Ett Mirakel

Sv: Ett Mirakel

Ha ha :D en svart hingst är vad du önskar, men ett brunt sto är vad det blir.....kan stäcka mig till mörkbrunt, men det kommer att stå brun i pappren.

// Suzanne
ps. finns det inte någon annan bra vet. i dina trakter som kan komma hem till dig istället för att du åker till klinik ? ds.

jag blir lite förvirrad med detta om man kan rektalisera nu eller inte , med 100% säkerhet...en del säger si andra så....den vet jag pratade med sa att "kanske" man kan känna eller man "borde" kunna känna nu...jag vet inte om det är svårare olika perioder i dräktigheten....annars så skulle han ju kunna känna när han kommer upp...vet inte om han har ul men jag tvivlar på det...han är specialicerad på hästens tänder....:D. Att åka med henne nu känns inte som ett alternativ när jag tänker efter....

Våran duktiga vet dog för nåt år sen... honom hade jag litat 100 på....

Det kan vara svårt att känna rektalt, faktiskt.
Det man borde kunna göra är att lyssna med "medata". Det använder vi på jobbet att lyssna på fostrerljudet på suggorna, och jag har många gånger tänkt att det borde funka lika bra på stona.
Har dock aldrig kommit mig för att ta hem och prova....
Det kanske vore en nisch, att åka runt och dr-kolla ston och låta pirriga stoägare höra sina föl? :)

martha skrev:
Våran duktiga vet dog för nåt år sen... honom hade jag litat 100 på....

Om det är LÖ du menar så var det just han som sa det jag hänvisar till längre upp...

Den märren gick för övrigt över tiden en månad och födde ett dött föl - inget du ville höra nu kanske men så var det *snyft*.

Jag håller bara tummarna! (dom jävlarna på lab. måste ha förväxlat proverna!)

Det vore ju så kul om den vackre fick en bebis till våren, å Märthas fölis fick busa med en kompis!

Du kan väl ta ett stetoskop själv och höra om det är någon som svarar därinne eller om det "tickar" fint....man hör det man vill höra. :d

Vad säger folket omkring dig ........som ser ditt sto "live" ???

CK skrev:
Det kan vara svårt att känna rektalt, faktiskt.
Det man borde kunna göra är att lyssna med "medata". Det använder vi på jobbet att lyssna på fostrerljudet på suggorna, och jag har många gånger tänkt att det borde funka lika bra på stona.
Har dock aldrig kommit mig för att ta hem och prova....
Det kanske vore en nisch, att åka runt och dr-kolla ston och låta pirriga stoägare höra sina föl? :)

Allvarligt talat vore det väldigt intressant att veta om det funkar på häst. Kan du inte ta hem apparaten och testa för att sedan meddela oss.......du har väl tillgång till både dräktiga och tomma försökskaniner ?

Annars får du komma hit (ca 8 mil ifrån varandra) Min man trodde nämligen ett tag att vårt tomma sto var dräktigt, men jag är säker på att det är mycket tarminnehåll och att hon med ålderns rätt ser ut som en dräktig märr. Gubben är skyldig mig en chokladask för att jag har rätt, men han har inte gett sig riktigt än :d.......du kanske kan överbevisa honom så att jag får mitt sockerbehov dämpat snart :D

Man kanske skulle göra slag i saken och testa! På suggorna hör man ju ett väldigt karaktäristiskt och snabbt "swich-swich-swich".

Precis som när man kollar människofoster då.....lite burkigt swich-swich....borde funka på alla djurslag tycker man.

det är inte så många som sett henne live...athena har henne hemma hos sig, hon tycker inte hon ser så dräktig ut...och det gör hon inte om man jämför med den andra märren heller...att hon dessutom är en fransk gourmet gör inte saken bättre, det är en dan som SMAKAR på maten....och skulle aldrig drömma om att glufsa i sig som den andra madamen jag har :D ...jag tror inte att hon äter mer än det hon nödvändigtvis behöver....inte så hon matvägrar...men fin i kanten litegrann....

Får jag vara med i "nervösa stoägares förening"? :crazy:

Min är som din, smal som en isprinsessa men skall vara på ca 280dygn... Tog blodprov på henne i dag, svaret får vi om upp till 2!!!!veckor :eek: :eek: :eek:
Vem har tid att vänta så länge...... :cool:

klart du får vara med :D ...mitt svar fick jag på en vecka....hoppas det går lika fort för dig..

Så här såg mitt knabstruppersto ut våren -03, två veckor innan hon födde sitt andra föl:

index.php

Klart att du kan kanna folet vid en rektal nu nar folet ar sa stort. Kan inte veterinaren kanna folet vid 260 dagar sa borde h*n halla sej till endast vaccinationer istallet!!!

Jag fattar inte hur nagon kan saga att man inte kan kanna folet, det ar ju stort som en labrador just nu.....hur gar det att missa??

Martha, satt pa dej handskarna, lite glidmedel pa sa lovar jag att du kommer att kunna kanna folet sjalv......aven om du inte vet vad du sysslar med.
Kan inte nagon som vet vad den sysslar med kanna folet efter 150 dagar, sa ar stoet inte i fol.

Jag haller dock tummarna!! :)

Beror väl på hur långa armar veterinären har, når man fölet så är det ju ingen tvekan, men jag som är 167 får ibland stoppa in HELA armen vid seminering, bara för att komma fram till livmodermunnen.

Då har vi en väldans tur som har en veterinärstation full med veterinärer med "bläckfiskarmar"... :D

Skulle vilja skriva ett tillägg angående detta ämne.

Avelsbiten är en frivillig extrautbildning.

Så bara för att man är examinerad veterinär så är det aldrig säkert att dessa då KAN ultraljud och dräktighetsundersökningar på "avelsområdet"

Vi har t.ex. en som har kommit och "praktiserat" med blindinformation.

Hon har fått kolla manuellt och sedan tala om om dom är tomma eller ej. Veterinären måste ju få "öva" på hästobjekt för att skaffa sig rutin.

Samarbetet med stuteriveterinären är något utöver det vanliga.
Vi kan "se" på vår vet direkt om märren är dräktig.
Och hon i sin tur är en mycket rutinerad tjej med ofantligt stor erfarenhet..så vi har tur med kompetensen.. :D :)

AM

Vi skulle ha skickat Blanka Ara (Think Tanks syster) till dig. Hon är något att bita i för en veterinär som vill träna. Ser ut som om hon är i senare delen av dräktighet, men hon är tom.
Man kan tom känna "fosterrörelser" när tarmarna mullrar. Vid rekt.undersökning däremot är hon inte kontraherad.
Jag gjorde tappra försök att få bort magen genom att rida henne, men icke !!! magen förblir rund och go :D

Om hon har Think Tanks gener så kan du ALDRIG banta henne. :D

Think Tank stod på en hingststation i två år utan att gå ner ett enda gram...
Vi lämnade över honom i BIGformat och han kom hem likadan.
(nu, däremot vet jag ingenting om vad som hänt med honom. :confused: )

Till övriga kan jag berätta att när Think Tank stod hos oss så sa besökare:
-Det var en sjuhävers nordsvensk ni har där i trädgården!!!! :eek:

AM

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 433
Senast: Cornelia
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 611
Senast: ponniplutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp