Ett mysterium: Från trebent till nästan ohalt under resan till klinik!

Sv: Ett mysterium: Från trebent till nästan ohalt under resan till klinik!

Vibrationerna är också bra för blodcirkulationen, och blodcirkulationen är bra för all sorts läkning :idea:

så om jag var i din sits skulle jag be att dom röntgar lederna i bakbenen, din häst kan ha pålagringar där som orsakat kraftig smärta efter en viss belastning. better safe than sorry...

hovböld kan det också vara, det behöver inte synas var.

Jag frågade faktiskt om röntgen på Ultuna, men han menade på att man utsätter inte kroppen för all den strålningsmängd som blir när man röntgar sig igenom hela bakdelen och benet plåt för plåt. Åtminstone inte när man inte har den minsta misstanke om var man ska börja leta, sas.

NU, när jag kan se hur hon rör sig så tycker jag ju att det ser ut att komma från knäet, så åker jag ner igen har vi ju lite mer att gå på. :)

Iom att hon fortfarande är halt och det ser ut att sitta högt, så tror jag att hovböld kan uteslutas.

summan av detta: vet på jourtid:1900:- klinikbesök:2700:-
Och en häst som det inte va något fel på:devil:

/LL som blänger på sin häst genom fönstret, hon flinar tillbaka:rofl:

Jodå, här blängs det lite också, men Elvira är lika glad för det... ;)

Första veterinärräkningen gick på ca 2300:-, men jag hoppas att kliniknotan blev betydligt lägre iom att han bara klämde lite och så sprang vi några steg.

Börjar man röntga drar det ju gärna iväg.

En tanke som slog mig var att hon kanske "blev frisk" redan när vi skumpade ut ur hagen med släpet... :o

Vi stannade till precis utanför för att justera kabeln då alla lampor inte lyste som de skulle, men vi öppnade inte för att titta på hästen. Tänk om...:angel:

Men iofs, även om det är superbra väg ner till Uppsala nuförtiden så skakar det ju lite ändå.

Generell uppdatering:

Hon är fortfarande lite halt i trav, men ser bättre och bättre ut för varje gång jag kollat -morgon och kväll. Det ser ut att sitta högt upp, knäet eller högre.

Ser även lite knackig ut i höger bak, men hon har väl säkert träningsvärk där efter att ha balanserat på det benet i 4-5 timmar. :)

Jag är iaf jätteglad att det inte var värre än så, men är hon inte bra efter helgen så blir det nog en vända till ner till Ultuna igen.

Jag har varit med om detta fast det var min hund som plötsligt blev stående på tre ben. Vi åkte till vet. på tre ben och kom ut på fyra!:laugh:
Patella-luxation. När vet undersökte henne så "hoppade" knät rätt igen. Hunden hade då och då problem med detta en tid efteråt. Förmodligen innan uttöjda ledband mm stabiliserat sig igen.
Detta borde väl även kunna hända hästar och som du säger det skumpade i transporten....
Hoppas det löser sig. Lycka till!

Patellaupphakning kan vara ganska så dramatiskt.

Och smärtsamt hur länge efteråt? :crazy:

Högerbenet -det som inte var upphakat- är mycket bättre redan, vilket gör att jag ännu mer tror att det bara var träningsvärk.

Däremot framträder iom det hältan ännu mer på det vänstra benet, även om det blivit bättre. Ser hon fortfarande ut såhär på måndag så blir det nog en veterinärkonsultation igen.

Det lär ju bero på hur länge hon har stått med det, skulle jag tro.

Helt ot men jag måste bara fråga. Varför Ultuna och inte ex. atg kliniken på Romme? Borde inte det vara närmare? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske?
Kan vara bra att veta för mig som alltid åker till Romme när nått händer :)

Skönt att det inte var nått allvarligt med din häst!

Helt ot men jag måste bara fråga. Varför Ultuna och inte ex. atg kliniken på Romme? Borde inte det vara närmare? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske?
Kan vara bra att veta för mig som alltid åker till Romme när nått händer :)

Skönt att det inte var nått allvarligt med din häst!

Det blev så sent på eftermiddagen innan det blev konstaterat att vi måste iväg. När vi fick kontakt med Romme var det en halvtimme kvar tills de stängde, och de har ingen akutmottagning kvällstid. :) Då hade vi inte ens fått fram transporten, och skulle sedan ha haft ca 1,5 h resa dit, så det var helt uteslutet.

Ultuna eller Strömsholm (=ännu längre bort...) är det som gäller om man måste till klinik kvällstid.

