Ett nytt fråga som dök upp i kväll

N

Nadin

Sittter och funderar varför "min" häst snubblar så mycket när vi är ute och skrittar.Hon är gammal och inte har ridids på länge.Jag frågade dess ägare idag och han sa att jag ska hålla hans huvud litte upp och att han ska gå litte fortare.Det är en förre detta travhäst.Jag har läst i min bok vilket köptes idag att man ska driva i takt med hästen.Om jag missförstog inte så kan ha med saken att göra.MEN!!Kan nån vara snäll och beskriva enkelt hur man driver en häst eller vilka första steg ska man lära sig att kunna lära sedan att driva i takt.I boken som den beskrevs verkar vara den komplicerat och svårt.Är det så? :confused:
Vänligen

Det finns ju två anledningar det skulle kunna vara:
1: Hästen har problem med benen, kolla upp dem.
2: Hästen har pga att den inte är riden på länge inte riktigt säker på hur den sätter ner fötterna, stressar den dessutom fram så blir saken inte bättre.
Försök att rida i skog "vid sidan av" där det är massa stenar och pinnar så hon får anstränga sig med att lyfta benen.Håll dig till skritt tills hon är stadig på foten så ni inte dyker i marken.

Ja det har någon sorts problem med frambena därför kunnde den inte travtävla och tränas vidare.jag vet inte exakt vad det är men den är medfödd.Sedan fick hon föl vilket gjorde inte saken bättre,.Hon är permanent halt litte granna.Men jag rider på henne på hennes vilkor, Korta sträckor. Vi kollar varje gång innan vi rider om att hon är inte mer halt än vanligt.Och vi skrittar enbart.

Är det så klokt att rida en halt häst.Rida på hästens villkor blir det ju inte om du måste driva fram hästen för att den ska gå fortare.Du tror inte att den kanske har ont?

Därför fråga det jag om det vart rätt? Annars skulle jag lyssna på hästens ägare och driva den att gå fortare
Men vill gärna ha tips hur förbättrar jag hennes gång,trots hältan.Har en skadad hund själv slitna höft kullor.Han får inte bara vila måste jobba i lagom mängd vilket innebär långa promisar på mjuk teräng och simmning annars blir han sämre,och stel.
Med hästen skrittar jag ca:15-20 minut för hennes skull för att hon är oriden länge och sendan hänsyn problemen med bennen.Märker vi att hon blir värre halt får hon då villa ett par dagar.

Om hon är snubblig och inte riden på länge så kan även fötterna spela roll.
Är hon ordentligt skodd?
Ömma sulor?
Är det stenigt där du rider?
Är hon likadan om du bara leder henne?

AM

Nej vi skrittar på planmark enbart typ stigar.Hon är skod och inte är öm i sulen.När jag leder henne då märkte jag inte att hon snubblar.Jag tror att hon lufter inte på sin fot ordentligt och skulle vilja ha tips hur kan jag hjälpa henne att göra det
Vänligen

Kanske inte frågat med fråge tecken tydligt!!!!!Men funderade vad jag kan göra att hon inte snubblar.
:pVänligen

Tycker att du ska kolla hästens ben. Eller be ägaren såklart kolla upp det. Rid inte på för omjämn mark, utan ta det succesivt. Rid först på rak mark. Sedan lite bullrigare så att hon vänjer sej lite grann.

När jag köpte min häst för tre år sedan var hon otroligt snubblig - hon kunde i princip gå omkull på slät mark.

Anledningen? Hon hade inte muskler tillräckligt för att orka bära en ryttare på ryggen.

Jag har konsekvent arbetat med att stärka henne, ridit mest i skritt på böjt spår, gjort öppnor och slutor osv.

Det tog faktiskt inte så lång tid innan hon började "lyfta på tassarna". Numera händer det praktiskt taget aldrig att hon snubblar.

Din häst, som är en gammal travare som inte ridits på länge (har jag förstått det rätt?) har troligen stått och tappat en del muskler.

Det där med att driva i takt tycker jag du kan vänta med, det viktiga är nu att hästen bygger upp sig igen. Rid korta pass, helst bara i skritt. Rid gärna i backar eller i skog och mark där hästen måste lyfta på fötterna. Ta det försiktigt, så att hon inte blir överansträngd.

Dessa råd gäller under förutsättning att hästen är OK. En häst som är halt ska man inte rida på.

Immer

travare är ofta snubbliga och lyfter inte tillräckligt på fötterna för att dom blivit tränade så mycket på plan mark.. alla travare som jag ridit iallafall... kolla upp för säkerhets skull att hästen inte har ont någonstans, sen kan du börja träna cavaletti, i början är det bra om du bara leder den över bommarna och sedan rider i bara skritt närmaste perioden. ta få bommar i början och öka eftersom den blir säkrare på fötterna. mycket skritt på skogsstigar är oxå bra, men travarna har en tendens att "skynda på" lite väl mycket när dom rids ute, i ridhuset/på volten brukar dom slappna av mera när dom märker att dom inte kommer någonstans genom att stressa.. lycka till!

Oj!! lite enklare tips och hästspråk, tack :confused: Fattar ingenting,kan inte varken rida ännu eller förstår ridar språk. :cry:

Jag hade inte vågat chansa. Jag hade sett till att en veterinär kollat henne först och sett vad det var som orsakar hältan.

Immer

Ägaren vet vad det är.Den är medfödd fel,men kommer inte ihåg "lyssnade dåligt" när han sa vad det var.Han tävlade med henne ändå och gick bra men hon behövde mycket "stöd" att sprigra någolunda bra ,så hon blev avställd.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 550
Senast: akleja
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Majskolven
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama