Ett Måste med fri tillgång på lösdrift?

Ä

Ängslig

Mina hästar får på kvällen en fylld höhäck men nät, så de drar ut höt sakta.
Jag vet inte exakt hur länge det räcker, men det går nog i 25kg+ i den iaf om man trycker i det.
Ibland står de och tuggar på morgonen också så det är inte alltid slut.

På morgonen får de på marken (där det är torrt givetvis), ibland när jag hinner fyller jag höhäcken.
Det de får på morgonen räcker inte hela dagen.
De får lite när jag kommer efter jobbet på em.

De har alltså inte hö dygnet runt, och det finns ingen möjlighet att ge lunch.
Däremot har de halm i ligghallen på govlet, samt en del av en bal stående i hörnet. Jag har aldrig sett de äta på den men de har ju det om de verkligen vill tugga när höt är slut.

Det måste väl vara ok?

Sv: Ett Måste med fri tillgång på lösdrift?

Lunchfodringen går ju att lösa med höautomat eller en extragrind som öppnas med timer.

För mig ligger fri tillgång på hö/hösilage lite i begreppet lösdrift.
Jag vet dock flera som löser det på samma sätt som du, flera givor och halm som "stöd".

Någon timer har vi inte möjlighet till.
De äter ju 30-40 kg hö om dagen, och har skog/gräs/halm att tugga på annars. (2 hästar)

Mina tre hästar har inte riktigt fri tillgång på hö. De får ungefär 9 kilo var, jag lägger ut nästan 30 kilo alltså i foderhäcken på kvällen, mer om det är kallt. Det brukar vara så gott som slut på morgonen.

Jag ser dock ofta mina hästar knapra på halmen i ligghallen, även när det finns mycket hö kvar i foderhäcken.

Vad är det för sorts halm du har?

Mina tre hästar har inte riktigt fri tillgång på hö. De får ungefär 9 kilo var, jag lägger ut nästan 30 kilo alltså i foderhäcken på kvällen, mer om det är kallt. Det brukar vara så gott som slut på morgonen.

Jag ser dock ofta mina hästar knapra på halmen i ligghallen, även när det finns mycket hö kvar i foderhäcken.

Vad är det för sorts halm du har?

Dina får alltså bara hö över natten? Det kan ju knappast vara bra dock. De borde ju iaf få morgon & em också..

Jag vet inte vad det är för halm, kan höra med sambon (som ordnat den).

Gör som du delar upp fodringen flera ggr/dygn.
Har en unghäst och en äldre valack. Jag brukar
separera dom åt några timmar/dygn, just för att unghästen skall få fri tillgång några timmar. Båda är i gott hull, valacken kanske lite i överhull. De får lucernhack + annat kraftfoder dagligen med.
Funkar bra hos oss. De har fri tillgång till halm.

Nej jag ska vara lite tydligare. Mina hästar brukar stå och tugga på det sista när jag kommer ut vid sju åtta tiden på morgonen. Sen kommer dom in vid 12-tiden på dagen, jag kan styra mina tider ganska mycket och har en snäll mamma som hjälper till. När de kommer in mitt på dagen får de kraftfoder tillsammans med lucernhack, står inne ett par timmar och släpps ut ungefär vid 16-tiden, då är foderhäcken välfylld. Så säg att de är utan hö i cirka tre fyra timmar. Är det helt slut på morgonen så brukar de få några extra kakaor. Jag var väldigt otydlig i mitt förra inlägg.

Dock så pillar de och tuggar ganska mycket i halmen, både i ligghallen och inne, så den halmen jag har verkar vara väldigt smaklig

Aha, ursäkta. Tolkade det som att de ENBART hade hö över natten. :D

Mina hästar får på kvällen en fylld höhäck men nät, så de drar ut höt sakta.
Jag vet inte exakt hur länge det räcker, men det går nog i 25kg+ i den iaf om man trycker i det.
Ibland står de och tuggar på morgonen också så det är inte alltid slut.

På morgonen får de på marken (där det är torrt givetvis), ibland när jag hinner fyller jag höhäcken.
Det de får på morgonen räcker inte hela dagen.
De får lite när jag kommer efter jobbet på em.

De har alltså inte hö dygnet runt, och det finns ingen möjlighet att ge lunch.
Däremot har de halm i ligghallen på govlet, samt en del av en bal stående i hörnet. Jag har aldrig sett de äta på den men de har ju det om de verkligen vill tugga när höt är slut.

Hej.
jag tycker du gör ett utmärkt arbete.
mina hästar får foder och hö på kvällarna och ut klockan 10 över 6 på morronen, och en skottkärra ut med hö. sen tillbaka på eftermid enskottkärra ut.19.00 in på kvällen. samma sak varje dag. kramis

Som sagt jag var otydlig. Det jag vill få sagt var att de klarar sig 3-4 timmar utan hö, speciellt om de har halm och dessutom skog och gräs.

