Ett Måste med fri tillgång på lösdrift?

Sv: Ett Måste med fri tillgång på lösdrift?

ja, vi har samma problem.. travare och nordsvensk är ingen bra kombination på fri tillgång. Fast vi löste det med att helt enkelt stalla upp hästarna över natten så får de klara sig på gräs/halm på dagen i hagen istället. Lösdrift är väl bäst men de får iaf komma ut så mycket ändå.
Men orkar man så är det helt klart bäst att binda upp ofta.. har de även något annat att tugga på? Gräs/halm/näringsfattigt hö?

Russ och Ridponny är heller ingen bra kombination men dom är bra kompisar :love:
713bb042-1851-4739-89a1-bc651993e9373.jpg

passar på att fråga.

en hösilagebal ligger på runt 300kg eller? hur snabbt äter era hästar upp en sån och vad är det för ras på hästarna?

hur många kg/dygn kan man räkna med att en islandshäst(unghäst) äter?

hur många dagar håller de sig vid minus/plus grader?

Det är väldigt olika.

Våra balar vägeer 300-350 kg.
Räcker mellan 7-11 dagar beroende på väder.
Har då en nordis och en kbl/arab korsning på lösdrift med i stort sett fri tillgång.
Våra balar är väldigt torra och fina och står ute under presenning, har aldrig vart problem med mögel eller värme.

Är de blötare och sämre förvaring möglar de nog efter några dgr.

jag förstår inte varför du inte vågar ha fri tillgång till dina ponnyer, de sväller inte direkt som ballonger bara för att de råkar vara ponnyer.

Mina Islandshästar sväller då som ballonger på fri tillgång om temperaturen är högre än -10 grader.
Och det blir både groteskt och rent hälsovådligt.

Så de har halm i ligghallarna och fodras 3ggr/dag med ensilage.

Mina Islandshästar sväller då som ballonger på fri tillgång om temperaturen är högre än -10 grader.
Och det blir både groteskt och rent hälsovådligt.

Så de har halm i ligghallarna och fodras 3ggr/dag med ensilage.

Samma här!

Både islandshästen och b-ponnyn "bantar" i samråd med veterinär nu.
Jag fodrar med hö två gånger om dagen. Resten av dagen ägnar de sig åt att vräka i sig gräs som finns i hagen året runt alt. halm i ligghallen.

Det beror på TS%.

okej men om man säger på ett ungefär vad äter dina 1-4åriga hingstar/unghästar /dygn behöver veta för att kunna räkna ut hur mkt jag skall beräkna att det kommer kosta + om det kommer funka med fri tillgång till det antalet hästar jag har.

äter tex en 3åring hingst mer än än 2åring hingst?

De får i sig ungefär 10kg/dag av ett ensilage med ett TS på 54%.
Och 3-åriga hingstar äter mer än 2-åriga.
Och det är oftast mera än de behöver.

Från 3 års ålder så blir i alla fall mina hästar smällfeta på fri tillgång.
1-åringar klarar sin inte på vad de får i sig utan måste ha ett näringstätare tillskott.

okej tack så hemskt mkt för ditt svar.

så du menar i princip att 3åringar passar bäst med utfodring på fasta tider tex 3-4gånger/dag med hö eller hösilage?(vilket tycker du är bäst?)

och 1-2åringar passar bäst med fri tillgång på hösilage och ev extra tillskott av kraftfoder?

förstod jag det rätt?

men då kan man räkna i snitt på ca 10kg/häst då men det är max vad de äter ungefär eller äter vissa mer? tex 3åringarna?

ett ts på 54% är det mest normala för hösilage eller?

hur gör du med dina 3åringar? hur utfodrar du dem vs 1-2åringarna?

hur gör du om du behöver ge vissa individer extra kraftfoder? för du har dem väl på lösdrift?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 122
Foder & Strö Går det ens utan att slå knut på sig? Vi har fyra hästar i lösdriften, nu vill en ägare ta in sina två på natten. Det gör att vi inte...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 248
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar