Sv: Ett nytt fråga som dök upp i kväll
hej.
min häst var också mycket snubblig när jag fick henne, också ett varmblod, men har aldrig gått på travet, jag tränade jättemycket med cavallettibommar o var ute i skogen ganska mycket. hon kan vara snubblig nu också mer eller mindre, men absolut inte i samma utsträckning som förr.
en gång när vi skrittade på en jämn grusväg så lade hon sig plötsligt ner på frambenen och skrapade upp båda knäna=(...mren jag tror att det hade att göra med att hon inte hade tillräckligt med balans i kroppen, när jag fick henne kunde hon inte ens gå på en volt i skritt förrän hon nästan ramlade omkull.
nu när jag har ridit henne i 7 år så snubblar hon inte så mycket, ne mycket mer än andra hästar, ibland kan jag få för mig att det handlar om oupmärksamhet från hennes sida, men jag vet inte.
det är ju svårt för dig eftersom hästen är skadad, då kan du ju inte träna upp balansen lika mycket, hade jag varit som du så hade jag promenerat med hästen ist, jag hade en gammal häst innan, som hade skador i frambene,(förslitningar), han kunde jag rida ibland, men lika ofta så gick jag bredvid, oavsett så är det ju viktigt att hästen rör på sig, annars stelnar dom till fort. tänk bara på att skritt är bäst, galopp kan också fungera på ett bra och mjut underlag, trav är rena döden för en häst med ömma ben...rid inte på allt för mjukt underlag, inte heller på asfalt,,,det ska vara lagom.
lycka till//jessica