Jag har ponnyer hemma som jag inte riktigt vågar ha på fri tillgång, trots lösdrift. Tror det skulle göra dem lite för feta. Så de får mat fyra gånger om dagen, och riktigt ordentligt om kvällarna. Det håller de sig fina på.

jag förstår inte varför du inte vågar ha fri tillgång till dina ponnyer, de sväller inte direkt som ballonger bara för att de råkar vara ponnyer.
Jag har fri tillgång till mina shettisar och tro det eller ej men de har gått ner i hull efter betet...
Och väldigt många shettisuppfödare jag känner till har också fri tillgång.
Det är inte alls säkert att de äter mer bara för att det finns tillgång till mat hela tiden.

Jo, jag vet att många har det även till ponyer. Och kanske sväller de inte av det. Har haft funderingar över fri tillgång, men eftersom jag tycker att mina hästar ser fina ut på det de får och verkar nöjda och glada så har jag inte utvecklat de tankarna mer...

mina hästar gick förut i vinter på lösdrift men har stallat in dem nu men då fodrade jag 3 gånger/dag vilket jag ju gör nu med.
de funkar bra.
de gånger jag verkligen måste bort över dagen o inte kan ge dem mitt på dagen så ger jag lunch maten på fruktosten istället men de händer inte ofta eftersom de ju e bra ju oftare o mindre mängd man fodrar.
när vi flyttat till eget skall jag nog fodra 4 gånger/dag.

unghästarna går inte heller på fri tillgång trots att de är på lösdrift för det skulle bli alldeles för mkt energi för dem då o de skulle bli alldeles för bukiga så de får mat 3 gånger/dag dem med i lösdriften + kraftfoder morgon o kväll hällt över höet.

men om du fodrar morgon på marken i hagen + packar ett hönät så de har över dagen med och sen fodrar du på kvällen så funkar de väl?

annars kan du väl ställa in en hösilage bal i hagen?

KL

Halm är ju också ett grovfoder. Så länge de inte blir feta/får brist/obalans och halmen är fräsh så har de ju det bra. Det viktiga för värmen och magen är att de har något att tugga på.

Bukiga blir unga hästar om fodret håller en obalans, precis som de äldre hästarna. Ett bra grovfoder är grunden för en växande häst, fri tillgång är också bra för en växande häst och växande hästar får sällan ett överskott av energi förutsatt att de erbjuds kompisar att leka med och ytor att röra sig på.

KL

Halm är ju också ett grovfoder. Så länge de inte blir feta/får brist/obalans och halmen är fräsh så har de ju det bra. Det viktiga för värmen och magen är att de har något att tugga på.

jo jo visst det är jätteviktigt att de har att tugga på så många timmar av dygnet som det bara går.

det allra bästa är ju ett hösilage i fri tillgång till unghästar med MKT protein och lagom energi dvs en hög kvot.

men har man ett halvdant hö/hösilage och ger halm på det så blir (speciellt ridhästar) lätt bukiga och får ett överskott av energi och underskott av protein så allt beror ju på grovfodrets värden för om man kan ge halm eller inte så kvoten inte blir helt fel.

men har man jättebra värden på hösilaget tex så kan unghästarna ha fri tillgång och de vuxna kan man blanda ut med halm till.

Var därför jag skrev om obalans och brist också.

Nej det är väl inte måste med fri tillgång, men har man lösdrift så är väl tanken att man vill ha hästen så naturligt som möjligt. Då är ju fri tillgång en sak som faktiskt hör till då hästar normalt betar/äter/söker mat 18 timmar/dygn. Men eftersom dina hästar alltid verkar ha någonslags form av grovfoder så har du ju egentligen fri tillgång, menar, maten verkar ju faktiskt inte ta slut.

Jag har lösdrift men binder upp alla hästar vid 4 av 5 fodringar. Kanske överarbetar en smula ;) men de har varsin foderstat och ganska olika behov och hastighet på ätandet. Känner mig tillfreds med att ha koll på att de får i sig allt de behöver. För mig är det så att gamla dräktiga stoet äter långsamt och 1-åringen med 50% fullblod och lite tunn vid inköp inte heller kastar i sig maten. Dock har jag alltid lyckats ha dem ihop med en tjock, hungrig och snabbätande kompis som snor :devil: deras mat om jag inte binder upp dem...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 122
Foder & Strö Går det ens utan att slå knut på sig? Vi har fyra hästar i lösdriften, nu vill en ägare ta in sina två på natten. Det gör att vi inte...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 248
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar