honom förklara vad som är fel på hästen mer exakt. Fråga honom om han anser att den är i ridbart skick. För ett otränat öga är det nästan omöjligt att se om hästen går rent eller inte.

Om ägaren tycker att det är ok och du tycker det känns bra för övrigt, tycker jag att du ska försöka rida lite cavaletti och på ojämn mark precis som ovanstående har skrivit

Jag hade ett varmblod förut som jämt snubblade ute. Ibland gick han till och med ner på knä. Den hästen hade pålagringar i båda fram.
Sen hade jag även en arab som fumlade med fötterna. Det gjorde han för att han var otränad och ovan vid kuperad terräng. Han är idag 22 och 'still going strong'!

Tycker inte att du ska driva på en häst som haltar. Vet du inte vad det är för slags hälta hon har så kan du göra saken värre genom att driva.

Idag pratade med ägaren igen,enligt honom är hon ,en som snubblar när hon tycker att det är att tråkigt att bara gå på ponirundan. Typ hon halvsover och inte lyfter på bennen Så idag tog jag ut henne på varierande terräng och kände skillnaden direkt.Vi gick på litte svårare terräng så att hon fick arbeta med fötterna.Hon verkade inte ha någon problem med den,och snubblade inte alls denna gång.

det är nästan skrämmande hur lika din häst och en bekants häst är. också f.d travare, också extremt snubblig när man skrittar ute. Man tycker ändå att hästen borde ha lärt sig att lyfta på fötterna efter 5 år på trassliga skogsstigar. Veterinären har kollat benen nyligen och dte var inga fel. Han fick tåriktade skor men det hjälpte inte ett dugg. Kanske bara en klumpig häst? Vem vet...

En ganska vanlig syn både på trav- och galopphästar att de snubblar till på plan mark, då oftast i skritt...
Tänkte försöka klargöra din fråga om hur man driver i takt... När du rider så känner du ju att hästen gungar fram och tillbaka. Att driva i hästens takt innebär att varje gång du gungar framåt ska du gunga fram lite extra med baken, så det känns som om du skjuter på hästen framåt varje steg med baken.
För att få ner snubbligheten måste hästen komma in under sig med bakbenen och lyfta upp sitt framparti. Detta gör den om du håller upp dina händer LITE grann och skjuter på med din bak vid varje framgungning.
Det är nog detta hästens ägare menade att du skulle göra. Hästen behöver dock inte gå fortare utan ska komma fram med bakbenen under sig, och jobba mer med bakbenen.
Prova dig fram försiktigt... Cavaletti kan också vara bra men rådgör med ägaren innan så att inte påfrestningen blir för stor på benen då!

Tack för ditt tydliga svar. :) Pratat om bomar med ägaren idag .Han tycker att det kan jag vänta med för min skull. Nämligen ska man ha en bra balans själv att göra det.Därimot fungerade jätte bra idag att gå på litte svårare terräng då jobbade hon på ett annat sätt.

Vi har en nordsvensk hemma som vi egentligen bara kör med trots att han är inriden.De få gånger jag ridit honom tidigare har han snubblat mest hela tiden och ibland nästan gått omkull ,det har varit riktigt otäckt!Men hela den här sommaren har jag ridit honom nästan varje dag på grund av att mitt vanliga sto har varit högdräktig och sedan haft föl vid sidan.
Gradvis har hästen utan att jag ens har tänkt på det slutat snubbla!Han har lärt sej att balansera sej själv under min tyngd och nu t.o.m har jag hoppat banhoppning med honom.
Med detta menar jag att även din häst kanske så småningom vänjer sej vid att bli riden istället för körd ,om det inte är något fysiskt fel givetvis. Lycka till!

min häst snubblade mycket förut, men nu när hon är igång och har musklat sig bättre har hon nästan slutat snubbla.
:)

hur mycket haltar hästen?

Både min och min systers häst var väldigt snubbliga så fort vi skulle rida i skogen. Detta har dock försvunnit allt eftersom, tror absolut att det är bra för hästar att gå i kuperad terräng och lära sig lyfta på fötterna. På stallet är det många som säger att de inte kan rida den eller den vägen för det är så kuperat, deras hästar kan skada sig. Jag tror däremot att chanserna att rida sönder en hästs ben är betydligt större om man som många stallkompisar bara rider i ridhus. Det är självklart att dessa hästar snubblar över minsta sten, de är ju bara vana vid slät mark. Det blir liksom som en ond cirkel, kan inte rida ut för att hästen snubblar, hästen snubblar för att han aldrig får rida ut!

Ja jag håller med det verkar stämma.Så jag kommer att rida på kuperade täreng med henne,så får vi se. :)

[color="666666"] Jag tror att det kan bero på att du rider ut med henne själv, då är hon mer upptagen av att se på allt runt omkring henne än att gå... Jag hade samma problem med min förra sköthäst, hon gjorde alltid så när vi red ut själva, men inte när vi red ut med andra.. Så, jag tror inte att det är ngn fara, men eftersom jag inte är ngn expert så vet jag inte... [/color]

Sv: Ett nytt fråga som dök upp i kväll

hej.
min häst var också mycket snubblig när jag fick henne, också ett varmblod, men har aldrig gått på travet, jag tränade jättemycket med cavallettibommar o var ute i skogen ganska mycket. hon kan vara snubblig nu också mer eller mindre, men absolut inte i samma utsträckning som förr.

en gång när vi skrittade på en jämn grusväg så lade hon sig plötsligt ner på frambenen och skrapade upp båda knäna=(...mren jag tror att det hade att göra med att hon inte hade tillräckligt med balans i kroppen, när jag fick henne kunde hon inte ens gå på en volt i skritt förrän hon nästan ramlade omkull.
nu när jag har ridit henne i 7 år så snubblar hon inte så mycket, ne mycket mer än andra hästar, ibland kan jag få för mig att det handlar om oupmärksamhet från hennes sida, men jag vet inte.

det är ju svårt för dig eftersom hästen är skadad, då kan du ju inte träna upp balansen lika mycket, hade jag varit som du så hade jag promenerat med hästen ist, jag hade en gammal häst innan, som hade skador i frambene,(förslitningar), han kunde jag rida ibland, men lika ofta så gick jag bredvid, oavsett så är det ju viktigt att hästen rör på sig, annars stelnar dom till fort. tänk bara på att skritt är bäst, galopp kan också fungera på ett bra och mjut underlag, trav är rena döden för en häst med ömma ben...rid inte på allt för mjukt underlag, inte heller på asfalt,,,det ska vara lagom.

lycka till//jessica

måste få fråga fast det är en gammal tråd detta....var det bara i skritt hästen snubblade..som hade pålagringar fram...?? min snubblar nu ibland och faller ner på knä tom . fast bara i skritt? är helsäker på foten i trav och galopp..

Det kan vara så enkelt att hon går och "flummar". Slarvar helt enkelt för hon anser att hon inte behöver vara speciellt skärpt när du skrittar henne.

Det behöver inte vara fel att rida en halt häst, allt beror på varför hästen är halt. Det finns hästar som har kroniska rörelsestörningar & som faktiskt mår bättre av att röra på sig.
Håller med ett tidigare inlägg där rådet var att fråga igen om vad för skada hästen har, att korta tån kan vara bra, beroende på vad hästen har för problem såklart.
Vissa hästar har lite svårt att hålla reda på benen..behöver inte vara nåt fel egentligen, är kanske ovan att bära ryttare & har lite svårt med balansen..
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 550
Senast: akleja
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Majskolven
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022