Annars är Romme faktiskt min "husklinik", undviker att åka till Gävle även om det är någon mil närmare. :o

Det beror ju på hur länge som det varit upphakat.
Allt mellan några timmar och någon månad skulle jag tro.

Ja, hon stod ju ganska länge, så... :crazy:

Men hon var bättre redan söndag kväll, så det här ska nog ordna upp sig! :bow: Det känns helt OK så länge jag ser förbättring dag för dag.

Knapplånar mig själv och drar igång tråden igen...

Mysteriet tätnar!

Elvira är fortfarande inte helt bra, men hon haltar numera "bara" i trav på volt.

MEN!
I morse när jag kom till stallet träffade jag hyresvärden som skulle till att släppa ut innehästarna. Han bad mig följa med ner och kolla på nykomlingen som inte såg bra ut.

Tror ni inte att han stod på precis samma sätt som Elvira gjorde!!??? :eek::confused::crazy:

Ena bakbenet upplyft och vägrade röra sig, exakt samma symptom och allting, enda skillnaden var att han lyfte höger bakben istället för vänster.

Så han rullar i detta ögonblick in på Ultunas stallbacke, eftersom veterinären som kom ut till stallet inte kunde göra något eller säga vad det var.

Nu var det en annan veterinär än den som jag hade ute, men hon hade i stort sett samma saker att säga som "min", förutom att hon lade till att det kunde vara en infektion i en led? (Kan ha varit inflammation också, jag har bara pratat med hästens matte i telefonen alldeles nyss...)

Seriöst, vad är oddsen?? :cry:
Hästarna är lika gamla och av samma ras, 5-åriga SWB, ett sto och en valack.

Att patellaupphakningar förekommer på unghästar vet jag, men att det kommer så här intensivt och plötsligt utan att hästarna visat tidigare symptom? OM det nu är det som är felet, alltså.
Hoppas att de kan göra en utförligare utredning på den här hästen...

Nu så var ju detta en nykomling.
Men annars så skulle jag fundera på maten.
Vad innehåller betet?

JAg är glad att hon blev så mycekt bättre, tyvärr har jag ingen aning om vad som var fel.

MEN mitt sto fick en rjeäl spark på ett framben ett tag sen och var blockhalt, som din, vägrade gå o om tvingad så abra släpades frambenet, vet, trodde att senor var av :(

Efter manipulation och palpering och rejäl koll etc. (då hade hon varit så i ca. 5 timmar minst) så gick vi ut från hagen med vet, bara för att säga hej då, sen kom vi tillbaka och Elsa var 50m bort!!!!

Hon hade spontant rört sig, utan att direkt släpa benet alls som innan, och när vi skulle få in henen i stalelt för boxvila så började hon gå nästan normalt igen abra på 30m!

Hon var lite ahlt i ca. 2 veckor men kappt märkbart och vart helt återställd så vitt jag vet, dock så var hon högdräktig så har inte provat att jobba henne än.

Min vet, sa att han har aldrig varit med om nåt sånt men tror det var frågan om någon slags klmd nerv och rejäl svulland som lättade skadan när hon vart tvingad att röra på dig.
Manipuleringen/palperingen mistänks vara det som fick det att 'lossna' eftersom hon verklinge var helt blockhalt innan.

Skit skumt.
JAg tror också det var frågan om 'ofarlig smärta' plus nån nerv i kläm som då lättades genom vet, besöket, men kommer ju aldrig helt veta.

Visst är det craxy när nåt sånt händer!

Hoppas att ditt sto är helt bra (löste inte hela tråden)!

Skulle det ha varit en hund hade jag sagt: patella luxation.

Eftersom jag ändå letat fram den här tråden som referens till mitt senaste inlägg så gör jag väl en liten uppdatering här också! :D

Elvira är helt och hållet återställd numera, rids som vanligt och är bara 5-årig-märr-bråkig. :love:
Ingen vet exakt VAD som hände med henne, men huvudsaken är att hon är frisk.

Stallkompisens häst visade sig ha en böld i kotan och även han är under igångsättning nu.

Så, allt är frid och fröjd och de lyckliga sluten bara haglar över oss. :banana:

Stallkompisens häst visade sig ha en böld i kotan och även han är under igångsättning nu.
Skönt att det gått bra med båda hästarna!

Men vad är en böld i kotan?

En varansamling inne i leden, alltså. Av någon anledning som ingen vet, såklart, men så var det. :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 668
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
D
Hästvård Min 5 åringa valack gick i våras omkull riktigt ordentligt efter ett race i en utförsbacke i hagen och kom in från hagen på tre ben med...
Svar
10
· Visningar
6 929
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka